Forslag

Høring forslag til forskrift til ny opplæringslov

01
Fylkeskommunedirektørens forslag til vedtak
Innstilling
Behandlet

Agder fylkeskommune støtter forslaget til forskrift til ny opplæringslov med de kommentarer og innspill som er gitt i vedlagte høringsuttalelse.

Vedlegg

Les mer
02
Forslag fra R og SV
Forslag
På vegne av Sosialistisk Venstreparti og Rødt
Behandlet

For at forskriftene skal ivareta de viktige samarbeidsorganene for lærebedrifter/opplæringskontorene på en god måte, fremmer vi en lettere bearbeidet utgave av LOs forslag fra Y-nemnda, i fem punkter.

Forslag 1 (4.5.3.4. Krav om vedtekter)

Det bør stilles krav om vedtekter. For å ivareta lærlingens mulighet til å overføres mellom lærebedrifter bør dette inn i vedtektene. Vedtektene bør også omfatte en intensjon om å følge fylkeskommunens kvalitetsdokumenter/kriterier. Vedtektene skal omtale fordeling av lærlingtilskuddet mellom lærebedrift og opplæringskontor, og at dette skal vedtas av organisasjonens høyeste organ. Videre vil bestemmelser om styresammensetting bidra til å ivareta trepartssamarbeidet i denne delen av opplæringen. Når opplæringskontor kan motta offentlige tilskudd på vegne av lærebedriftene, samt

være part i lærekontrakter er det naturlig at krav stilles og at transparens ivaretas. Ansvarsforholdet mellom samarbeidsorganet og medlemsbedriftene, samt

ansvarsforholdet mellom medlemsbedriftene.

Forslag 2 (til 4.5.3.5.2. Varighet, kontroll og rapportering)

Det bør være en godkjenningsordning av opplæringskontor. En periode på fem år virker hensiktsmessig.

Gjennom en rekvalifiseringsordning vil fylkeskommunen måtte føre oversikt og tilsyn. Dette bør gi en tydeligere klageadgang for de som opplever avvik ved opplæringskontoret. Prosessen med heving av godkjenning er svært dårlig kjent, og iverksettes svært sjeldent. Ved å ha denne kontrollmuligheten kan fylkeskommunen lettere sikre vedvarende god kvalitet, samt ivareta at virksomhetene er oppdatert på gjeldene lov, forskrift og kvalitetsdokumenter.

Forslag 3 (fortsatt til 4.5.3.5.2)

I tillegg til hvilke lærebedrifter kontoret har avtale med og hvor mange kontrakter det er part i, må rapporters om styresammensetning, andre forhold etter kontorets vedtekter og om hvordan offentlig tilskudd brukes.

.

Forslag 4 (til 4.5.3.8.3.)

Forslag til utforming av paragrafer i vedtektene, jf. alternativ C

§ x-x Rollen til samarbeidsorgan for lærebedrifter (opplæringskontor)

Lærebedrifter som er tilknytta et samarbeidsorgan for lærebedrifter (opplæringskontor), kan avtale at samarbeidsorganet inngår lærekontrakter etter opplæringslova §-7-2 og mottar tilskudd etter opplæringslova §-7-8 på vegner av lærebedriften. Et samarbeidsorgan for lærebedrifter kan også utføre administrasjon- og kvalitetssikringsoppgaver på vegner av lærebedriftene og fylkeskommunene. Opplæringskontoret kan bare gi opplæring dersom det er godkjent som lærebedrift, jf. opplæringslova § 7-6.

§ x-x Krav til opplæringskontor

For å inngå i avtale om lærekontrakt eller tilskudd etter opplæringslova § 7-12, må et opplæringskontor godkjennes av fylkeskommunen. For å få godkjenning må opplæringskontoret ha vedtekter og være registrert i enhetsregisteret, Fylkeskommunen må mene at opplæringskontoret bidrar til å sikre kvaliteten i opplæringa.

Vedtektene skal som et minimum ha:

1. Definisjon av formål

2. Regler om sammensetning, drift og avvikling

3. Regler om organisering og oppgaver

4. Krav om at styret skal ha minst ett styremedlem som representerer arbeidstakerne og minst én representant for elever, lærlinger, praksisbrevkandidater eller lærekandidater.

5. Regler om ansvarsforholdet mellom samarbeidsorganet og medlemsbedriftene, samt ansvarsforholdet mellom medlemsbedriftene.

Forslag 5 til 4.5.3.5.1.

Før fylkeskommunen godkjenner et opplæringskontor, må det være faglig vurdert av yrkesopplæringsnemnda. Y-nemnda skal ta stilling til vedtekter, gjeldende oppfylling av kvalitetskriterier gitt av fylkeskommunen og Y-nemnda, samt skjønnskriterier.

Et samarbeidsorgan for lærebedrifter gir ofte råd til virksomheter som har begrensa kjennskap til formelle forhold rundt læreforhold og opplæring. Feil rådgivning vil kunne få store følger. Derfor bør samarbeidsorganene holde en høyere standard enn lærebedriftene. Partene i yrkesopplæringsnemnda har vanligvis tilgang til annen informasjon om samarbeidsorganene enn fylkeskommunen, på grunn av større nærhet til arbeidslivet.

Vedlegg

Les mer