Resultat av votering

Utreding av alternativt bompengekonsept for E39

Votering er ferdig i denne saken.

13:01 Alternativt forslag fra INP og K

Nytt alternativ forslag:

4 nye punkter:

  1. Fylkestinget tar til orientering utredningene som følger saken, og konkluderer med forlengelse av innkrevingstid på 25 år er helt nødvendig.

    • Reduksjon i dagens rabatt for nullutslipps kjøretøy i takstgruppe 1, reduseres fra 50 prosent til 30 prosent av ordinær takst.

      • Strekningen over Trysfjordbruen blir gratis. Dette for å unngå farlige situasjoner vedrørende fare for ras på strekningen, og at alle som ferdes i trafikken skal føle seg trygge. Tiltak med skilting av rasfare og nedsatt fartsgrense ved Trysfjorden.

        • Ut fra disse tiltakene senkes bompengeavgiften på nye E39. Når gjelden og rentekostnadene gradvis reduseres skal avgiftsnivået senkes ytterligere. I tillegg til fremtidig gjeldsletting av prosjektet ved tilførsel av statlige midler.

          I tillegg til fylkeskommune direktørens punkt 2, 5 og 7.

          Falt

          FOR

          3
          Frank Rørheim Konservativt Geir Pedersen Industri- og Næringspartiet Kjell Erik Sandvik Industri- og Næringspartiet

          MOT

          45
          Ivar Bergundhaugen Venstre Beate Marie Johnsen Venstre Sølvi Gjerdal Thomassen Sosialistisk Venstreparti Jason Alexander Kannemeyer Sosialistisk Venstreparti Mirell Høyer-Berntsen Sosialistisk Venstreparti Kristin Ljosland Senterpartiet Margit Dale Senterpartiet Thor Jørgen Tjørhom Senterpartiet Lisbeth Raanes Hansen Rødt Ingebjørg Amanda Godskesen Pensjonistpartiet Oda Sofie Lieng Pettersen Miljøpartiet De Grønne Janne Nystøl Kristelig Folkeparti Raymond Holberg Bærø Kristelig Folkeparti Liv Benedikte Damsgård Tomter Kristelig Folkeparti Rune André Sørtveit Frustøl Kristelig Folkeparti Terje Eikin Kristelig Folkeparti Jorunn E. Gleditsch Lossius Kristelig Folkeparti Arne Thomassen Høyre Tore Grobæk Vamraak Høyre Oda Oline Omdal Høyre Ida Grødum Høyre Torunn Høyum-Eriksen Høyre Erik Johan Tellefsen Lindøe Høyre Mikkel Røed Nesse Høyre Hans Otto Lund Høyre Kjetil Aga Høyre Arild Windsland Høyre Martin Christensen Høyre Siri Heimdal Knudsen Høyre Hannah Benedicte Teigland Høyre Ingrid Merethe Williamsen Fremskrittspartiet Torbjørn Klungland Fremskrittspartiet Alf Erik Bergstøl Andersen Fremskrittspartiet Unni Nilsen Husøy Fremskrittspartiet Vivi Bente Bergshaven Fremskrittspartiet Steinar Rørvik Fremskrittspartiet Jan Atle Toft Arbeiderpartiet Karin Hodne Arbeiderpartiet Line Kysnes Vennesland Arbeiderpartiet Gro Bråten Arbeiderpartiet William August Wathne Arbeiderpartiet Fredrik Jensen Arbeiderpartiet Kai Steffen Østensen Arbeiderpartiet Solveig Helljesen Arbeiderpartiet Marit Grefstad Arbeiderpartiet

          13:02 Alternativt forslag fra M. Høyer-Berntsen (SV)

          SV fremmer alternativt forslag opp mot innstillingen

          Fylkestinget gjør følgende vedtak:

          1

          .Fylkestinget støtter ikke opp om den store utbyggingen av firefeltsmotorveier gjennom Agder. Fylkestinget ønsker trafikksikre veier, hvor kollektiv, nullutslippskjøretøy, ambulerende tjenester, nyttetransport og gods (næringstransport) sikres særlige gode vilkår. Alle våre innbyggere og næringen skal sikres trygg, rimelig og effektiv mobilitet, samtidig som vi reduserer klimautslipp og spare verdifull natur i tråd med Norges klimamål og Naturavtalen.

          Dimensjonene på den videre utbyggingen må derfor reduseres etter faktisk behov og ÅDT, hvor reduksjon av klimagassutslipp, trafikksikkerhet og bevaring av natur vektlegges tungt. Dette innebærer at man ikke skal bygge firefelts motorvei på hele strekningen, men kun der hvor trafikkgrunnlaget og prognose tilsier et slikt behov.

          2. Fylkestinget henstiller Vegdirektoratet som sektormyndighet til å godkjenne at det igangsettes et arbeid med et nytt faglig grunnlag for E39 Kristiansand vest til Røyskår. Nye Veier vil få ansvaret for utarbeidelse av det faglige grunnlaget.

          Fylkestinget vil gi en samlet uttalelse til grunnlaget før det legges frem for stortingsbehandling.

          3. Fylkestinget tar til orientering utredningene som følger saken.

          4. Fylkestinget mener de foreløpige faglige beregningene gir et utgangspunkt for et grunnlag for en samlet gjennomgang av takststruktur på E39, og at overordnede mål kan nås gjennom en kombinasjon av tiltak. Fylkestinget gir sitt samtykke til at følgende alternativ utredes videre i et faglig bompengegrunnlag:

          - Forlenget innkrevingstid med 10 år til 25 år. Fylkestinget legger til grunn at en beholder muligheten til ytterligere 5 års forlengelse og/eller takstøkning på 20 prosent dersom det er nødvendig for å betjene bompengeselskapet gjeld.

          - Etablere et prøveprosjekt med økt kollektivtilbud og reduserte kollektivpriser på hele strekningen særlig tilpasset arbeidsreisende og studenter

          - På fv.439 fra Brennåsen til Monan skal forholdene for gående og syklende bedres gjennom fysiske tiltak og redusert fartsgrense. Tiltakene vil redusere trafikklekkasjen noe, og vil være et supplement til øvrige virkemidler.

          Finansieringen av tiltakene vil bli vurdert i det faglige grunnlaget for ny bompengeproposisjon.

          5. Et godt kollektivtilbud langs E39 i kombinasjon med innfarts-/pendlerparkeringer, er et bra og nødvendig miljøtiltak og et godt alternativ til å bruke personbil på strekningen. Tilbudet vil for mange redusere reisekostnadene vesentlig. Det forventes at presset på tilbudet vil øke i fremtiden og det er viktig at kapasiteten og tilbudet tilpasses behovet fremover.

          6. Fylkestinget samtykker til at rabatt for nullutslippskjøretøy i takstgruppe 1 til enhver tid skal følge minimumsrabatt fastsatt av Stortinget, både i eksisterende og fremtidige strekningsvise bompengeprosjekt. Det innebærer at dagens rabatt for nullutslippskjøretøy i takstgruppe 1 reduseres fra 50 prosent til 30 prosent av ordinær takst. Det bidrar til å sikre inntekter i bomstasjoner, uten å gi fossile kjøretøy en uforholdsmessig høy betalingsbyrde, når elbil-andelen øker.

          Fylkestinget likebehandler med det de strekningsvise bomprosjektene på E39 og E18.

          7. Fylkestinget ber administrasjonen om å søke Samferdselsdepartementet om at E39 Kristiansand vest til Røyskår skal inngå i nasjonal støtteordning til reduserte bompengetakster. Tilskuddsordningen er forutsatt benyttet til en generell reduksjon av bompengetakster i riksvegprosjekter. I tillegg til å følge dette opp bes fylkesordføreren og opposisjonsleder om arbeide for at prosjektet tilføres statlige midler til gjeldsletting, slik som er gjort på E18 Tvedestrand - Arendal".

          Falt

          FOR

          4
          Jason Alexander Kannemeyer Sosialistisk Venstreparti Mirell Høyer-Berntsen Sosialistisk Venstreparti Sølvi Gjerdal Thomassen Sosialistisk Venstreparti Lisbeth Raanes Hansen Rødt

          MOT

          44
          Beate Marie Johnsen Venstre Ivar Bergundhaugen Venstre Margit Dale Senterpartiet Thor Jørgen Tjørhom Senterpartiet Kristin Ljosland Senterpartiet Ingebjørg Amanda Godskesen Pensjonistpartiet Oda Sofie Lieng Pettersen Miljøpartiet De Grønne Janne Nystøl Kristelig Folkeparti Raymond Holberg Bærø Kristelig Folkeparti Liv Benedikte Damsgård Tomter Kristelig Folkeparti Rune André Sørtveit Frustøl Kristelig Folkeparti Terje Eikin Kristelig Folkeparti Jorunn E. Gleditsch Lossius Kristelig Folkeparti Frank Rørheim Konservativt Kjell Erik Sandvik Industri- og Næringspartiet Geir Pedersen Industri- og Næringspartiet Arild Windsland Høyre Oda Oline Omdal Høyre Arne Thomassen Høyre Tore Grobæk Vamraak Høyre Ida Grødum Høyre Siri Heimdal Knudsen Høyre Hannah Benedicte Teigland Høyre Kjetil Aga Høyre Torunn Høyum-Eriksen Høyre Erik Johan Tellefsen Lindøe Høyre Hans Otto Lund Høyre Martin Christensen Høyre Mikkel Røed Nesse Høyre Ingrid Merethe Williamsen Fremskrittspartiet Alf Erik Bergstøl Andersen Fremskrittspartiet Steinar Rørvik Fremskrittspartiet Unni Nilsen Husøy Fremskrittspartiet Vivi Bente Bergshaven Fremskrittspartiet Torbjørn Klungland Fremskrittspartiet Gro Bråten Arbeiderpartiet Kai Steffen Østensen Arbeiderpartiet Karin Hodne Arbeiderpartiet William August Wathne Arbeiderpartiet Solveig Helljesen Arbeiderpartiet Jan Atle Toft Arbeiderpartiet Line Kysnes Vennesland Arbeiderpartiet Fredrik Jensen Arbeiderpartiet Marit Grefstad Arbeiderpartiet

          13:02 Forslag fra MDG

          Fylkestinget gjør følgende vedtak:

          1. Fylkestinget peker på at tallgrunnlaget for innkrevingen av bompenger understreker at det ikke finnes betalingsvilje for å finansiere unødvendige, kapasitetsøkende motorveier. Dimensjonene på den videre utbyggingen må reduseres etter faktisk behov, hvor reduksjon av klimagassutslipp og bevaring av natur vektlegges tungt. Det avgjørende er å få til en trafikksikker Europavei som ikke er kapasitetsøkende, men som bygges etter faktisk trafikkgrunnlag. Det vil også redusere kostnadene i videre prosjekter.

