INP og Konservativt støtter utsettelsesforslaget fra FrP, KrF, H og SP, men ønsker et tilleggspunkt som tar for seg de økonomiske konsekvensene ved avvikling av bomstasjonene.
- Utredning for de sosiale, trafikale og økonomiske konsekvenser. I tillegg til konsekvenser ved avvikling av bomstasjonene.
Fylkestinget utsetter saken til ny behandling i et møte i hovedutvalg for samferdsel 13. mars og i fylkesutvalgets møte 19. mars 2024, og ber administrasjonen om å legge fram en ny sak. Ny sak bes belyse konsekvensen av foreslåtte bom-plasseringer for næringslivet og innbyggere i Kristiansands regionen, da de økonomiske betingelsene for innbyggere og næringsliv er vesentlig endret siden 2022. I saken ønskes det belyst hvordan bomtakstene og plassering rammer særlig lavtlønnede, deltidsansatte og familier, og at saken tar innover seg rapporten «Folkehelseundersøkelsen Agder 2023» som for første gang har lagt inn husholdningsøkonomien som en variabel i undersøkelsen, og hvor økonomi er en faktor for god folkehelse.
Det bes også om en faglig fundert begrunnelse om hvorfor enkelte områder rammes inn med bommer som eksempelvis Sørlandsparken og IKEA, mens andre nærliggende områder er utelatt. Hovedutvalg for samferdsel og mobilitet ber om at det i saken vedlegges relevante dokumenter som har fulgt saken i de siste års prosess, og at det belyses hvilket handlingsrom fylkestinget har i forhold til justering av antall og plassering av bomstasjoner.
Administrasjonen bes også om å belyse de ulike prosjektene i samferdselspakke 3 og mulighetene for en nedskalering eller endringer som kan føre til mindre kostnader i samferdselspakke 3 sin prosjektportefølje. Administrasjonen bes fremlegge en sak der samtlige spørsmål i forslaget blir besvart