Fylkesordfører,
I fylkestinget i forrige måned stilte SV flere spørsmål rundt hvilke prioriteringer og hva slags trafikksikkerhetstiltak fylkesordføreren ser for seg fremover. Et av svarene fylkesordføreren gav oss var at
«Fastsetting av fartsgrenser er basert på at det i størst mulig grad skal sikre nasjonal likhet. Gjennom mange saker de siste årene har jeg sett at vi som politikere har et begrenset handlingsrom i disse sakene».
SV deler dette synet med fylkesordføreren, og vi vurderer at det er svært vanskelig for oss som fylkespolitikere å ta lokale hensyn på våre fylkesveier slik som vi ønsker under dagens regelverk og ansvarsfordeling.
Trafikksikkerhet er et tema som våre innbyggere er svært opptatt av, og som berører mange av oss. Som fylkesordføreren viste til i svaret på vår forrige interpellasjon, så har Agder fylkeskommune registrert at det innenfor en radius på 4 km mangler fortau/gang- og sykkelvei på mer enn 20 mil av det som er skolevei i dag. Det blir også vist til at det er størst sannsynlighet for alvorlige ulykker der man krysser veien.
SV ønsker derfor at vi som veieier skal få et større ansvar for våre veier slik at vi i tett samarbeid med kommunene kan ta lokale hensyn og sikre trafikksikkerhetstiltak spesielt ved skoler, langs skolevei og i områder med potensiale for at flere kan benytte sykkel, gange eller kollektiv som sitt fremkomstmiddel til skole, arbeidssted, tjenesteyting og fritidsaktiviteter. SV mener at redusert fartsgrense på mange av disse strekningene vil være et veldig godt tiltak å begynne med, og som kan innføres raskt dersom det er politisk vilje til dette.
I dag er det Statens vegvesen som har skiltmyndighet og fastsetter fartsgrensene på våre fylkesveier. De endringer som er blitt gjort i fartsgrensekriterinene, åpner opp for større fleksibilitet i fastsettingen av fartsgrenser særlig for å ta hensyn til myke trafikanter, men slik dagens ordning fungerer, hvor fylkeskommunen ikke har denne myndigheten, er dette svært vanskelig å få til, og vi som folkevalgte står i en svært vanskelig situasjon i møte med fortvilte innbyggere.
SV mener derfor ansvaret bør ligge hos veieier, og at ansvaret for fylkesvei bør overføres til fylkene, slik at fylkeskommunen får en større og mer sentral rolle i dette arbeidet. Fylkeskommunene må overta ansvaret for skiltmyndigheten, samt fastsetting av fartsgrenser for fylkesveiene, slik at fylkeskommunene kan ta et større ansvar for trafikksikkerhet og tilrettelegging for gående og syklende i tett samarbeid med kommunene.
Forslag til vedtak:
Agder fylkesting ber om at fylkene overtar ansvar for regulering av fartsgrenser, fartsregulerende tiltak samt skiltmyndigheten for fylkesvei.
Jeg takker for spørsmålet.
Fra 2020 fikk fylkeskommunene overført ansvar etter veiloven. Dette medførte at over 100 personer ble overført fra Statens vegvesen. Ansvar etter veitrafikkloven ble ikke overført som en del av denne reformen. Myndighet etter veitrafikkloven omfatter bl. a det å være skiltmyndighet. Helt fra 2020 har det vært bred enighet mellom fylkeskommunene om at også ansvaret etter veitrafikkloven bør overføres. Det har vært gjennomført utredningsarbeid for en slik overføring i regi av Statens vegvesen, og arbeidet ligger nå i samferdselsdepartementet for sluttbehandling. Det er ikke kommet signaler fra departementet om når dette arbeidet skal sluttføres. Gjennom KS og fylkesordførerkollegiet presses det på for å få dette arbeidet sluttført og at vi får overført ansvaret. Jeg forventer at vi vil få overført ansvaret for å være skiltmyndighet, men som jeg har svart ut gjennom tidligere interpellasjoner må vi være forberedt på at det fortsatt vil være et begrenset handlingsrom når det gjelder å fastsette fartsgrenser. Vi vil måtte forholde oss til et felles reglement, men vi skal bruke det handlingsrommet som vi håper vil være der. Ut fra hvor denne saken nå star kan jeg ikke se at det er behov for at fylkestinget gjør noe eget vedtak knyttet til dette nå.