            • (likt admins forslag) Fylkestinget henstiller Vegdirektoratet som sektormyndighet til å godkjenne at det igangsettes et arbeid med et nytt faglig grunnlag for E39 Kristiansand vest til Røyskår. Nye Veier vil få ansvaret for utarbeidelse av det faglige grunnlaget. Fylkestinget vil gi en samlet uttalelse til grunnlaget før det legges frem for stortingsbehandling.

              • (likt admins forslag) Fylkestinget tar til orientering utredningene som følger saken. En konklusjon fra finansieringsberegningene er at forlengelse av innkrevingstid til inntil 20 år er helt nødvendig. Beregninger viser at forlenget innkrevingstid og sidevegsbom kan redusere gjennomsnittstaksene med cirka 30 prosent (gjennomsnittlig inntekt per passering når det tas hensyn til rabatter, fritak og fordeling av kjøretøy mv.) fra 5,7 2023-kroner per kilometer til 4,25 2024-kroner per kilometer. Anbefalt løsning (Alternativ 3A) innebærer at grunntakst på de ulike strekningene vil reduseres med cirka 20 prosent sammenlignet med gjeldende takstnivå. Løsningene som er beskrevet i utredningen avhenger av at det gis en aksept for et rentenivå som er lavere enn det som er vanlig i bompengeproposisjoner.

                • (likt admins forslag) Fylkestinget mener de foreløpige faglige beregningene gir et godt grunnlag for en samlet gjennomgang av takststruktur på E39, og at overordnede mål kan nås gjennom en kombinasjon av tiltak. Fylkestinget gir sitt samtykke til at følgende alternativ utredes videre i et faglig bompengegrunnlag:

                  • (likt admins forslag) Forlenget innkrevingstid med 5 år til 20 år. Fylkestinget legger til grunn at en beholder muligheten til ytterligere 5 års forlengelse og/eller takstøkning på 20 prosent dersom det er nødvendig for å betjene bompengeselskapet gjeld

                    • Etablere sidevegsbom på fv. 439 på vegtrase mellom Breimyr og Monan. Takstnivået skal som utgangspunkt være 50 % av taksten på E39. Utredningen vil avklare hvordan hensynet til lokaltrafikk kan løses. Inntektene fra denne bomringen skal i all hovedsak brukes på investering for myke trafikanter, kollektivtiltak og et bedre kollektivtilbud for reisende på strekningen. Målet er at det skal bli et realistisk alternativ til bil på strekket, for de som ikke har mulighet til å betale i bomringen.

                      • (likt admins forslag) På fv.439 fra Brennåsen til Monan vurderes det å forbedre forholdene for gående og syklende gjennom fysiske tiltak og redusert fartsgrense. Tiltakene vil redusere trafikklekkasjen noe, og vil være et supplement til øvrige virkemidler. Finansieringen av tiltakene vil bli vurdert i det faglige grunnlaget for ny bompengeproposisjon.

                        • (likt admins forslag) Fylkestinget bør selv kunne vurdere behovet for, og beslutte etablering av sidevegsbommer på fremtidige delstrekninger og ber om at det gjennom en ny bompengeproposisjon gis fullmakt til dette uten ny behandling i stortinget.

                          1. (likt admins forslag) Et godt kollektivtilbud langs E39 i kombinasjon med innfarts-/pendlerparkeringer, er et bra miljøtiltak og et godt alternativ til å bruke personbil på strekningen. Tilbudet vil for mange redusere reisekostnadene vesentlig. Det forventes at presset på tilbudet vil øke i fremtiden og det er viktig at kapasiteten og tilbudet tilpasses behovet fremover.

                            • (likt admins forslag) Fylkestinget samtykker til at rabatt for nullutslippskjøretøy i takstgruppe 1 til enhver tid skal følge minimumsrabatt fastsatt av Stortinget, både i eksisterende og fremtidige strekningsvise bompengeprosjekt. Det innebærer at dagens rabatt for nullutslippskjøretøy i takstgruppe 1 reduseres fra 50 prosent til 30 prosent av ordinær takst. Det bidrar til å sikre inntekter i bomstasjoner, uten å gi fossile kjøretøy en uforholdsmessig høy betalingsbyrde, når elbil-andelen øker. Fylkestinget likebehandler med det de strekningsvise bomprosjektene på E39 og E18.

                              • (likt admins forslag) Fylkestinget ber administrasjonen om å søke Samferdselsdepartementet om at E39 Kristiansand vest til Røyskår skal inngå i nasjonal støtteordning til reduserte bompengetakster. Tilskuddsordningen er forutsatt benyttet til en generell reduksjon av bompengetakster i riksvegprosjekter. I tillegg til å følge dette opp bes fylkesordførere om arbeide for at prosjektet tilføres statlige midler til gjeldsletting, slik som er gjort på E18 Tvedestrand - Arendal.

                                Falt

                                FOR

                                1
                                Oda Sofie Lieng Pettersen Miljøpartiet De Grønne

                                MOT

                                47
                                Beate Marie Johnsen Venstre Ivar Bergundhaugen Venstre Mirell Høyer-Berntsen Sosialistisk Venstreparti Sølvi Gjerdal Thomassen Sosialistisk Venstreparti Jason Alexander Kannemeyer Sosialistisk Venstreparti Margit Dale Senterpartiet Thor Jørgen Tjørhom Senterpartiet Kristin Ljosland Senterpartiet Lisbeth Raanes Hansen Rødt Ingebjørg Amanda Godskesen Pensjonistpartiet Janne Nystøl Kristelig Folkeparti Raymond Holberg Bærø Kristelig Folkeparti Rune André Sørtveit Frustøl Kristelig Folkeparti Liv Benedikte Damsgård Tomter Kristelig Folkeparti Terje Eikin Kristelig Folkeparti Jorunn E. Gleditsch Lossius Kristelig Folkeparti Frank Rørheim Konservativt Kjell Erik Sandvik Industri- og Næringspartiet Geir Pedersen Industri- og Næringspartiet Martin Christensen Høyre Erik Johan Tellefsen Lindøe Høyre Torunn Høyum-Eriksen Høyre Siri Heimdal Knudsen Høyre Hannah Benedicte Teigland Høyre Kjetil Aga Høyre Ida Grødum Høyre Arild Windsland Høyre Oda Oline Omdal Høyre Hans Otto Lund Høyre Arne Thomassen Høyre Tore Grobæk Vamraak Høyre Mikkel Røed Nesse Høyre Vivi Bente Bergshaven Fremskrittspartiet Alf Erik Bergstøl Andersen Fremskrittspartiet Unni Nilsen Husøy Fremskrittspartiet Steinar Rørvik Fremskrittspartiet Ingrid Merethe Williamsen Fremskrittspartiet Torbjørn Klungland Fremskrittspartiet William August Wathne Arbeiderpartiet Gro Bråten Arbeiderpartiet Jan Atle Toft Arbeiderpartiet Line Kysnes Vennesland Arbeiderpartiet Kai Steffen Østensen Arbeiderpartiet Solveig Helljesen Arbeiderpartiet Karin Hodne Arbeiderpartiet Fredrik Jensen Arbeiderpartiet Marit Grefstad Arbeiderpartiet

                                13:04 Fylkesutvalget - innstilling (Punkt 1)

                                Fylkestinget ønsker å gjøre tiltak på E39 som vil bidra til at mest mulig trafikk bruker ny og trafikksikker veg.

                                1. Fylkestinget ønsker å se helheten i utbyggingen av E39, og ønsker en videreføring av at E39 Kristiansand vest til Røyskår fortsatt skal være ett bompengeprosjekt med flere delstrekninger hvor en legger til grunn de samme prinsippene for betaling.

                                2. Fylkestinget henstiller Vegdirektoratet som sektormyndighet til å godkjenne at det igangsettes et arbeid med et nytt faglig grunnlag for E39 Kristiansand vest til Røyskår. Nye Veier vil få ansvaret for utarbeidelse av det faglige grunnlaget. Fylkestinget vil gi en samlet uttalelse til grunnlaget før det legges frem for stortingsbehandling.

                                3. Fylkestinget tar til orientering utredningene som følger saken. En konklusjon fra finansieringsberegningene er at forlengelse av innkrevingstid til inntil 20 år er helt nødvendig. Beregninger viser at forlenget innkrevingstid og sidevegsbom kan redusere gjennomsnittstakstene med cirka 30 prosent (gjennomsnittlig inntekt per passering når det tas hensyn til rabatter, fritak og fordeling av kjøretøy mv.) fra 5,7 2023-kroner per kilometer til 4,25 2024-kroner per kilometer. Anbefalt løsning (Alternativ 3A) innebærer at grunntakst på de ulike strekningene vil reduseres med cirka 20 prosent sammenlignet med gjeldende takstnivå. Løsningene som er beskrevet i utredningen avhenger av at det gis en aksept for et rentenivå som er lavere enn det som er vanlig i bompengeproposisjoner.

                                4. Fylkestinget mener de foreløpige faglige beregningene gir et godt grunnlag for en samlet gjennomgang av takststruktur på E39, og at overordnede mål kan nås gjennom en kombinasjon av tiltak. Fylkestinget gir sitt samtykke til at følgende alternativ utredes videre i et faglig bompengegrunnlag:

                                Forlenget innkrevingstid med 5 år til 20 år. Fylkestinget legger til grunn at en beholder muligheten til ytterligere 5 års forlengelse og/eller takstøkning på 20 prosent dersom det er nødvendig for å betjene bompengeselskapet gjeld.

