← Tilbake

Sak OS 10/24 - Reasfalteringsplan 2024

01
Fylkeskommunedirektøren anbefaler at saken tas til orientering.
Innstilling
Behandlet

Følgende tas til orientering:

I behandlingen av handlings- og økonomiplan 2024-2027, vedtok fylkestinget å bevilge 129,7 mill. kroner til reasfaltering av fylkesvegnettet. I statsbudsjettet for 2024 er det i tillegg satt av midler til forsterket vedlikehold til fylkesveger i Post 65. I asfaltprogrammet 2024 blir det dermed en ytterligere styrking av budsjettet med 10 mill. kroner, slik at det samlede budsjettet er 139,7 mill. kroner.

I asfaltkontraktene er det mulig å gjøre mengdejusteringer på +/- 15 prosent i forhold til kontraktsfestet beløp. Det betyr at aktiviteten kan tas ned eller opp med bakgrunn i økonomisk handlingsrom. Det gir fylkeskommunen en fleksibilitet til å kunne omsette eventuelle tilleggsbevilgninger.

Det planlegges både reasfaltering og flatlapping av cirka 146 km fylkesveger, i tillegg gjøres det forarbeider. Det gir en noe høyere aktivitet enn i 2023 da det ble gjort tiltak på 131 km. For å unngå økt forfall er det beregnet at gjennomsnittlig dekkelevetid bør være 12 år. Det vil si at det bør reasfaltere cirka 285 km årlig for å unngå økt forfall.

Det vil være årlige variasjoner med hensyn til hvilke geografiske områder som blir prioritert. Det betyr at enkelte kommuner kan få en høy aktivitet ett år, mens andre kommuner ikke har aktivitet i det hele tatt. Over tid blir asfaltdekket fornyet på alle fylkesvegene, men høyt trafikkerte veger må asfalteres oftere på grunn av slitasje. I 2024 er det inngått 2 asfaltkontrakter i vestre del av Agder (1. årskontrakter) og en kontrakt i østre del (2. årskontrakt).

Det er flere kriterier som legges til grunn i vår faglige vurdering til asfaltprogrammet. For det første vurderes sportilstand som har en større spordybde enn 25 mm på mer enn 10 prosent av parsellen, spesielt gjelder dette strekninger med høy ÅDT. Et annet viktig kriterium er dekkeskader. Det gjelder både sprekker, krakelering og hull. Det kan være skader eksempelvis etter telehiv, saltpåvirkning eller vann og frost som har skadet asfaltdekket. På det lavtrafikkerte vegnettet er det ofte kravet til IRI-verdi (måletall for jevnhet i kjøreretningen) som er utslagsgivende for når asfalttiltak bør iverksettes. Faktagrunnlaget innhentes med egen målebil som måler både spor og jevnhet.

Valg av kontraktsoppdeling blir gjort etter en vurdering av markedet for å få best mulig konkurranse. Det stilles krav til EPD (Environmental Product Declaration) i alle kontraktene. Anskaffelsen vil i EPD-anbudene vekte klimagassutslippene i valg av entreprenør. Ved bruk av EPD i asfaltkontraktene må entreprenørene opplyse hvor mange tonn C02-utslipp det gis i forbindelse med gjennomføringen av kontrakten. I våre anbud vil entreprenør med det laveste utslippet av CO2 beholde sin kontraktsum, mens de øvrige tilbyderne vil få et påslag per kg Co2. I arbeidet med nye anbud var det også viktig å ta hensyn til konkurransesituasjonen i de ulike kontraktsområdene. Det medførte en differensiering av klimakrav som ble stilt. I de to kontraktene i vestre del av Agder ble det et påslag på 5 kroner per kg Co2, mens kontrakten i østre del fikk et påslag på 3 kr.

Fylkeskommunedirektøren anbefaler at saken tas til orientering.

Vedlegg

Les mer