← Tilbake

Sak 72/24 - Høringsuttalelse: Omstilling til lavutslipp - veivalg for klimapolitikken mot 2050 - rapport av klimautvalget 2050

01
Fylkeskommunedirektørens forslag til vedtak
Innstilling
Publisert
  1. Agder fylkeskommune stiller seg bak anbefalingene i rapporten.

    • For å nå målene i rapporten er det viktig at det er tilstrekkelig politisk vilje og gode rammevilkår og insentiver som sikrer oppfølging av utvalgets anbefalinger.

      • For Agder er det spesielt viktig å:

        • Sikre tilstrekkelige juridiske og økonomiske virkemidler til oppfølging av rammeverket for tiltak -

          unngå, flytte

          og

          forbedre

          (UFF) i kommunene.

          • Utforme nasjonale rammevilkår for bygging av karbonfangstanlegg.

          Vedlegg

          Les mer
          02
          Endringsforslag fra A. Arff (FrP)
          Endringsforslag
          Publisert

          Fylkestinget i Agder vil bemerke og spille inn følgende til klimautvalgets rapport under følgende punkter:

          Norges klimamål for 2050 presiseres til å innebære reduksjon i utslippene fra norsk territorium med 90–95 prosent sammenliknet med 1990, uten at utslipp og opptak fra sektoren for skog- og arealbruk er regnet inn.

          Innspill:

          Hvorfor regnes ikke opptak fra skog og arealbruk inn i regnskapet? Hvis et klimaregnskap skal ha seriøsitet må både utslipp og opptak regnes inn. Norge har siden 1990 kuttet 5% av et mål om 55% kutt i 2030, det synes derfor som urealistisk å skulle kutte nye 35% fra 2030 til 2050.

          Rapporten anbefaler at lave energipriser ikke bør settes som et hovedmål for energipolitikken, stikk i strid med energikommisjonens anbefaling som anbefaler å bygge ut mer kraft raskere for å sikre lave energipriser.

          Utvalget drøfter ikke hvordan et velstående samfunn som bruker lite energi kan se ut, eller hva konsekvensen blir for innbyggere og næringslivet.

          Utvalgets konkrete forslag er særlig rettet mot oljesektoren hvor utvalget vil ha en permanent stopp i letevirksomhet uten direkte tilknytning til eksisterende infrastruktur, og at det ikke besluttes bygging av ny infrastruktur som binder Norge til utslipp frem mot, og forbi 2050.

          Innspill:

          Fylkestinget retter kritikk til utvalgets rapport på dette punktet, da utvalget ikke beskriver de økonomiske og samfunnsmessige følgende av en slik anbefaling.

          Å utarbeide en strategi for sluttfasen av norsk petroleumsvirksomhet som legges frem for Stortinget så raskt som mulig, at det ikke gis ytterligere tillatelser til leting og utvinning av olje og gass inntil en slik strategi er ferdigstilt.

          Innspill:

          Dette er i strid både med regjeringens og flertallet på Stortingets mål om å videreutvikle og ikke avvikle norsk olje og gass.

          Norge øker innsatsen for reduserte utslipp i andre land. Denne innsatsen må komme i tillegg til oppfyllelse av Norges klimamål. Det etableres et nasjonalt mål om å redusere utslipp av klimagasser i andre land fra forbruk i Norge i samsvar med målene i Parisavtalen.

          Innspill:

           Fylkestinget vil påpeke at det ikke er Norges ansvar å bedrive klimakutt i andre land, og at klimabistand i utlandet viser seg å ha liten effekt samt bidra til økt korrupsjon.

          Norge fortsetter klimasamarbeidet med EU, og deltar i EUs klimaregelverk frem mot 2050. EUs regelverk for omstilling gjennomføres i et høyere tempo.

          Innspill:

          Fylkesutvalget kan ikke se hvorfor Norge som en av de grønneste landene i Europa og verden skal gjennomføre en omstilling raskere enn Eu da Norge ikke er medlem i Eu. Klimautvalget har heller ikke har gjort en analyse over økonomiske eller de samfunnsøkonomiske følgende av å øke omstillingen til nullutslipp raskere enn Eu.

          Juridiske virkemidler som krav, påbud og forbud i større grad tas i bruk, og at det løpende vurderes om det er hensiktsmessig å varsle fremtidig forbud av utslipp fra ulike kilder.

          Innspill:

          Fylkestinget vil advare om at krav, påbud og forbud brukes i større grad da det vil føre til økt misnøye og konflikt mellom innbyggere og staten.

          Vedlegg

          Les mer