                                Forlenget innkrevingstid med 10 år til 25 år. Fylkestinget legger til grunn at en beholder muligheten til ytterligere 5 års forlengelse og/eller takstøkning på 20 prosent dersom det er nødvendig for å betjene bompengeselskapet gjeld.

                                Det etableres ikke sidevegsbom på fv. 439 på vegtrase mellom Breimyr og Monan.

                                Det skal igangsettes tiltak for å forbedre forholdene for gående og syklende langs fv. 439. Fysiske tiltak og redusert fartsgrense prioriteres.

                                Det vurderes andre tiltak særlig tilrettelagt for tungtransporten som passeringstak og rabatt for utslippsfrie tungtransportkjøretøy over 7,6 meter langs E39.

                                Fylkestinget bør selv kunne vurdere behovet for, og beslutte etablering av sidevegsbommer på fremtidige delstrekninger, og ber om at det gjennom en ny bompengeproposisjon gis fullmakt til dette uten ny behandling i Stortinget.

                                5. Et godt kollektivtilbud langs E39 i kombinasjon med innfarts-/pendlerparkeringer er et bra miljøtiltak og et godt alternativ til å bruke personbil på strekningen. Tilbudet vil for mange redusere reisekostnadene vesentlig. Det forventes at presset på tilbudet vil øke i fremtiden og det er viktig at kapasiteten og tilbudet tilpasses behovet fremover. Det bes derfor om en vurdering av behovet for flere innfarts-/pendlerparkeringer, samt et bedre kollektivtilbud langs strekningen.

                                6. Fylkestinget samtykker til at rabatt for nullutslippskjøretøy i takstgruppe 1 til enhver tid skal følge minimumsrabatt fastsatt av Stortinget, både i eksisterende og fremtidige strekningsvise bompengeprosjekt. Det innebærer at dagens rabatt for nullutslippskjøretøy i takstgruppe 1 reduseres fra 50 prosent til 30 prosent av ordinær takst. Det bidrar til å sikre inntekter i bomstasjoner, uten å gi fossile kjøretøy en uforholdsmessig høy betalingsbyrde, når elbil-andelen øker. Fylkestinget likebehandler med det de strekningsvise bomprosjektene på E39 og E18.

                                7. Fylkestinget ber administrasjonen om å søke Samferdselsdepartementet om at E39 Kristiansand vest til Røyskår skal inngå i nasjonal støtteordning til reduserte bompengetakster. Tilskuddsordningen er forutsatt benyttet til en generell reduksjon av bompengetakster i riksvegprosjekter. I tillegg til å følge dette opp bes fylkesordfører om å arbeide overfor regjering og storting for at prosjektet tilføres statlige midler til gjeldsletting, slik som er gjort på E18 Tvedestrand - Arendal.

                                Vedtatt

                                FOR

                                33
                                Ivar Bergundhaugen Venstre Beate Marie Johnsen Venstre Thor Jørgen Tjørhom Senterpartiet Margit Dale Senterpartiet Kristin Ljosland Senterpartiet Liv Benedikte Damsgård Tomter Kristelig Folkeparti Terje Eikin Kristelig Folkeparti Raymond Holberg Bærø Kristelig Folkeparti Janne Nystøl Kristelig Folkeparti Jorunn E. Gleditsch Lossius Kristelig Folkeparti Rune André Sørtveit Frustøl Kristelig Folkeparti Tore Grobæk Vamraak Høyre Arne Thomassen Høyre Erik Johan Tellefsen Lindøe Høyre Kjetil Aga Høyre Mikkel Røed Nesse Høyre Hans Otto Lund Høyre Siri Heimdal Knudsen Høyre Arild Windsland Høyre Oda Oline Omdal Høyre Hannah Benedicte Teigland Høyre Martin Christensen Høyre Ida Grødum Høyre Torunn Høyum-Eriksen Høyre Line Kysnes Vennesland Arbeiderpartiet Solveig Helljesen Arbeiderpartiet Marit Grefstad Arbeiderpartiet Jan Atle Toft Arbeiderpartiet Fredrik Jensen Arbeiderpartiet Karin Hodne Arbeiderpartiet Gro Bråten Arbeiderpartiet William August Wathne Arbeiderpartiet Kai Steffen Østensen Arbeiderpartiet

                                MOT

                                15
                                Sølvi Gjerdal Thomassen Sosialistisk Venstreparti Jason Alexander Kannemeyer Sosialistisk Venstreparti Mirell Høyer-Berntsen Sosialistisk Venstreparti Lisbeth Raanes Hansen Rødt Ingebjørg Amanda Godskesen Pensjonistpartiet Oda Sofie Lieng Pettersen Miljøpartiet De Grønne Frank Rørheim Konservativt Geir Pedersen Industri- og Næringspartiet Kjell Erik Sandvik Industri- og Næringspartiet Ingrid Merethe Williamsen Fremskrittspartiet Unni Nilsen Husøy Fremskrittspartiet Alf Erik Bergstøl Andersen Fremskrittspartiet Steinar Rørvik Fremskrittspartiet Torbjørn Klungland Fremskrittspartiet Vivi Bente Bergshaven Fremskrittspartiet

                                13:05 Fylkesutvalget - innstilling (Punkt 2)

                                Fylkestinget ønsker å gjøre tiltak på E39 som vil bidra til at mest mulig trafikk bruker ny og trafikksikker veg.

                                1. Fylkestinget ønsker å se helheten i utbyggingen av E39, og ønsker en videreføring av at E39 Kristiansand vest til Røyskår fortsatt skal være ett bompengeprosjekt med flere delstrekninger hvor en legger til grunn de samme prinsippene for betaling.

                                2. Fylkestinget henstiller Vegdirektoratet som sektormyndighet til å godkjenne at det igangsettes et arbeid med et nytt faglig grunnlag for E39 Kristiansand vest til Røyskår. Nye Veier vil få ansvaret for utarbeidelse av det faglige grunnlaget. Fylkestinget vil gi en samlet uttalelse til grunnlaget før det legges frem for stortingsbehandling.

                                3. Fylkestinget tar til orientering utredningene som følger saken. En konklusjon fra finansieringsberegningene er at forlengelse av innkrevingstid til inntil 20 år er helt nødvendig. Beregninger viser at forlenget innkrevingstid og sidevegsbom kan redusere gjennomsnittstakstene med cirka 30 prosent (gjennomsnittlig inntekt per passering når det tas hensyn til rabatter, fritak og fordeling av kjøretøy mv.) fra 5,7 2023-kroner per kilometer til 4,25 2024-kroner per kilometer. Anbefalt løsning (Alternativ 3A) innebærer at grunntakst på de ulike strekningene vil reduseres med cirka 20 prosent sammenlignet med gjeldende takstnivå. Løsningene som er beskrevet i utredningen avhenger av at det gis en aksept for et rentenivå som er lavere enn det som er vanlig i bompengeproposisjoner.

                                4. Fylkestinget mener de foreløpige faglige beregningene gir et godt grunnlag for en samlet gjennomgang av takststruktur på E39, og at overordnede mål kan nås gjennom en kombinasjon av tiltak. Fylkestinget gir sitt samtykke til at følgende alternativ utredes videre i et faglig bompengegrunnlag:

                                Forlenget innkrevingstid med 5 år til 20 år. Fylkestinget legger til grunn at en beholder muligheten til ytterligere 5 års forlengelse og/eller takstøkning på 20 prosent dersom det er nødvendig for å betjene bompengeselskapet gjeld.

                                Forlenget innkrevingstid med 10 år til 25 år. Fylkestinget legger til grunn at en beholder muligheten til ytterligere 5 års forlengelse og/eller takstøkning på 20 prosent dersom det er nødvendig for å betjene bompengeselskapet gjeld.

                                Det etableres ikke sidevegsbom på fv. 439 på vegtrase mellom Breimyr og Monan.

                                Det skal igangsettes tiltak for å forbedre forholdene for gående og syklende langs fv. 439. Fysiske tiltak og redusert fartsgrense prioriteres.

                                Det vurderes andre tiltak særlig tilrettelagt for tungtransporten som passeringstak og rabatt for utslippsfrie tungtransportkjøretøy over 7,6 meter langs E39.

                                Fylkestinget bør selv kunne vurdere behovet for, og beslutte etablering av sidevegsbommer på fremtidige delstrekninger, og ber om at det gjennom en ny bompengeproposisjon gis fullmakt til dette uten ny behandling i Stortinget.

                                5. Et godt kollektivtilbud langs E39 i kombinasjon med innfarts-/pendlerparkeringer er et bra miljøtiltak og et godt alternativ til å bruke personbil på strekningen. Tilbudet vil for mange redusere reisekostnadene vesentlig. Det forventes at presset på tilbudet vil øke i fremtiden og det er viktig at kapasiteten og tilbudet tilpasses behovet fremover. Det bes derfor om en vurdering av behovet for flere innfarts-/pendlerparkeringer, samt et bedre kollektivtilbud langs strekningen.

                                6. Fylkestinget samtykker til at rabatt for nullutslippskjøretøy i takstgruppe 1 til enhver tid skal følge minimumsrabatt fastsatt av Stortinget, både i eksisterende og fremtidige strekningsvise bompengeprosjekt. Det innebærer at dagens rabatt for nullutslippskjøretøy i takstgruppe 1 reduseres fra 50 prosent til 30 prosent av ordinær takst. Det bidrar til å sikre inntekter i bomstasjoner, uten å gi fossile kjøretøy en uforholdsmessig høy betalingsbyrde, når elbil-andelen øker. Fylkestinget likebehandler med det de strekningsvise bomprosjektene på E39 og E18.

