De høye strømprisene i prisområdet NO2 er en stor økonomisk belastning for innbyggerne i Agder og setter regionens næringsliv i en kritisk situasjon med betydelig høyere driftskostnader og svekket konkurransekraft. Med bakgrunn i denne situasjonen er Agder fylkeskommune av den oppfatning at ei reinvestering i Skagerrak 1 og 2 ikke er tjenlig for innbyggerne og næringslivet i fylket, og vil motsette seg dette.
Fylkesutvalget i Agder mener vi må gjenvinne nasjonal kontroll over vårt strømmarked og Agder fylkeskommune anbefaler derfor at dagens kabler fases ut, og ikke fornyes. Agder fylkeskommune mener derfor at ei videre utgreiing av reinvestering i Skagerrak 1 og 2 ikke bør gjennomføres.
Situasjonen med store prisforskjeller mellom prisområdet NO2 og resten av landet må, av hensyn til innbyggere og næringsliv i regionen, løses.
Forsyningssikkerheten må styrkes gjennom energieffektivisering, oppgradering av eksisterende kraftproduserende anlegg, lokal energiproduksjon og -lagring, oppgradering av kraftnettet med smarte løsninger og endret risikovurdering for utfall, samt fjerning av regionale flaskehalser som begrenser effektiv utnyttelse.
Fylkesutvalget etterlyser tiltak for å dempe prisforskjellene og konkurransevridningen mellom landsdelene i påvente av mer strukturelle endringer i strømmarkedet.
Fylkesutvalget vedtar følgende innspill:
Konsekvenser av nullalternativet, som er å drifte dagens kabler frem til de slutter å virke, må utredes grundig. Fordeler og ulemper ved utfasing samt premisser som legges til grunn for en eventuell konklusjon må bli forståelig og oversiktlig belyst. Dette gjelder også korte og langsiktige virkninger på priser i prisområdet NO2.
Konsekvenser av eventuell reinvestering må utredes grundig. Fordeler og ulemper ved fornyelse av forbindelsene, samt premisser som legges til grunn for en eventuell konklusjon må bli forståelig og oversiktlig belyst. Dette gjelder også korte og langsiktige virkninger på priser i prisområdet NO2.
S ituasjonen med store prisforskjeller mellom prisområdet NO2 og resten av landet må, av hensyn til innbyggere og næringsliv i regionen, løses før beslutning om reinvestering kan fattes.
Forsyningssikkerheten bør styrkes gjennom energieffektivisering, oppgradering av eksisterende kraftproduserende anlegg, lokal energiproduksjon og -lagring, oppgradering av kraftnettet med smarte løsninger og endret risikovurdering for utfall, samt fjerning av regionale flaskehalser som begrenser effektiv utnyttelse.
Dersom det besluttes å reinvestere mellomlandsforbindelsene Skagerrak 1 og 2 bør trasé med minst påvirkning på natur, miljø og mennesker velges. Mest mulig parallell føring med eksisterende trasé anbefales, samt ikke å utrede mindre aktuelle tras é alternativer, for å minimere kostnad og tidsbruk ved oppstart av arkeologiske registeringer.
Alternativ 4.0 fremstår ved en eventuell reinvestering som minst ønskelig fra et samlet perspektiv. Av hensyn til friluftsliv frarådes 3.1. For å forenkle vedlikehold og drift av fylkesvei, anbefales mest mulig bruk av jordkabel.
Eventuell reinvestering må ikke hindre havbruksinteressene i området . Marin natur må hensyntas . Konsekvensutredningen bør stille krav til oppdatert informasjon, dialog med fiskeriinteresser og kartlegging av påvirk ning på fremtidig havbruk, uavhengig av arter . Risiko ved elektromagnetiske felt må kartlegges for gytefelt og oppvekstområder for yngel , både for fisk og skalldyr.
Sak 202/24 Høringssvar Statnett: reinvestering Skagerrak 1 og 2
Nytt forslag til vedtak:
1. Agder fylkeskommune anbefaler at dagens kabler fases ut, og ikke fornyes.
2. Situasjonen med store prisforskjeller mellom prisområdet NO2 og resten av landet må, av hensyn til innbyggere og næringsliv i regionen, løses.
3. Forsyningssikkerheten må styrkes gjennom energieffektivisering, oppgradering av eksisterende kraftproduserende anlegg, lokal energiproduksjon og -lagring, oppgradering av kraftnettet med smarte løsninger og endret risikovurdering for utfall, samt fjerning av regionale flaskehalser som begrenser effektiv utnyttelse.
Utvekslingskabler mellom Norge og Europa gir oss viktig forsyningssikkerhet i tørre år, og de gir i tillegg en økt verdi av de offentlig eide kraftressursene.
Slik situasjonen nå er, bidrar imidlertid utenlandskablene til en helt urimelig belastning for kundene i strømområde NO2 (Sørlandet). Særlig de næringsdrivende som ikke får strømstøtte får en svært urimelig konkurranseulempe.
Belastningen for innbyggere og næringsliv i strømområde NO2 må løses før Agder fylkeskommune kan stille seg positiv til konsesjon for nye utenlandskabler.