Oppdatert saksfremlegg: Helhetlig gjennomgang av Tannhelsetjenesten i Agder
Forslag fra S. G. Thomassen (SV)
Den gjeldene forskrift for dekning av skyssutgifter for pasienter i den offentlige tannhelsetjenesten i Agder Vedtatt 24.05.23 tas opp til revisjon.
Vedlegg
Forslag fra S. G. Thomassen (SV)
Tannlegevakta legge ikke ned. Den videreføres med mål om å gjøre den mer bærekraftig gjennom innsatsområdene økt åpningstid og kontaktsenter,
Vedlegg
Alternativt forslag fra W. A. Wathne (Ap)
1. Hovedutvalget mener den foreslåtte klinikkstrukturen vil ramme tannhelsetjenestens prioriterte grupper i berørte distriktskommuner uforholdsmessig hardt og mener et grunnleggende tannhelsetilbud er en viktig forutsetning for Regionplan Agder 2030 sitt mål om å ta hele Agder i bruk. Hovedutvalget mener derfor at man bør videreutvikle nullalternativet og utvide tilbudet slik at voksne betalende pasienter også kan benytte seg av den offentlige tannhelsetjenesten i kommuner uten privat alternativ.
3. Hovedutvalget mener at i et samfunnsøkonomisk perspektiv så vil eventuell innsparing i fylkeskommunen føre til økte utgifter for kommuner, næringsliv og utsatte grupper.
Vedlegg
Alternativt forslag fra S. G. Thomassen (SV)
Alternativ forslag til «helthetlig gjennomgang av Tannhelsetjenesten i Agder.
1. Fylkestinget tar dagens situasjon til orientering, og forkaster nullalternativet.
2. Fylkestinget godkjenner ny tannhelsestrategi for 2025 -2030.
3. Fylkestinget godkjenner ikke fremlagt forslag til ny formålstjenlig tannklinikkstruktur med tolv tannklinikker i Agder.
Følgende må vurderes på nytt før endelig klinikkstruktur vedtas:
Vi støtter intensjonen om å styrke fagmiljøer og sikre bærekraftig drift i den offentlige tannhelsetjenesten i Agder. Samtidig mener vi at en ny klinikkstruktur må balansere effektiv ressursbruk med hensynet til nærhet, trygghet og tilgjengelig het for alle innbyggere, uavhengig av bosted.
Det er fylkeskommunen som har fått oppdraget med å tilby offentlig tannhelsetjeneste i Agder. NOU 24-18 En universell tannhelsetjeneste peker på i utredingen at det offentlige vil få større ansvar for tannhelse for flerre grupper og at det er viktig å sikre tannhelse i distriktene. Det er viktig at fylkeskommunen tar dette ansvaret og ikke overlater det til private å tilby tannhelse til innbyggerne.
Den offentlige tannhelsetjenesten skal også kunne tilby tjenester til voksne betalende pasienter. Dette er spesielt viktig i distriktene der det ikke er et privat tannhelsetilbud.
Geografisk tilgjengelighet og reisevei
Et tannlegetilbud i nærheten av der folk bor er viktig. Målet må være at reiseveien til tannklinikken ikke er for lang. Personer med funksjonsnedsettelse, eldre voksne og barn trenger ofte følge til tannbehandlingen, det vil være en stor belasting for denne gruppen med lang reisevei. Vi vil spesielt peke på de lange reiseveiene vest og øst i Agder. Slik forslaget er nå er reiseveien for lang. Flere av dagens tannklinikker må derfor vurderes på nytt og opprettholdes. Vi anbefaler at det settes mål om at befolkningen skal ha under 30 minutters reisevei, og at det det vurderes desentraliserte løsninger. ( f.eks. mobile team eller satellitt tjenester) i områder som mister klinikktilbudet.
Klinikkene bør lokaliseres i knutepunkt med god kollektivdekning og samlokaliseres med andre helsetjenester der det er mulig.
Klinikkstørrelse og fagmiljø
Vi støtter forslaget om å etablere støtte klinikker med minst 3 behandlingsrom og tverrfaglig bemanning.
Flere av klinikkene som er foreslått er altfor store. De ansatte har vært opptatt av Størrelsen på klinikkene og antall ansatte. Illustrasjonen viser det ikke bør være flere enn 8 til 15 behandlingsrom og ikke mer enn 35 ansatte. I forslaget til den nye klinikkstrukturen er flere av Klinikkene foreslått med mer enn 15 behandlingsrom. Dette må vurderes på nytt. Et alternativ kan være å beholde de nærliggende klinikkene.
Brukermedvirkning og lokal forankring.
4. Kommunen, brukerne og de ansatte må involveres i utformingen av den endelige strukturen.
Det bør gjennomføres en konsekvensanalyse for hver klinikk som foreslås nedlagt, med vurdering av sosiale, økonomiske og helsemessige effekter.
5. Tannlegevakta legges ikke ned. Den videreføres med mål om å gjøre den mer bærekraftig gjennom innsatsområdene økt åpningstid og kontaktsenter.
6. Vi støtter utviklingen av DigiDOT- prosjektet og andre digitale verktøy som kan effektivisere drift og styrke pasientoppfølging.
7. Den gjeldende forskrift for dekning av skyssutgifter for pasienter i den offentlige tannhelsetjenesten i Agder vedtatt 24.05.23 tas opp til revisjon.
Vedlegg
Alternativt forslag fra W. A. Wathne (Ap)
6. Hovedutvalget ønsker ny og oppdatert sak om tannlegevakten hvor det fremkommer dialog med private parter og et tydelig alternativ å formidle ut til Agder sine innbyggere dersom den offentlige tannlegevakten skal legges ned. Det er ikke ønskelig å legge ned den offentlige tannlegevakten uten at man har et godt alternativ som fylkeskommunen kan formidle kontakt til på sine hjemmesider. Den nye saken skal også inneholde forslag til hvordan man eventuelt kan videreutvikle den offentlige tannlegevakten slik det er nevnt i denne saken.
Vedlegg
Fylkeskommunedirektørens forslag til vedtak
- Fylkestinget tar dagens situasjon til orientering, og forkaster nullalternativet
- Fylkestinget godkjenner ny tannhelsestrategi for 2025 – 20 30
- Fylkestinget godkjenner fremlagt forslag til ny formålstjenlig tann klinikkstruktur med tolv tannklinikker på Agder
- Fylkestinget godkjenner fremlagt anbefalinger til nye innsatsområder
- Fylkestinget tar DigiDOT -prosjektet til orientering
- Fylkestinget legger ned den offentlige tannlegevakten på Agder