                                7. Fylkestinget ber administrasjonen om å søke Samferdselsdepartementet om at E39 Kristiansand vest til Røyskår skal inngå i nasjonal støtteordning til reduserte bompengetakster. Tilskuddsordningen er forutsatt benyttet til en generell reduksjon av bompengetakster i riksvegprosjekter. I tillegg til å følge dette opp bes fylkesordfører om å arbeide overfor regjering og storting for at prosjektet tilføres statlige midler til gjeldsletting, slik som er gjort på E18 Tvedestrand - Arendal.

                                Vedtatt

                                FOR

                                40
                                Beate Marie Johnsen Venstre Ivar Bergundhaugen Venstre Mirell Høyer-Berntsen Sosialistisk Venstreparti Jason Alexander Kannemeyer Sosialistisk Venstreparti Sølvi Gjerdal Thomassen Sosialistisk Venstreparti Kristin Ljosland Senterpartiet Thor Jørgen Tjørhom Senterpartiet Margit Dale Senterpartiet Lisbeth Raanes Hansen Rødt Oda Sofie Lieng Pettersen Miljøpartiet De Grønne Terje Eikin Kristelig Folkeparti Raymond Holberg Bærø Kristelig Folkeparti Liv Benedikte Damsgård Tomter Kristelig Folkeparti Jorunn E. Gleditsch Lossius Kristelig Folkeparti Janne Nystøl Kristelig Folkeparti Rune André Sørtveit Frustøl Kristelig Folkeparti Kjell Erik Sandvik Industri- og Næringspartiet Geir Pedersen Industri- og Næringspartiet Siri Heimdal Knudsen Høyre Erik Johan Tellefsen Lindøe Høyre Hannah Benedicte Teigland Høyre Mikkel Røed Nesse Høyre Martin Christensen Høyre Torunn Høyum-Eriksen Høyre Ida Grødum Høyre Kjetil Aga Høyre Oda Oline Omdal Høyre Tore Grobæk Vamraak Høyre Arne Thomassen Høyre Hans Otto Lund Høyre Arild Windsland Høyre Karin Hodne Arbeiderpartiet Kai Steffen Østensen Arbeiderpartiet Solveig Helljesen Arbeiderpartiet Marit Grefstad Arbeiderpartiet Fredrik Jensen Arbeiderpartiet William August Wathne Arbeiderpartiet Gro Bråten Arbeiderpartiet Jan Atle Toft Arbeiderpartiet Line Kysnes Vennesland Arbeiderpartiet

                                MOT

                                8
                                Ingebjørg Amanda Godskesen Pensjonistpartiet Frank Rørheim Konservativt Unni Nilsen Husøy Fremskrittspartiet Vivi Bente Bergshaven Fremskrittspartiet Ingrid Merethe Williamsen Fremskrittspartiet Alf Erik Bergstøl Andersen Fremskrittspartiet Torbjørn Klungland Fremskrittspartiet Steinar Rørvik Fremskrittspartiet

                                13:05 Fylkesutvalget - innstilling (Punkt 3)

                                Fylkestinget ønsker å gjøre tiltak på E39 som vil bidra til at mest mulig trafikk bruker ny og trafikksikker veg.

                                1. Fylkestinget ønsker å se helheten i utbyggingen av E39, og ønsker en videreføring av at E39 Kristiansand vest til Røyskår fortsatt skal være ett bompengeprosjekt med flere delstrekninger hvor en legger til grunn de samme prinsippene for betaling.

                                2. Fylkestinget henstiller Vegdirektoratet som sektormyndighet til å godkjenne at det igangsettes et arbeid med et nytt faglig grunnlag for E39 Kristiansand vest til Røyskår. Nye Veier vil få ansvaret for utarbeidelse av det faglige grunnlaget. Fylkestinget vil gi en samlet uttalelse til grunnlaget før det legges frem for stortingsbehandling.

                                3. Fylkestinget tar til orientering utredningene som følger saken. En konklusjon fra finansieringsberegningene er at forlengelse av innkrevingstid til inntil 20 år er helt nødvendig. Beregninger viser at forlenget innkrevingstid og sidevegsbom kan redusere gjennomsnittstakstene med cirka 30 prosent (gjennomsnittlig inntekt per passering når det tas hensyn til rabatter, fritak og fordeling av kjøretøy mv.) fra 5,7 2023-kroner per kilometer til 4,25 2024-kroner per kilometer. Anbefalt løsning (Alternativ 3A) innebærer at grunntakst på de ulike strekningene vil reduseres med cirka 20 prosent sammenlignet med gjeldende takstnivå. Løsningene som er beskrevet i utredningen avhenger av at det gis en aksept for et rentenivå som er lavere enn det som er vanlig i bompengeproposisjoner.

                                4. Fylkestinget mener de foreløpige faglige beregningene gir et godt grunnlag for en samlet gjennomgang av takststruktur på E39, og at overordnede mål kan nås gjennom en kombinasjon av tiltak. Fylkestinget gir sitt samtykke til at følgende alternativ utredes videre i et faglig bompengegrunnlag:

                                Forlenget innkrevingstid med 5 år til 20 år. Fylkestinget legger til grunn at en beholder muligheten til ytterligere 5 års forlengelse og/eller takstøkning på 20 prosent dersom det er nødvendig for å betjene bompengeselskapet gjeld.

                                Forlenget innkrevingstid med 10 år til 25 år. Fylkestinget legger til grunn at en beholder muligheten til ytterligere 5 års forlengelse og/eller takstøkning på 20 prosent dersom det er nødvendig for å betjene bompengeselskapet gjeld.

                                Det etableres ikke sidevegsbom på fv. 439 på vegtrase mellom Breimyr og Monan.

                                Det skal igangsettes tiltak for å forbedre forholdene for gående og syklende langs fv. 439. Fysiske tiltak og redusert fartsgrense prioriteres.

                                Det vurderes andre tiltak særlig tilrettelagt for tungtransporten som passeringstak og rabatt for utslippsfrie tungtransportkjøretøy over 7,6 meter langs E39.

                                Fylkestinget bør selv kunne vurdere behovet for, og beslutte etablering av sidevegsbommer på fremtidige delstrekninger, og ber om at det gjennom en ny bompengeproposisjon gis fullmakt til dette uten ny behandling i Stortinget.

                                5. Et godt kollektivtilbud langs E39 i kombinasjon med innfarts-/pendlerparkeringer er et bra miljøtiltak og et godt alternativ til å bruke personbil på strekningen. Tilbudet vil for mange redusere reisekostnadene vesentlig. Det forventes at presset på tilbudet vil øke i fremtiden og det er viktig at kapasiteten og tilbudet tilpasses behovet fremover. Det bes derfor om en vurdering av behovet for flere innfarts-/pendlerparkeringer, samt et bedre kollektivtilbud langs strekningen.

                                6. Fylkestinget samtykker til at rabatt for nullutslippskjøretøy i takstgruppe 1 til enhver tid skal følge minimumsrabatt fastsatt av Stortinget, både i eksisterende og fremtidige strekningsvise bompengeprosjekt. Det innebærer at dagens rabatt for nullutslippskjøretøy i takstgruppe 1 reduseres fra 50 prosent til 30 prosent av ordinær takst. Det bidrar til å sikre inntekter i bomstasjoner, uten å gi fossile kjøretøy en uforholdsmessig høy betalingsbyrde, når elbil-andelen øker. Fylkestinget likebehandler med det de strekningsvise bomprosjektene på E39 og E18.

                                7. Fylkestinget ber administrasjonen om å søke Samferdselsdepartementet om at E39 Kristiansand vest til Røyskår skal inngå i nasjonal støtteordning til reduserte bompengetakster. Tilskuddsordningen er forutsatt benyttet til en generell reduksjon av bompengetakster i riksvegprosjekter. I tillegg til å følge dette opp bes fylkesordfører om å arbeide overfor regjering og storting for at prosjektet tilføres statlige midler til gjeldsletting, slik som er gjort på E18 Tvedestrand - Arendal.

                                Vedtatt

                                FOR

                                37
                                Ivar Bergundhaugen Venstre Beate Marie Johnsen Venstre Mirell Høyer-Berntsen Sosialistisk Venstreparti Jason Alexander Kannemeyer Sosialistisk Venstreparti Kristin Ljosland Senterpartiet Thor Jørgen Tjørhom Senterpartiet Margit Dale Senterpartiet Lisbeth Raanes Hansen Rødt Oda Sofie Lieng Pettersen Miljøpartiet De Grønne Rune André Sørtveit Frustøl Kristelig Folkeparti Jorunn E. Gleditsch Lossius Kristelig Folkeparti Terje Eikin Kristelig Folkeparti Janne Nystøl Kristelig Folkeparti Raymond Holberg Bærø Kristelig Folkeparti Liv Benedikte Damsgård Tomter Kristelig Folkeparti Erik Johan Tellefsen Lindøe Høyre Tore Grobæk Vamraak Høyre Kjetil Aga Høyre Oda Oline Omdal Høyre Ida Grødum Høyre Torunn Høyum-Eriksen Høyre Hannah Benedicte Teigland Høyre Arne Thomassen Høyre Hans Otto Lund Høyre Arild Windsland Høyre Siri Heimdal Knudsen Høyre Mikkel Røed Nesse Høyre Martin Christensen Høyre William August Wathne Arbeiderpartiet Fredrik Jensen Arbeiderpartiet Karin Hodne Arbeiderpartiet Marit Grefstad Arbeiderpartiet Line Kysnes Vennesland Arbeiderpartiet Jan Atle Toft Arbeiderpartiet Gro Bråten Arbeiderpartiet Solveig Helljesen Arbeiderpartiet Kai Steffen Østensen Arbeiderpartiet

                                MOT

                                11
                                Sølvi Gjerdal Thomassen Sosialistisk Venstreparti Ingebjørg Amanda Godskesen Pensjonistpartiet Frank Rørheim Konservativt Geir Pedersen Industri- og Næringspartiet Kjell Erik Sandvik Industri- og Næringspartiet Unni Nilsen Husøy Fremskrittspartiet Ingrid Merethe Williamsen Fremskrittspartiet Vivi Bente Bergshaven Fremskrittspartiet Alf Erik Bergstøl Andersen Fremskrittspartiet Torbjørn Klungland Fremskrittspartiet Steinar Rørvik Fremskrittspartiet

                                13:06 Fylkesutvalget - innstilling (Punkt 4)

                                Fylkestinget ønsker å gjøre tiltak på E39 som vil bidra til at mest mulig trafikk bruker ny og trafikksikker veg.

