Våpen, siktemidler og elektroniske lokkemidler.
Jaktvåpen:
Fylkeskommunen støtter alternativ 1 : Det vil si at vi forholder oss til dagens regler vedrørerende jaktvåpen: Kun jaktvåpen som lades med krutt skal være lov: noe som utelukker bruk av bue, luftgevær eller armbrøst
Punkt D. Ordningen med skotpremie bør vidareførast, den er viktig for å stimulere til økt utak av predatorer og skadedyr.
Hovedutvalg for næring, kultur og miljø vedtar følgende, med endringer som i forslag fra Senterpartiet og SV
1. Agder fylkeskommune mener forslaget til ny viltressurslov er gjennomtenkt og støtter forslaget som helhet, herunder forslag om:
a) bortfall av de myndighetsoppgaver for fylkeskommunen som sier at fylkeskommunen skal tre inn for kommunen i saker som gjelder sammenslåing av eiendommer, muligheten til å kunne øke eller minske forbudssonen ved bruk av motorbåt for ettersøk av påskutt sjøfugl, samt reglene til å fastsette skuddpremie.
b) at det kan gis forskrift som kan gi bevegelseshemmede unntak fra forbudet mot å løsne skudd under jakt fra motorkjøretøy.
c) at det gis hjemmel til å gi forskrift om at kommunen kan nekte fellingstillatelser, eventuelt tildele ekstra fellingstillatelser, for å nå fastsatte forvaltningsmål.
2. Fylkeskommunen har følgende kommentarer til lovforslaget, og ber om at disse vurderes før endelig vedtak:
a) Fylkeskommunen bør få en utvidet rolle innenfor arbeidet med forvaltning av høstbart vilt. Lovforslaget bør sikre hjemmel for at fylkeskommunen skal kunne ha anledning til å fastsette regionale mål, føringer og forskrifter for viltforvaltningen i fylket, godkjenne bestandsplaner på tvers av kommunegrenser for arter med store leveområder (f.eks. hjort), innhente og tilgjengeliggjøre miljødata, samt gis mulighet til å gi forskrift om bestandsregulering av høstbart vilt under særegne forhold.
b) Den foreslåtte endringen om at ta ut ordlyden «ivaretakelse av viltets leveområder» vil medføre at hjemmelsgrunnlaget for fylkeskommunens ivaretakelse av vilt i arealplansaker svekkes kraftig. Formålet med viltressursloven bør fremdeles omfatte ivaretakelse av viltets leveområder.
c) Ordlyden som angir hvem viltorganene, herunder fylkeskommunen, skal gi råd og veiledning til, bør beholdes for å senke terskelen for å be om veiledning.
d) Ordningen med skuddpremie bør vurderes avviklet da det ikke finnes god dokumentasjon for positiv effekt av ordningen. Skuddpremieordningen kan bidra til å endres storsamfunnets syn på jakt og jaktutøvelse.
e) Forslaget om at kommunene skal få utvidet ansvar for alt sykt og skadet vilt må utredes bedre. Uten bedre dokumentasjon mener fylkeskommunen ansvaret må begrenses til ettersøk og avliving av storvilt slik det er i dag.
f) Fylkeskommunen mener departementene må vurdere andre løsninger for finansiering av ettersøk etter trafikkskadd vilt, enn at dette dekkes av kommunene og deres viltfond.