Agder fylkesutvalg spiller inn følgende:
Samarbeid med privat tannhelsetjeneste
For at den foreslåtte ordningen skal fungere effektivt, mener fylkesutvalget at det er uunngåelig å inkludere den private delen av tannhelsetjenesten. Offentlige tannhelsetjenester alene har begrenset kapasitet, og et samarbeid med private aktører vil bidra til å sikre at flere pasienter får tilgang til nødvendig behandling. Dette vil også bidra til å redusere ventetid og sikre at ordningen kan bli tilgjengelig for alle innen rimelig tid.
En konsekvent og lik praktisering og håndheving av lovendringen
Det er kritisk at lovendringen blir håndhevet på en konsekvent og rettferdig måte. Vi oppfordrer til at departementet sikrer at ordningen praktiseres likt i alle fylkeskommuner. Variasjoner i hvordan loven tolkes og gjennomføres kan skape urettferdighet og forvirring blant pasienter. En sentralisert tilnærming med tydelige retningslinjer og oppfølging vil bidra til at ordningen får ønsket effekt.
Øremerking av midler
For å sikre at midlene faktisk brukes til dette formålet, anbefaler vi sterkt at de øremerkes. Frie midler risikerer å bli omdisponert til andre formål, noe som kan undergrave intensjonene bak lovendringen. Ved å øremerke midler til denne ordningen sikres en effektiv implementering og oppfølging.
Fylkesutvalget støtter forslaget om å ta nye grupper inn i tannhelsetjenesteloven. Fylkesutvalget mener det er nødvendig at regjeringen øker bevilgningene til fylkeskommunen, for å ivareta reelle kostnader når nye grupper tas inn i lovgivningen. Dette følger opp anbefalingen fra utvalget som har lagt frem NOU 2024:18 En universell tannhelsetjeneste - harmonisering, styring og utvidet offentlig ansvar.
Agder fylkeskommune støtter ikke forslaget om å ta nye grupper inn i tannhelsetjenesteloven. Dette begrunnes med at man bør avvente resultatene av Stortingets behandling av NOU 2024:18 En universell tannhelsetjeneste – Harmonisering, styring og utvidet offentlig ansvar.