                                1. Fylkestinget ønsker å se helheten i utbyggingen av E39, og ønsker en videreføring av at E39 Kristiansand vest til Røyskår fortsatt skal være ett bompengeprosjekt med flere delstrekninger hvor en legger til grunn de samme prinsippene for betaling.

                                2. Fylkestinget henstiller Vegdirektoratet som sektormyndighet til å godkjenne at det igangsettes et arbeid med et nytt faglig grunnlag for E39 Kristiansand vest til Røyskår. Nye Veier vil få ansvaret for utarbeidelse av det faglige grunnlaget. Fylkestinget vil gi en samlet uttalelse til grunnlaget før det legges frem for stortingsbehandling.

                                3. Fylkestinget tar til orientering utredningene som følger saken. En konklusjon fra finansieringsberegningene er at forlengelse av innkrevingstid til inntil 20 år er helt nødvendig. Beregninger viser at forlenget innkrevingstid og sidevegsbom kan redusere gjennomsnittstakstene med cirka 30 prosent (gjennomsnittlig inntekt per passering når det tas hensyn til rabatter, fritak og fordeling av kjøretøy mv.) fra 5,7 2023-kroner per kilometer til 4,25 2024-kroner per kilometer. Anbefalt løsning (Alternativ 3A) innebærer at grunntakst på de ulike strekningene vil reduseres med cirka 20 prosent sammenlignet med gjeldende takstnivå. Løsningene som er beskrevet i utredningen avhenger av at det gis en aksept for et rentenivå som er lavere enn det som er vanlig i bompengeproposisjoner.

                                4. Fylkestinget mener de foreløpige faglige beregningene gir et godt grunnlag for en samlet gjennomgang av takststruktur på E39, og at overordnede mål kan nås gjennom en kombinasjon av tiltak. Fylkestinget gir sitt samtykke til at følgende alternativ utredes videre i et faglig bompengegrunnlag:

                                Forlenget innkrevingstid med 5 år til 20 år. Fylkestinget legger til grunn at en beholder muligheten til ytterligere 5 års forlengelse og/eller takstøkning på 20 prosent dersom det er nødvendig for å betjene bompengeselskapet gjeld.

                                Forlenget innkrevingstid med 10 år til 25 år. Fylkestinget legger til grunn at en beholder muligheten til ytterligere 5 års forlengelse og/eller takstøkning på 20 prosent dersom det er nødvendig for å betjene bompengeselskapet gjeld.

                                Det etableres ikke sidevegsbom på fv. 439 på vegtrase mellom Breimyr og Monan.

                                Det skal igangsettes tiltak for å forbedre forholdene for gående og syklende langs fv. 439. Fysiske tiltak og redusert fartsgrense prioriteres.

                                Det vurderes andre tiltak særlig tilrettelagt for tungtransporten som passeringstak og rabatt for utslippsfrie tungtransportkjøretøy over 7,6 meter langs E39.

                                Fylkestinget bør selv kunne vurdere behovet for, og beslutte etablering av sidevegsbommer på fremtidige delstrekninger, og ber om at det gjennom en ny bompengeproposisjon gis fullmakt til dette uten ny behandling i Stortinget.

                                5. Et godt kollektivtilbud langs E39 i kombinasjon med innfarts-/pendlerparkeringer er et bra miljøtiltak og et godt alternativ til å bruke personbil på strekningen. Tilbudet vil for mange redusere reisekostnadene vesentlig. Det forventes at presset på tilbudet vil øke i fremtiden og det er viktig at kapasiteten og tilbudet tilpasses behovet fremover. Det bes derfor om en vurdering av behovet for flere innfarts-/pendlerparkeringer, samt et bedre kollektivtilbud langs strekningen.

                                6. Fylkestinget samtykker til at rabatt for nullutslippskjøretøy i takstgruppe 1 til enhver tid skal følge minimumsrabatt fastsatt av Stortinget, både i eksisterende og fremtidige strekningsvise bompengeprosjekt. Det innebærer at dagens rabatt for nullutslippskjøretøy i takstgruppe 1 reduseres fra 50 prosent til 30 prosent av ordinær takst. Det bidrar til å sikre inntekter i bomstasjoner, uten å gi fossile kjøretøy en uforholdsmessig høy betalingsbyrde, når elbil-andelen øker. Fylkestinget likebehandler med det de strekningsvise bomprosjektene på E39 og E18.

                                7. Fylkestinget ber administrasjonen om å søke Samferdselsdepartementet om at E39 Kristiansand vest til Røyskår skal inngå i nasjonal støtteordning til reduserte bompengetakster. Tilskuddsordningen er forutsatt benyttet til en generell reduksjon av bompengetakster i riksvegprosjekter. I tillegg til å følge dette opp bes fylkesordfører om å arbeide overfor regjering og storting for at prosjektet tilføres statlige midler til gjeldsletting, slik som er gjort på E18 Tvedestrand - Arendal.

                                Vedtatt

                                FOR

                                33
                                Beate Marie Johnsen Venstre Ivar Bergundhaugen Venstre Thor Jørgen Tjørhom Senterpartiet Kristin Ljosland Senterpartiet Margit Dale Senterpartiet Terje Eikin Kristelig Folkeparti Liv Benedikte Damsgård Tomter Kristelig Folkeparti Janne Nystøl Kristelig Folkeparti Raymond Holberg Bærø Kristelig Folkeparti Rune André Sørtveit Frustøl Kristelig Folkeparti Jorunn E. Gleditsch Lossius Kristelig Folkeparti Torunn Høyum-Eriksen Høyre Hannah Benedicte Teigland Høyre Erik Johan Tellefsen Lindøe Høyre Arild Windsland Høyre Arne Thomassen Høyre Siri Heimdal Knudsen Høyre Mikkel Røed Nesse Høyre Oda Oline Omdal Høyre Tore Grobæk Vamraak Høyre Hans Otto Lund Høyre Ida Grødum Høyre Kjetil Aga Høyre Martin Christensen Høyre Line Kysnes Vennesland Arbeiderpartiet Fredrik Jensen Arbeiderpartiet Marit Grefstad Arbeiderpartiet Solveig Helljesen Arbeiderpartiet Gro Bråten Arbeiderpartiet Karin Hodne Arbeiderpartiet Kai Steffen Østensen Arbeiderpartiet William August Wathne Arbeiderpartiet Jan Atle Toft Arbeiderpartiet

                                MOT

                                15
                                Sølvi Gjerdal Thomassen Sosialistisk Venstreparti Mirell Høyer-Berntsen Sosialistisk Venstreparti Jason Alexander Kannemeyer Sosialistisk Venstreparti Lisbeth Raanes Hansen Rødt Ingebjørg Amanda Godskesen Pensjonistpartiet Oda Sofie Lieng Pettersen Miljøpartiet De Grønne Frank Rørheim Konservativt Kjell Erik Sandvik Industri- og Næringspartiet Geir Pedersen Industri- og Næringspartiet Torbjørn Klungland Fremskrittspartiet Vivi Bente Bergshaven Fremskrittspartiet Steinar Rørvik Fremskrittspartiet Alf Erik Bergstøl Andersen Fremskrittspartiet Unni Nilsen Husøy Fremskrittspartiet Ingrid Merethe Williamsen Fremskrittspartiet

                                13:07 Fylkesutvalget - innstilling (Punkt 5)

                                Fylkestinget ønsker å gjøre tiltak på E39 som vil bidra til at mest mulig trafikk bruker ny og trafikksikker veg.

                                1. Fylkestinget ønsker å se helheten i utbyggingen av E39, og ønsker en videreføring av at E39 Kristiansand vest til Røyskår fortsatt skal være ett bompengeprosjekt med flere delstrekninger hvor en legger til grunn de samme prinsippene for betaling.

                                2. Fylkestinget henstiller Vegdirektoratet som sektormyndighet til å godkjenne at det igangsettes et arbeid med et nytt faglig grunnlag for E39 Kristiansand vest til Røyskår. Nye Veier vil få ansvaret for utarbeidelse av det faglige grunnlaget. Fylkestinget vil gi en samlet uttalelse til grunnlaget før det legges frem for stortingsbehandling.

                                3. Fylkestinget tar til orientering utredningene som følger saken. En konklusjon fra finansieringsberegningene er at forlengelse av innkrevingstid til inntil 20 år er helt nødvendig. Beregninger viser at forlenget innkrevingstid og sidevegsbom kan redusere gjennomsnittstakstene med cirka 30 prosent (gjennomsnittlig inntekt per passering når det tas hensyn til rabatter, fritak og fordeling av kjøretøy mv.) fra 5,7 2023-kroner per kilometer til 4,25 2024-kroner per kilometer. Anbefalt løsning (Alternativ 3A) innebærer at grunntakst på de ulike strekningene vil reduseres med cirka 20 prosent sammenlignet med gjeldende takstnivå. Løsningene som er beskrevet i utredningen avhenger av at det gis en aksept for et rentenivå som er lavere enn det som er vanlig i bompengeproposisjoner.

                                4. Fylkestinget mener de foreløpige faglige beregningene gir et godt grunnlag for en samlet gjennomgang av takststruktur på E39, og at overordnede mål kan nås gjennom en kombinasjon av tiltak. Fylkestinget gir sitt samtykke til at følgende alternativ utredes videre i et faglig bompengegrunnlag:

                                Forlenget innkrevingstid med 5 år til 20 år. Fylkestinget legger til grunn at en beholder muligheten til ytterligere 5 års forlengelse og/eller takstøkning på 20 prosent dersom det er nødvendig for å betjene bompengeselskapet gjeld.

