← Tilbake

Sak OS 5/24 - Gjennomgang Fylkesros Agder

01
Følgende tas til orientering:
Innstilling
Behandlet

ROS Agder 2024 er utgitt 7. desember 2023 av Statsforvalteren i Agder. Den er en revisjon av ROS Agder 2017 og er relevant for Agder fylkeskommune som en plattform i beredskapsarbeidet. Formålet med ROS Agder er utledet i «Sammen skal vi gjøre Agder tryggere».

Statsforvalteren har valgt en tilnærming som gjør at dokumentet er åpent for allmennheten. Det vil si at enkelte områder ikke blir beskrevet fult ut, som for eksempel sårbarheter innenfor kritisk infrastruktur. Et høyre detaljnivå finnes i et gradert vedlegg som kun er tilgjengelig for utvalgte myndigheter og virksomheter.

Analysene i ROS Agder er nivådelt etter risikoområder, hendelser og scenarioer. Risikoområder i stort, som for eksempel «smittsomme sykdommer». Hendelser som faller inn under et risikoområde, som for eksempel «epidemi/pandemi». Og til slutt scenarioer som «pandemiscenario» som beskriver en troverdig og logisk fortelling om hvordan en hendelse konkret kan utspille seg i fremtiden.

En viktig del av arbeidet med ROS Agder er å ha oversikt og kunnskap om risiko som truer. Risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS) er en systematisk fremgangsmåte for nettopp å utarbeide denne oversikten over risiko- og sårbarhet. Både Statsforvalteren, kommunene og en rekke virksomheter er pålagt å utarbeide ROS-analyser. For Statsforvalteren formidles denne oversikten gjennom en fylkesROS-analyse, i Agder kalles denne ROS Agder.

Oversikt over risiko og sårbarhet i ROS Agder brukes deretter inn i det forebyggende arbeidet. I alt fra veiledning, utvikling av øvelser og som utgangspunkt for større flerårige prosjekter.

Forebyggingsarbeidet bidrar både til å redusere konsekvens og sannsynlighet for uønskede hendelser. Når en krise er over, evalueres hendelsen og erfaringslæring inngår i revisjonsarbeidet av ROS Agder. Den nye kunnskapen følger igjen inn i det forebyggende arbeidet og bidrar til at vi hele tiden er best mulig rustet når krisen inntreffer. Og slik går ny kunnskap og læring i en syklus.

ROS Agder skal bidra til økt kunnskap og bevissthet om risiko og sårbarhet i fylket. Det

skal være en felles plattform for å forebygge uønskede hendelser og styrke

samordningen av det regionale arbeidet med samfunnssikkerhet, beredskap og

krisehåndtering. Det har vært bred involvering fra fagpersoner innenfor de ulike risikoområdene som ROS Agder 2024 gjennomgår.

Tilnærming ROS Agder 2024

ROS Agder 2024 setter søkelys på samfunnets sårbarhet og redundans. Analysen startet med å kartlegge uønskede hendelser som passer kriteriene for fylkesROS. Dette er hendelser som har evne til å true kritiske samfunnsfunksjoner som påvirker befolkningens og samfunnets grunnleggende behov. Fellestrekkene er at de har potensial for å gi store konsekvenser for befolkningen, de berører ulike sektorer, flere ansvarsområder og de krever samordning.

Det er i ROS Agder 2024 valgt en bred tilnærming for å kunne gi et mest mulig dekkende risikobilde og det er i all hovedsak satt søkelys på risikoområder og hendelser framfor mer detaljerte scenarioer.

De store linjene I ROS Agder er

  • Klimautviklingen

    • Digitalisering

      • Kritisk infrastruktur

        • Totalforsvaret

          • En verden i endring

            Risikoområdene som omhandles i ROS Agder 2024 er

            • Brann og redning

              • Digitale sårbarheter

                • Kraft og energiforsyning

                  • Farlige stoffer

                    • Massetilstrømning

                      • Tilsiktede hendelser

                        • Natur og miljø

                          • Samferdsel

                            • Smittsomme sykdommer

                              ROS Agder 2024 og Regionplan Agder 2030

                              Agder fylkeskommune jobber kontinuerlig med ROS og beredskap innenfor sine ansvarsområder.

