Forslag

Felles profilering av kulturinstitusjoner i Agder

01
Følgende tas til orientering:
Innstilling
Publisert

Denne orienteringen svarer ut verbalforslag fra budsjettbehandling 2024: «Hvordan kan kulturinstitusjoner der fylket er aktør profilere seg i fellesskap med sikte på å gjøre kulturopplevelsene mer sammenhengende og bærekraftige slik at besøkende blir lengre i regionen»?

Agder har et mangfold av museer åpne for publikum som tilbyr aktiviteter og opplevelser innenfor flere ulike tema, både rettet mot egne innbyggere og besøkende til Agder. Sammen forvalter profesjonelle institusjonene og frivillige foreninger viktige deler av vår historie.

Fylkeskommunen bidrar med årlig driftsstøtte til en rekke av disse. Vest-Agder-museet (VAM), Kunstsilo, Næs Jernverksmuseum, Aust-Agder museum og arkiv (AAMA), Lindesnes fyrmuseum og UiA Naturmuseum og botanisk hage er de største regionale museer, med til sammen over 500 000 besøkende årlig. 

Profilering i regi av mus e ene

Flere av museene markedsfører sine tilbud aktivt og målrettet, og både VAM og AAMA har satt av dedikerte ressurser til dette arbeidet. Tilbudene markedsføres blant annet i sosiale medier, med søkeord-annonsering, gjennom mediehus og i diverse trykksaker. De sender også jevnlig ut pressemeldinger og blir stadig omtalt i nasjonale og internasjonale medier. I tillegg arbeider m useene tett med lokale destinasjonsselskap og h andels - og næringsforeninger for å bli presentert i deres brosjyrer og digitale kanaler.

I VAM sin overordnede strategi står det at museet skal være en viktig aktør for utvikling av kulturturisme i Agder. I tillegg til et tett samarbeid med AAMA samarbeider VAM med kulturaktørene på Odderøya i Kristiansand, inkludert Kunstsilo og Kilden, samt med andre kulturinstitusjoner både i Agder og nasjonalt.

Det siste året har (11 besøksmål), og (19 besøksmål fordelt på Kuben i Arendal, Grimstad bys museer og Setesdalsmuseet), etablert et lederforum for å styrke samarbeidet på tvers av sine institusjoner og besøksmål. Som en konsekvens av samarbeidet er det blant annet utviklet et felles billettsystem , og fra 2026 vil det tilbys felles årskort for besøkende . Årskortet vil være rettet mot både egne innbyggere og besøkende til Agder og gi inngang til de fleste av museene fra Flekkefjord i vest til Arendal i øst samt i Setesdal sregionen .  Samarbeidet kan bli utvidet med enda flere museer i fremtiden. Dette tiltaket vil bidra å gjøre felles profilering av kulturinstitusjonene enklere og mer sammenhengende og legge enda bedre til rette for at besøkende blir lenger i Agder.

Felles profilering av kulturopplevelser / museumsopplevelser i Agder i regi av Visit Sørlandet

Agder fylkeskommune er majoritetseier i Visit Sørlandet . Selskapet har p.t. 8 ansatte , hvorav flere jobber direkte eller indirekte med markedsføring og profilering. Selskapet har t o ulike forretningsområder : Det er både et l andsdelselskap med ansvar for landsdelsprofilering rettet mot besøkende og en næringsklynge med ansvar for å utvikle og markedsføre partnerne i klyngen. De to f orretningsområdene henger nøye sammen og er gjensidig avhengige av hverandre. Svært mange av museene er partnere i næringsklyngen og tilbudene profileres både enkeltvis og samlet gjennom selskapet.

I 2025 bidrar fylkeskommunen med 2.5 millioner kroner til landsdelsprofilering knyttet til Visit Sørlandet sine fire prioriterte tematiske satsingsområder, hvorav det ene er kunst, kultur , festivaler og arrangementer .

For å følge opp satsingsområdet gjennomfører Visit Sørlandet flere ulike tiltak, blant annet publiseres det artikler om kulturopplevelser inkludert museene med relevant informasjon. Se lenke til aktuell temaside på visitsorlandet.com:

Se vedlegg for mer informasjon om selskapets markedsstrategi anno 2025.

Vedlegg

Les mer