                                Forlenget innkrevingstid med 10 år til 25 år. Fylkestinget legger til grunn at en beholder muligheten til ytterligere 5 års forlengelse og/eller takstøkning på 20 prosent dersom det er nødvendig for å betjene bompengeselskapet gjeld.

                                Det etableres ikke sidevegsbom på fv. 439 på vegtrase mellom Breimyr og Monan.

                                Det skal igangsettes tiltak for å forbedre forholdene for gående og syklende langs fv. 439. Fysiske tiltak og redusert fartsgrense prioriteres.

                                Det vurderes andre tiltak særlig tilrettelagt for tungtransporten som passeringstak og rabatt for utslippsfrie tungtransportkjøretøy over 7,6 meter langs E39.

                                Fylkestinget bør selv kunne vurdere behovet for, og beslutte etablering av sidevegsbommer på fremtidige delstrekninger, og ber om at det gjennom en ny bompengeproposisjon gis fullmakt til dette uten ny behandling i Stortinget.

                                5. Et godt kollektivtilbud langs E39 i kombinasjon med innfarts-/pendlerparkeringer er et bra miljøtiltak og et godt alternativ til å bruke personbil på strekningen. Tilbudet vil for mange redusere reisekostnadene vesentlig. Det forventes at presset på tilbudet vil øke i fremtiden og det er viktig at kapasiteten og tilbudet tilpasses behovet fremover. Det bes derfor om en vurdering av behovet for flere innfarts-/pendlerparkeringer, samt et bedre kollektivtilbud langs strekningen.

                                6. Fylkestinget samtykker til at rabatt for nullutslippskjøretøy i takstgruppe 1 til enhver tid skal følge minimumsrabatt fastsatt av Stortinget, både i eksisterende og fremtidige strekningsvise bompengeprosjekt. Det innebærer at dagens rabatt for nullutslippskjøretøy i takstgruppe 1 reduseres fra 50 prosent til 30 prosent av ordinær takst. Det bidrar til å sikre inntekter i bomstasjoner, uten å gi fossile kjøretøy en uforholdsmessig høy betalingsbyrde, når elbil-andelen øker. Fylkestinget likebehandler med det de strekningsvise bomprosjektene på E39 og E18.

                                7. Fylkestinget ber administrasjonen om å søke Samferdselsdepartementet om at E39 Kristiansand vest til Røyskår skal inngå i nasjonal støtteordning til reduserte bompengetakster. Tilskuddsordningen er forutsatt benyttet til en generell reduksjon av bompengetakster i riksvegprosjekter. I tillegg til å følge dette opp bes fylkesordfører om å arbeide overfor regjering og storting for at prosjektet tilføres statlige midler til gjeldsletting, slik som er gjort på E18 Tvedestrand - Arendal.

                                Vedtatt

                                FOR

                                48
                                Ivar Bergundhaugen Venstre Beate Marie Johnsen Venstre Sølvi Gjerdal Thomassen Sosialistisk Venstreparti Mirell Høyer-Berntsen Sosialistisk Venstreparti Jason Alexander Kannemeyer Sosialistisk Venstreparti Kristin Ljosland Senterpartiet Margit Dale Senterpartiet Thor Jørgen Tjørhom Senterpartiet Lisbeth Raanes Hansen Rødt Ingebjørg Amanda Godskesen Pensjonistpartiet Oda Sofie Lieng Pettersen Miljøpartiet De Grønne Jorunn E. Gleditsch Lossius Kristelig Folkeparti Liv Benedikte Damsgård Tomter Kristelig Folkeparti Rune André Sørtveit Frustøl Kristelig Folkeparti Raymond Holberg Bærø Kristelig Folkeparti Janne Nystøl Kristelig Folkeparti Terje Eikin Kristelig Folkeparti Frank Rørheim Konservativt Kjell Erik Sandvik Industri- og Næringspartiet Geir Pedersen Industri- og Næringspartiet Hannah Benedicte Teigland Høyre Torunn Høyum-Eriksen Høyre Arild Windsland Høyre Kjetil Aga Høyre Arne Thomassen Høyre Mikkel Røed Nesse Høyre Tore Grobæk Vamraak Høyre Erik Johan Tellefsen Lindøe Høyre Oda Oline Omdal Høyre Ida Grødum Høyre Hans Otto Lund Høyre Siri Heimdal Knudsen Høyre Martin Christensen Høyre Unni Nilsen Husøy Fremskrittspartiet Ingrid Merethe Williamsen Fremskrittspartiet Steinar Rørvik Fremskrittspartiet Torbjørn Klungland Fremskrittspartiet Alf Erik Bergstøl Andersen Fremskrittspartiet Vivi Bente Bergshaven Fremskrittspartiet Solveig Helljesen Arbeiderpartiet Kai Steffen Østensen Arbeiderpartiet Fredrik Jensen Arbeiderpartiet Jan Atle Toft Arbeiderpartiet Marit Grefstad Arbeiderpartiet William August Wathne Arbeiderpartiet Line Kysnes Vennesland Arbeiderpartiet Karin Hodne Arbeiderpartiet Gro Bråten Arbeiderpartiet

                                MOT

                                0

                                13:08 Fylkesutvalget - innstilling (Punkt 6)

                                Fylkestinget ønsker å gjøre tiltak på E39 som vil bidra til at mest mulig trafikk bruker ny og trafikksikker veg.

                                1. Fylkestinget ønsker å se helheten i utbyggingen av E39, og ønsker en videreføring av at E39 Kristiansand vest til Røyskår fortsatt skal være ett bompengeprosjekt med flere delstrekninger hvor en legger til grunn de samme prinsippene for betaling.

                                2. Fylkestinget henstiller Vegdirektoratet som sektormyndighet til å godkjenne at det igangsettes et arbeid med et nytt faglig grunnlag for E39 Kristiansand vest til Røyskår. Nye Veier vil få ansvaret for utarbeidelse av det faglige grunnlaget. Fylkestinget vil gi en samlet uttalelse til grunnlaget før det legges frem for stortingsbehandling.

                                3. Fylkestinget tar til orientering utredningene som følger saken. En konklusjon fra finansieringsberegningene er at forlengelse av innkrevingstid til inntil 20 år er helt nødvendig. Beregninger viser at forlenget innkrevingstid og sidevegsbom kan redusere gjennomsnittstakstene med cirka 30 prosent (gjennomsnittlig inntekt per passering når det tas hensyn til rabatter, fritak og fordeling av kjøretøy mv.) fra 5,7 2023-kroner per kilometer til 4,25 2024-kroner per kilometer. Anbefalt løsning (Alternativ 3A) innebærer at grunntakst på de ulike strekningene vil reduseres med cirka 20 prosent sammenlignet med gjeldende takstnivå. Løsningene som er beskrevet i utredningen avhenger av at det gis en aksept for et rentenivå som er lavere enn det som er vanlig i bompengeproposisjoner.

                                4. Fylkestinget mener de foreløpige faglige beregningene gir et godt grunnlag for en samlet gjennomgang av takststruktur på E39, og at overordnede mål kan nås gjennom en kombinasjon av tiltak. Fylkestinget gir sitt samtykke til at følgende alternativ utredes videre i et faglig bompengegrunnlag:

                                Forlenget innkrevingstid med 5 år til 20 år. Fylkestinget legger til grunn at en beholder muligheten til ytterligere 5 års forlengelse og/eller takstøkning på 20 prosent dersom det er nødvendig for å betjene bompengeselskapet gjeld.

                                Forlenget innkrevingstid med 10 år til 25 år. Fylkestinget legger til grunn at en beholder muligheten til ytterligere 5 års forlengelse og/eller takstøkning på 20 prosent dersom det er nødvendig for å betjene bompengeselskapet gjeld.

                                Det etableres ikke sidevegsbom på fv. 439 på vegtrase mellom Breimyr og Monan.

                                Det skal igangsettes tiltak for å forbedre forholdene for gående og syklende langs fv. 439. Fysiske tiltak og redusert fartsgrense prioriteres.

                                Det vurderes andre tiltak særlig tilrettelagt for tungtransporten som passeringstak og rabatt for utslippsfrie tungtransportkjøretøy over 7,6 meter langs E39.

                                Fylkestinget bør selv kunne vurdere behovet for, og beslutte etablering av sidevegsbommer på fremtidige delstrekninger, og ber om at det gjennom en ny bompengeproposisjon gis fullmakt til dette uten ny behandling i Stortinget.

                                5. Et godt kollektivtilbud langs E39 i kombinasjon med innfarts-/pendlerparkeringer er et bra miljøtiltak og et godt alternativ til å bruke personbil på strekningen. Tilbudet vil for mange redusere reisekostnadene vesentlig. Det forventes at presset på tilbudet vil øke i fremtiden og det er viktig at kapasiteten og tilbudet tilpasses behovet fremover. Det bes derfor om en vurdering av behovet for flere innfarts-/pendlerparkeringer, samt et bedre kollektivtilbud langs strekningen.

                                6. Fylkestinget samtykker til at rabatt for nullutslippskjøretøy i takstgruppe 1 til enhver tid skal følge minimumsrabatt fastsatt av Stortinget, både i eksisterende og fremtidige strekningsvise bompengeprosjekt. Det innebærer at dagens rabatt for nullutslippskjøretøy i takstgruppe 1 reduseres fra 50 prosent til 30 prosent av ordinær takst. Det bidrar til å sikre inntekter i bomstasjoner, uten å gi fossile kjøretøy en uforholdsmessig høy betalingsbyrde, når elbil-andelen øker. Fylkestinget likebehandler med det de strekningsvise bomprosjektene på E39 og E18.

                                7. Fylkestinget ber administrasjonen om å søke Samferdselsdepartementet om at E39 Kristiansand vest til Røyskår skal inngå i nasjonal støtteordning til reduserte bompengetakster. Tilskuddsordningen er forutsatt benyttet til en generell reduksjon av bompengetakster i riksvegprosjekter. I tillegg til å følge dette opp bes fylkesordfører om å arbeide overfor regjering og storting for at prosjektet tilføres statlige midler til gjeldsletting, slik som er gjort på E18 Tvedestrand - Arendal.