                              Ros Agder 2024 og Regionplan Agder 2030 omtaler områder som samsvarer.

                              Reduksjon av utslipp / klimagasser

                              vil være et bidrag for å påvirke negative klimaendringer. Negative klimaendringer vil kunne medføre risiko for skade innen samferdsel, kraft- og energiforsyning og natur og miljø. Klimatilpasning skal innarbeides i all planlegging. Skadeomfanget på kommunikasjonsinfrastruktur som følge av ekstremvær vil være betydelig redusert. Samfunnssikkerhet og beredskap er samordnet mellom kommune, fylke og stat, noe som har bidratt til et robust kraft- og telekommunikasjonsnett.

                              Utdanning og kompetanse

                              hvor det skal legges til rette for at innvandrere kan bygge videre på sin formelle utdanning fra hjemlandet og sikre en formell godkjent utdanning i Norge. Barn, elever og studenter skal oppleve gode sammenheng i hele utdanningsløpet, med utdanningsmiljø som fremmer læring, helse og trivsel.

                              Involvering av barn og unge og innsats mot utenforskap er viktig for å lykkes med å utvikle et robust og bærekraftig samfunn. Risiko handler om fremtiden, og beslutninger vi fatter i dag vil gi konsekvenser for dagens barn og unge. Statsforvalteren ønsker derfor at ROS Agder brukes i skolen for å skape bevissthet og gi barn og unge mulighet til å være med å påvirke planarbeidet, bidra til inkludering og gi innspill til arbeidet med samfunnssikkerheten i fylket.

                              Dette er tiltak som medvirker til å forbygge utenforskap som kan gi økt risiko for tilsiktede hendelser.

                              Det jobbes kontinuerlig med ROS analyser og beredskapsplanverk innenfor de ulike virksomhetsområdene i fylkeskommunen. ROS Agder og Regionplan Agder 2030 vil være en naturlig del av dette arbeidet. Alle kommuner og virksomheter har særegne forhold som kan øke eller redusere relevansen i de ulike delene av ROS Agder. Stasforvalteren anbefaler derfor at ROS Agder brukes som et oppslagsverk.

                              Oppfølgingsarbeidet

                              1. Analysen skal forankres og det skap besluttes tiltak

                                • Besluttede tiltak skal iverksettes

                                  • Det skal planlegges beredskapstiltak som vil forebygge evnen til å håndtere risiko der det ikke er mulig å forebygge

                                    ROS Agder er ikke ferdig, og arbeidet har ikke stoppet opp. Sammen med regionale aktører jobbes det hele tiden i to oppfølgingsspor – revisjon av selve analysen, og oppfølging av tiltak.

                                    Statsforvalteren er tydelig på at det viktigste suksesskriteriet for arbeidet med ROS Agder er at analysen blir et felles planleggingsgrunnlag for forebygging og håndtering av uønskede hendelser i fylket. Det innebærer at funnene i analysen må følges opp.

                                    Med utgangspunkt i ROS Agder har Statsforvalteren laget en oppfølgingsplan med ansvarsavklaringer, ref. punkt 1. Oppfølgingsplanen inneholder funn, eller «forslag til risikoreduserende tiltak» som kommer fra ROS Agder. Et eksempel er fra delkapittel om epidemi/pandemi, hvor ett av de anbefalte tiltakene er å utarbeide kontinuitetsplaner for høyt sykefravær. Her er alle virksomheter representert i Fylkesberedskapsrådet, ansvarliggjort.

                                    Punkt 2 og 3 er et arbeid som er startet nå. Oppfølgingsplanen Statsforvalteren referer til er samlingen av risikoreduserende tiltak fra ROS Agder, hvor Statsforvalteren og de regionale aktørene i Fylkesberedskapsrådet er ansvarliggjort, med bakgrunn i ansvarsprinsippet.

                                    Som en del av arbeidet med å kommunisere ROS Agder har vi Statsforvalteren kjøpt domenet rosagder.no. Nettsiden er under utvikling. Nettsiden vi gjøre innholdet mer tilgjengelig og brukervennlig. Det vil være en interaktiv løsning der Statsforvalteren i større grad kan samvirke med lesere og bidragsytere.

                                    Vedlegg

                                    Les mer