Ønsker punktvis votering
Ufu ber om en sak til Hovedutvalg for utdanning og folkehelse som utreder muligheten for gjøre ungdomsmedvirkning som en del av pensum i videregående skole
Forslag sendt via e-post
Forslag sendt via e-post
Driftsbudsjett forslag til endringer:
1. Avslutt havvindsatsing, sats på bergvarme. Agder fylkeskommune avslutter satsingen på Fremtidens havvind. Midlene, 2 millioner, brukes til å etablere «Framtidas kortreiste energi.» Sette søkelys på energirådgiving og satsing på jord-/bergvarme og bioenergi.
2. Redusere politikergodtgjøringer. Ta utgangspunkt i 8G i stedet for stortingslønn. Bruke innsparte midler til streaming av møtene i hovedutvalgene/ tiltak som fremmer transparens og dialog med innbyggerne
3. Fryse direktørlønnene på 2023-nivå. Bruke innsparte midler til ekstra konsulent/fagarbeider innen kontorfag. En attraktiv stilling å søke på for kontorlærlinger som hatt læretid i fylkeskommunen.
4. LO-koordinator Ikke etablere eldreombud, heller satse på fylkeseldrerådet. Bruke midlene til å ansette en LO-koordinator for fylkeskommunale bygge- og anleggsprosjekter, som skal drive oppsøkende virksomhet, bla. for å påse at entreprenører følger norske lønns- og arbeidsvilkår.
5. Styrke arbeidet mot rus på skolene. Ikke etablere en sentral ruskoordinator. I stedet: Bruke midlene på skolene til å styrke arbeidet mot rus og for bedre psykisk helse.
6. Ikke prioritere Fv 460 Havsåsen nå. Ta ut prosjektet Fv 460 Havsåsen, omlegging av vegtrase. Bruke 30 mill. fra Havsåsen inn på rassikring i henhold til prioritert liste fra Statens vegvesen.
7. Jernbanesatsing: Beløpet som spares inn ved å legge ned Jernbaneforum Sør (Kr. 500 000) må settes av til tiltak som fremmer realisering av Grenlandsbanen (Genistreken) og opprusting av Sørlandsbanen, i ny nasjonal transportplan.
Verbalforslag
1. Fylkestinget ber fylkeskommunedirektøren påse at Agder fylkeskommunes innkjøpspolitikk fremmer respekt for grunnleggende menneskerettigheter. Gjennom OFA-samarbeidet på Agder og selskaper der fylkeskommunen er inne som eier, må det sikres at Agder fylkeskommune avstår fra å kjøpe varer og tjenester som har virksomhet i konfliktområder, herunder okkuperte områder, som er i strid med folkeretten og som innebærer brudd på menneskerettigheter.
Anskaffelsesloven sier at oppdragsgivere skal ha egnede rutiner for å fremme respekt for grunnleggende menneskerettigheter ved offentlige anskaffelser der det er en risiko for brudd på slike rettigheter (§5(1) 2. punkt).
2. Likestilling for nasjonale minoriteter. Fylkestinget ber fylkeskommunedirektøren om å utarbeide en sak som viser hvordan fylkeskommunen kan ta initiativ til et godt, målretta arbeid for oppreisning og likestilling for nasjonale minoriteter på Agder. Det er på tide å løfte fram dette i 2024. Gjennom videregående opplæring, LIM-rådet, Agder for alle, og institusjoner som Agder fylkeskommune er med på å finansiere, kan Agder fylkeskommune bidra til oppreisingsarbeidet. Dette gjelder ikke minst tatere/romani/reisende, en betydningsfull minoritet som har lidd urett i vår landsdel. Lite er blitt gjort for å rette opp dette.
3. AKT Svipp Fylkestinget ber fylkeskommunedirektøren om en oversikt over kommunenes tilbakemelding på tilbudet om å starte opp AKT Svipp, og om forslag til hvordan tilbudet kan utvides. Det er ønskelig med et breiere prøveprosjekt med AKT Svipp, som også treffer ungdom, i minst en distriktskommune. Det bør også vurderes om AKT Svipp noen steder kan være et samarbeid/spleiselag mellom mindre nabokommuner. Satsingen på å rulle ut AKT Svipp som et reelt supplerende kollektivtilbud, er viktig. Svipp må sees i sammenheng med det totale tjenestetilbudet til fylkeskommunen slik at innbyggerne får bedre muligheter til å komme seg til offentlige tjenester, som tannlege.
4. Rapport om utkantskolene Fylkestinget ber fylkeskommunedirektørenutarbeide en rapport om utviklingen og mulighetene for utkantskolene på Agder. Rapporten behandles i HUF og fylkestinget, og blir en del av kunnskapsgrunnlaget for videre arbeid med skolestruktur, investeringer i skolebygg/utstyr og framtidige forslag til tilbudsstruktur. Den utarbeides i nært samarbeid med skolene, og tar blant annet opp i seg resultatene fra mulighetsstudien for Risør videregående skole. For å fremme god utvikling og bosetting på hele Agder, er et desentralisert opplæringstilbud som møter arbeidslivets behov, avgjørende. Behovet for kontinuitet og forutsigbarhet for skolene i utkant- og distriktskommuner må legges til grunn.
5. Regionalpolitisk industrigruppe Fylkestinget ber fylkeskommunedirektørenutarbeide et forslag til mandat for Regionalpolitisk industrigruppe som kan behandles og vedtas av fylkestinget. Mandatet må både favne mobilisering for å støtte og styrke eksisterende industribedrifter - og nye satsinger, i tråd med regjeringens veikart for grønn industri. Den vanskelige situasjonen som kraftforedlende industri på Agder nå opplever, er svært alvorlig. Videreutvikling av en felles regional strategi for industri og tilgang på kraft, til en konkurransedyktig pris, vil være ei viktig felles oppgave for fylkestinget.
6. Bevare gjennom å kjøpe I tråd med handlingsprogrammet til regional plan for bolig, areal og transport i kristiansandsregionen, ber fylkestinget fylkeskommunedirektøren om å følge med på mulighetene for å kjøpe opp eiendommer i strandsonen, for å ivareta sammenhengende, offentlige friluftsområder. Dette har vært gjort med hell tidligere, i Vest-Agder fylkeskommune (Romsviga i Søgne). Det legges fram en sak i løpet av 2024, og punktet innarbeides i budsjettet fra 2025.
7. Pilotprosjekter for leieboliger I tråd med handlingsprogrammet til regional plan for bolig, areal og transport i kristiansandsregionen, ber fylkestinget fylkeskommunedirektøren om å sondere med Husbanken Sør ogStatsforvalteren i Agder angående oppstart av pilotprosjekter med utleieboliger/eie til leie og alternative boformer i 1-3 kommuner. Dette kan være viktige tiltak for å bedre levekårene. Det legges fram en sak for fylkestinget i løpet av 2024.
Forslag send via e-post
Forslag sendt på e-post