                                Vedtatt

                                FOR

                                36
                                Mirell Høyer-Berntsen Sosialistisk Venstreparti Sølvi Gjerdal Thomassen Sosialistisk Venstreparti Jason Alexander Kannemeyer Sosialistisk Venstreparti Thor Jørgen Tjørhom Senterpartiet Margit Dale Senterpartiet Kristin Ljosland Senterpartiet Lisbeth Raanes Hansen Rødt Oda Sofie Lieng Pettersen Miljøpartiet De Grønne Raymond Holberg Bærø Kristelig Folkeparti Rune André Sørtveit Frustøl Kristelig Folkeparti Terje Eikin Kristelig Folkeparti Janne Nystøl Kristelig Folkeparti Liv Benedikte Damsgård Tomter Kristelig Folkeparti Jorunn E. Gleditsch Lossius Kristelig Folkeparti Hannah Benedicte Teigland Høyre Siri Heimdal Knudsen Høyre Hans Otto Lund Høyre Kjetil Aga Høyre Martin Christensen Høyre Arne Thomassen Høyre Mikkel Røed Nesse Høyre Erik Johan Tellefsen Lindøe Høyre Torunn Høyum-Eriksen Høyre Oda Oline Omdal Høyre Arild Windsland Høyre Tore Grobæk Vamraak Høyre Ida Grødum Høyre William August Wathne Arbeiderpartiet Line Kysnes Vennesland Arbeiderpartiet Marit Grefstad Arbeiderpartiet Kai Steffen Østensen Arbeiderpartiet Solveig Helljesen Arbeiderpartiet Gro Bråten Arbeiderpartiet Fredrik Jensen Arbeiderpartiet Jan Atle Toft Arbeiderpartiet Karin Hodne Arbeiderpartiet

                                MOT

                                12
                                Beate Marie Johnsen Venstre Ivar Bergundhaugen Venstre Ingebjørg Amanda Godskesen Pensjonistpartiet Frank Rørheim Konservativt Kjell Erik Sandvik Industri- og Næringspartiet Geir Pedersen Industri- og Næringspartiet Vivi Bente Bergshaven Fremskrittspartiet Steinar Rørvik Fremskrittspartiet Alf Erik Bergstøl Andersen Fremskrittspartiet Ingrid Merethe Williamsen Fremskrittspartiet Unni Nilsen Husøy Fremskrittspartiet Torbjørn Klungland Fremskrittspartiet

                                13:08 Fylkesutvalget - innstilling (Punkt 7)

                                Fylkestinget ønsker å gjøre tiltak på E39 som vil bidra til at mest mulig trafikk bruker ny og trafikksikker veg.

                                1. Fylkestinget ønsker å se helheten i utbyggingen av E39, og ønsker en videreføring av at E39 Kristiansand vest til Røyskår fortsatt skal være ett bompengeprosjekt med flere delstrekninger hvor en legger til grunn de samme prinsippene for betaling.

                                2. Fylkestinget henstiller Vegdirektoratet som sektormyndighet til å godkjenne at det igangsettes et arbeid med et nytt faglig grunnlag for E39 Kristiansand vest til Røyskår. Nye Veier vil få ansvaret for utarbeidelse av det faglige grunnlaget. Fylkestinget vil gi en samlet uttalelse til grunnlaget før det legges frem for stortingsbehandling.

                                3. Fylkestinget tar til orientering utredningene som følger saken. En konklusjon fra finansieringsberegningene er at forlengelse av innkrevingstid til inntil 20 år er helt nødvendig. Beregninger viser at forlenget innkrevingstid og sidevegsbom kan redusere gjennomsnittstakstene med cirka 30 prosent (gjennomsnittlig inntekt per passering når det tas hensyn til rabatter, fritak og fordeling av kjøretøy mv.) fra 5,7 2023-kroner per kilometer til 4,25 2024-kroner per kilometer. Anbefalt løsning (Alternativ 3A) innebærer at grunntakst på de ulike strekningene vil reduseres med cirka 20 prosent sammenlignet med gjeldende takstnivå. Løsningene som er beskrevet i utredningen avhenger av at det gis en aksept for et rentenivå som er lavere enn det som er vanlig i bompengeproposisjoner.

                                4. Fylkestinget mener de foreløpige faglige beregningene gir et godt grunnlag for en samlet gjennomgang av takststruktur på E39, og at overordnede mål kan nås gjennom en kombinasjon av tiltak. Fylkestinget gir sitt samtykke til at følgende alternativ utredes videre i et faglig bompengegrunnlag:

                                Forlenget innkrevingstid med 5 år til 20 år. Fylkestinget legger til grunn at en beholder muligheten til ytterligere 5 års forlengelse og/eller takstøkning på 20 prosent dersom det er nødvendig for å betjene bompengeselskapet gjeld.

                                Forlenget innkrevingstid med 10 år til 25 år. Fylkestinget legger til grunn at en beholder muligheten til ytterligere 5 års forlengelse og/eller takstøkning på 20 prosent dersom det er nødvendig for å betjene bompengeselskapet gjeld.

                                Det etableres ikke sidevegsbom på fv. 439 på vegtrase mellom Breimyr og Monan.

                                Det skal igangsettes tiltak for å forbedre forholdene for gående og syklende langs fv. 439. Fysiske tiltak og redusert fartsgrense prioriteres.

                                Det vurderes andre tiltak særlig tilrettelagt for tungtransporten som passeringstak og rabatt for utslippsfrie tungtransportkjøretøy over 7,6 meter langs E39.

                                Fylkestinget bør selv kunne vurdere behovet for, og beslutte etablering av sidevegsbommer på fremtidige delstrekninger, og ber om at det gjennom en ny bompengeproposisjon gis fullmakt til dette uten ny behandling i Stortinget.

                                5. Et godt kollektivtilbud langs E39 i kombinasjon med innfarts-/pendlerparkeringer er et bra miljøtiltak og et godt alternativ til å bruke personbil på strekningen. Tilbudet vil for mange redusere reisekostnadene vesentlig. Det forventes at presset på tilbudet vil øke i fremtiden og det er viktig at kapasiteten og tilbudet tilpasses behovet fremover. Det bes derfor om en vurdering av behovet for flere innfarts-/pendlerparkeringer, samt et bedre kollektivtilbud langs strekningen.

                                6. Fylkestinget samtykker til at rabatt for nullutslippskjøretøy i takstgruppe 1 til enhver tid skal følge minimumsrabatt fastsatt av Stortinget, både i eksisterende og fremtidige strekningsvise bompengeprosjekt. Det innebærer at dagens rabatt for nullutslippskjøretøy i takstgruppe 1 reduseres fra 50 prosent til 30 prosent av ordinær takst. Det bidrar til å sikre inntekter i bomstasjoner, uten å gi fossile kjøretøy en uforholdsmessig høy betalingsbyrde, når elbil-andelen øker. Fylkestinget likebehandler med det de strekningsvise bomprosjektene på E39 og E18.

                                7. Fylkestinget ber administrasjonen om å søke Samferdselsdepartementet om at E39 Kristiansand vest til Røyskår skal inngå i nasjonal støtteordning til reduserte bompengetakster. Tilskuddsordningen er forutsatt benyttet til en generell reduksjon av bompengetakster i riksvegprosjekter. I tillegg til å følge dette opp bes fylkesordfører om å arbeide overfor regjering og storting for at prosjektet tilføres statlige midler til gjeldsletting, slik som er gjort på E18 Tvedestrand - Arendal.

                                Vedtatt

                                FOR

                                41
                                Ivar Bergundhaugen Venstre Beate Marie Johnsen Venstre Mirell Høyer-Berntsen Sosialistisk Venstreparti Jason Alexander Kannemeyer Sosialistisk Venstreparti Sølvi Gjerdal Thomassen Sosialistisk Venstreparti Kristin Ljosland Senterpartiet Margit Dale Senterpartiet Thor Jørgen Tjørhom Senterpartiet Lisbeth Raanes Hansen Rødt Oda Sofie Lieng Pettersen Miljøpartiet De Grønne Raymond Holberg Bærø Kristelig Folkeparti Janne Nystøl Kristelig Folkeparti Rune André Sørtveit Frustøl Kristelig Folkeparti Liv Benedikte Damsgård Tomter Kristelig Folkeparti Jorunn E. Gleditsch Lossius Kristelig Folkeparti Terje Eikin Kristelig Folkeparti Frank Rørheim Konservativt Geir Pedersen Industri- og Næringspartiet Kjell Erik Sandvik Industri- og Næringspartiet Mikkel Røed Nesse Høyre Arild Windsland Høyre Arne Thomassen Høyre Ida Grødum Høyre Hannah Benedicte Teigland Høyre Siri Heimdal Knudsen Høyre Torunn Høyum-Eriksen Høyre Tore Grobæk Vamraak Høyre Kjetil Aga Høyre Hans Otto Lund Høyre Oda Oline Omdal Høyre Erik Johan Tellefsen Lindøe Høyre Martin Christensen Høyre Marit Grefstad Arbeiderpartiet Fredrik Jensen Arbeiderpartiet Karin Hodne Arbeiderpartiet William August Wathne Arbeiderpartiet Gro Bråten Arbeiderpartiet Jan Atle Toft Arbeiderpartiet Kai Steffen Østensen Arbeiderpartiet Line Kysnes Vennesland Arbeiderpartiet Solveig Helljesen Arbeiderpartiet

                                MOT

                                7
                                Ingebjørg Amanda Godskesen Pensjonistpartiet Vivi Bente Bergshaven Fremskrittspartiet Alf Erik Bergstøl Andersen Fremskrittspartiet Torbjørn Klungland Fremskrittspartiet Ingrid Merethe Williamsen Fremskrittspartiet Unni Nilsen Husøy Fremskrittspartiet Steinar Rørvik Fremskrittspartiet

                                13:09 Forslag fra A. E. B. Andersen (FrP) (Punkt 1)

                                39/24 Utreding av alternativt bompengekonsept for E39

                                Nytt pkt 8

                                 Fylkestinget vil redusere takstene i hvert bomsnitt med 50% av prisnivået som var før siste takstøkning 8.februar 2024, justert for prisstigning. Det bes om at elbiler betaler 70% av takst i takstgruppe. Fylkestinget er klar over at dette initiativet kan øke risikoen for fylkeskommunen som garantist, men har tro på at inntekstapet vil kompenseres av en kraftig økning i bruk av ny E39 som følge av overkommelige takster for å bruke veien.

                                Nytt pkt 9

                                 Fylkestinget mener at prosjektet skal tilføres statlige midler fra dagens regjering/Storting som kan gå til gjeldssletting, slik det ble gjort på strekningen E18 Arendal-Tvedestrand fra foregående regjering.

                                Nytt punkt 10

                                 Det skal ikke etableres sidevegsbom på hele strekningen mellom Breimyr og Mandal.

                                Falt

                                FOR

                                10
                                Ingebjørg Amanda Godskesen Pensjonistpartiet Frank Rørheim Konservativt Geir Pedersen Industri- og Næringspartiet Kjell Erik Sandvik Industri- og Næringspartiet Unni Nilsen Husøy Fremskrittspartiet Steinar Rørvik Fremskrittspartiet Torbjørn Klungland Fremskrittspartiet Ingrid Merethe Williamsen Fremskrittspartiet Alf Erik Bergstøl Andersen Fremskrittspartiet Vivi Bente Bergshaven Fremskrittspartiet

                                MOT

                                38
                                Ivar Bergundhaugen Venstre Beate Marie Johnsen Venstre Mirell Høyer-Berntsen Sosialistisk Venstreparti Jason Alexander Kannemeyer Sosialistisk Venstreparti Sølvi Gjerdal Thomassen Sosialistisk Venstreparti Kristin Ljosland Senterpartiet Margit Dale Senterpartiet Thor Jørgen Tjørhom Senterpartiet Lisbeth Raanes Hansen Rødt Oda Sofie Lieng Pettersen Miljøpartiet De Grønne Terje Eikin Kristelig Folkeparti Liv Benedikte Damsgård Tomter Kristelig Folkeparti Jorunn E. Gleditsch Lossius Kristelig Folkeparti Raymond Holberg Bærø Kristelig Folkeparti Janne Nystøl Kristelig Folkeparti Rune André Sørtveit Frustøl Kristelig Folkeparti Kjetil Aga Høyre Oda Oline Omdal Høyre Arild Windsland Høyre Martin Christensen Høyre Mikkel Røed Nesse Høyre Hans Otto Lund Høyre Arne Thomassen Høyre Hannah Benedicte Teigland Høyre Tore Grobæk Vamraak Høyre Torunn Høyum-Eriksen Høyre Siri Heimdal Knudsen Høyre Erik Johan Tellefsen Lindøe Høyre Ida Grødum Høyre Solveig Helljesen Arbeiderpartiet Gro Bråten Arbeiderpartiet Marit Grefstad Arbeiderpartiet Jan Atle Toft Arbeiderpartiet Fredrik Jensen Arbeiderpartiet Kai Steffen Østensen Arbeiderpartiet Line Kysnes Vennesland Arbeiderpartiet William August Wathne Arbeiderpartiet Karin Hodne Arbeiderpartiet

                                13:10 Forslag fra A. E. B. Andersen (FrP) (Punkt 2)

                                39/24 Utreding av alternativt bompengekonsept for E39

                                Nytt pkt 8

                                 Fylkestinget vil redusere takstene i hvert bomsnitt med 50% av prisnivået som var før siste takstøkning 8.februar 2024, justert for prisstigning. Det bes om at elbiler betaler 70% av takst i takstgruppe. Fylkestinget er klar over at dette initiativet kan øke risikoen for fylkeskommunen som garantist, men har tro på at inntekstapet vil kompenseres av en kraftig økning i bruk av ny E39 som følge av overkommelige takster for å bruke veien.

                                Nytt pkt 9

                                 Fylkestinget mener at prosjektet skal tilføres statlige midler fra dagens regjering/Storting som kan gå til gjeldssletting, slik det ble gjort på strekningen E18 Arendal-Tvedestrand fra foregående regjering.

                                Nytt punkt 10

                                 Det skal ikke etableres sidevegsbom på hele strekningen mellom Breimyr og Mandal.

                                Falt

                                FOR

                                11
                                Ingebjørg Amanda Godskesen Pensjonistpartiet Frank Rørheim Konservativt Geir Pedersen Industri- og Næringspartiet Kjell Erik Sandvik Industri- og Næringspartiet Hans Otto Lund Høyre Unni Nilsen Husøy Fremskrittspartiet Steinar Rørvik Fremskrittspartiet Alf Erik Bergstøl Andersen Fremskrittspartiet Vivi Bente Bergshaven Fremskrittspartiet Ingrid Merethe Williamsen Fremskrittspartiet Torbjørn Klungland Fremskrittspartiet

                                MOT

                                37
                                Beate Marie Johnsen Venstre Ivar Bergundhaugen Venstre Sølvi Gjerdal Thomassen Sosialistisk Venstreparti Jason Alexander Kannemeyer Sosialistisk Venstreparti Mirell Høyer-Berntsen Sosialistisk Venstreparti Thor Jørgen Tjørhom Senterpartiet Kristin Ljosland Senterpartiet Margit Dale Senterpartiet Lisbeth Raanes Hansen Rødt Oda Sofie Lieng Pettersen Miljøpartiet De Grønne Janne Nystøl Kristelig Folkeparti Rune André Sørtveit Frustøl Kristelig Folkeparti Terje Eikin Kristelig Folkeparti Raymond Holberg Bærø Kristelig Folkeparti Liv Benedikte Damsgård Tomter Kristelig Folkeparti Jorunn E. Gleditsch Lossius Kristelig Folkeparti Torunn Høyum-Eriksen Høyre Siri Heimdal Knudsen Høyre Mikkel Røed Nesse Høyre Tore Grobæk Vamraak Høyre Kjetil Aga Høyre Ida Grødum Høyre Martin Christensen Høyre Oda Oline Omdal Høyre Arild Windsland Høyre Arne Thomassen Høyre Erik Johan Tellefsen Lindøe Høyre Hannah Benedicte Teigland Høyre William August Wathne Arbeiderpartiet Solveig Helljesen Arbeiderpartiet Fredrik Jensen Arbeiderpartiet Kai Steffen Østensen Arbeiderpartiet Gro Bråten Arbeiderpartiet Jan Atle Toft Arbeiderpartiet Line Kysnes Vennesland Arbeiderpartiet Marit Grefstad Arbeiderpartiet Karin Hodne Arbeiderpartiet

                                13:11 Forslag fra A. E. B. Andersen (FrP) (Punkt 3)

                                39/24 Utreding av alternativt bompengekonsept for E39

                                Nytt pkt 8

                                 Fylkestinget vil redusere takstene i hvert bomsnitt med 50% av prisnivået som var før siste takstøkning 8.februar 2024, justert for prisstigning. Det bes om at elbiler betaler 70% av takst i takstgruppe. Fylkestinget er klar over at dette initiativet kan øke risikoen for fylkeskommunen som garantist, men har tro på at inntekstapet vil kompenseres av en kraftig økning i bruk av ny E39 som følge av overkommelige takster for å bruke veien.

                                Nytt pkt 9

                                 Fylkestinget mener at prosjektet skal tilføres statlige midler fra dagens regjering/Storting som kan gå til gjeldssletting, slik det ble gjort på strekningen E18 Arendal-Tvedestrand fra foregående regjering.

                                Nytt punkt 10

                                 Det skal ikke etableres sidevegsbom på hele strekningen mellom Breimyr og Mandal.

                                Falt

                                FOR

                                14
                                Jason Alexander Kannemeyer Sosialistisk Venstreparti Mirell Høyer-Berntsen Sosialistisk Venstreparti Sølvi Gjerdal Thomassen Sosialistisk Venstreparti Lisbeth Raanes Hansen Rødt Ingebjørg Amanda Godskesen Pensjonistpartiet Frank Rørheim Konservativt Kjell Erik Sandvik Industri- og Næringspartiet Geir Pedersen Industri- og Næringspartiet Ingrid Merethe Williamsen Fremskrittspartiet Vivi Bente Bergshaven Fremskrittspartiet Torbjørn Klungland Fremskrittspartiet Alf Erik Bergstøl Andersen Fremskrittspartiet Steinar Rørvik Fremskrittspartiet Unni Nilsen Husøy Fremskrittspartiet

                                MOT

                                34
                                Ivar Bergundhaugen Venstre Beate Marie Johnsen Venstre Margit Dale Senterpartiet Thor Jørgen Tjørhom Senterpartiet Kristin Ljosland Senterpartiet Oda Sofie Lieng Pettersen Miljøpartiet De Grønne Liv Benedikte Damsgård Tomter Kristelig Folkeparti Rune André Sørtveit Frustøl Kristelig Folkeparti Jorunn E. Gleditsch Lossius Kristelig Folkeparti Raymond Holberg Bærø Kristelig Folkeparti Janne Nystøl Kristelig Folkeparti Terje Eikin Kristelig Folkeparti Tore Grobæk Vamraak Høyre Hannah Benedicte Teigland Høyre Kjetil Aga Høyre Hans Otto Lund Høyre Mikkel Røed Nesse Høyre Erik Johan Tellefsen Lindøe Høyre Martin Christensen Høyre Siri Heimdal Knudsen Høyre Arild Windsland Høyre Oda Oline Omdal Høyre Torunn Høyum-Eriksen Høyre Ida Grødum Høyre Arne Thomassen Høyre Line Kysnes Vennesland Arbeiderpartiet William August Wathne Arbeiderpartiet Karin Hodne Arbeiderpartiet Solveig Helljesen Arbeiderpartiet Jan Atle Toft Arbeiderpartiet Fredrik Jensen Arbeiderpartiet Gro Bråten Arbeiderpartiet Kai Steffen Østensen Arbeiderpartiet Marit Grefstad Arbeiderpartiet