Resultat av votering

Takstjustering E39 Kristiansand vest – Mandal

Votering er ferdig i denne saken.

16:29 Forslag fra L. R. Hansen (R)

Fylkestinget erkjenner at finansieringsutfordringene på de nyeste motorvegstrekningene gir grunn til å gå i oss selv. Både prisen på vegene (bompengetrykket og fylkeskommunens garantiansvar) og naturarealene som bygges ned, gir oss grunn til å sette en fot i bakken. Det er nødvendig å vurdere om resterende strekninger av E18 og E39 bør bygges med en enklere standard, og med større gjenbruk av gammel veg enn  E18 Arendal- Tvedestrand og E39 Kristiansand vest- Mandal.

Falt

FOR

5
Mirell Høyer-Berntsen Sosialistisk Venstreparti Jason Alexander Kannemeyer Sosialistisk Venstreparti Sølvi Gjerdal Thomassen Sosialistisk Venstreparti Lisbeth Raanes Hansen Rødt Oda Sofie Lieng Pettersen Miljøpartiet De Grønne

MOT

42
Beate Marie Johnsen Venstre Ivar Bergundhaugen Venstre Thor Jørgen Tjørhom Senterpartiet Kristin Ljosland Senterpartiet Margit Dale Senterpartiet Ingebjørg Amanda Godskesen Pensjonistpartiet Jorunn E. Gleditsch Lossius Kristelig Folkeparti Liv Benedikte Damsgård Tomter Kristelig Folkeparti Rune André Sørtveit Frustøl Kristelig Folkeparti Terje Eikin Kristelig Folkeparti Raymond Holberg Bærø Kristelig Folkeparti Frank Rørheim Konservativt Geir Pedersen Industri- og Næringspartiet Kjell Erik Sandvik Industri- og Næringspartiet Amalie Kollstrand Høyre Erik Johan Tellefsen Lindøe Høyre Jan Dukene Høyre Martin Christensen Høyre Hannah Benedicte Teigland Høyre Tore Grobæk Vamraak Høyre Siri Heimdal Knudsen Høyre Hans Otto Lund Høyre Torunn Høyum-Eriksen Høyre Ida Grødum Høyre Oda Oline Omdal Høyre Kjetil Aga Høyre Mikkel Røed Nesse Høyre Anders Kylland Fremskrittspartiet Vivi Bente Bergshaven Fremskrittspartiet Marit Londal Fremskrittspartiet Lene Dolly Bjerkan Langemyr Fremskrittspartiet Unni Nilsen Husøy Fremskrittspartiet Tom Jørgensen Fremskrittspartiet Gro Bråten Arbeiderpartiet Jan Atle Toft Arbeiderpartiet Jorun Nilsen Stallemo Arbeiderpartiet Grete Stebekk Hommelsgård Arbeiderpartiet Karin Hodne Arbeiderpartiet Solveig Helljesen Arbeiderpartiet Line Kysnes Vennesland Arbeiderpartiet Nils Johannes Nilsen Arbeiderpartiet Fredrik Jensen Arbeiderpartiet

16:30 Endringsforslag fra INP

INP/ Konservativt mener dette punktet bør fjernes i sin helhet.

INP/Konservativt mener at vei og annen infrastruktur skal finansieres over statsbudsjettet.

INP/Konservativt ser med bekymring på det å sette opp bommer på gamle E18/E39 da vi tror dette vil få smitte effekt til andre tilstøtene veier som fører ut mot nye E18/E39.

Det bor mange mennesker langs disse veiene og vi syntes det er urimelig å tillegge disse ekstrautgiftene for å komme seg til og fra E18/E39

2. Fylkestinget ber administrasjonen i samarbeid med Statens vegvesen og Nye veier AS, utrede alternative tiltak som kan redusere trafikklekkasjen til gamle E39 og bidra til å få mest mulig trafikk på ny E39. Fylkestingets mål er at bompengetakstene reduseres. Fylkestinget ber om at det utredes hvordan sidevegsbom på gamle E39 kan bidra til en samlet løsning, hvor bompengetakstene gjenspeiler nytteprinsippet og en mer rettferdig fordeling av kostnadene. Fylkestinget ber om at utredningen legges frem for fylkestinget juni 2024.

Falt

FOR

11
Lisbeth Raanes Hansen Rødt Ingebjørg Amanda Godskesen Pensjonistpartiet Frank Rørheim Konservativt Geir Pedersen Industri- og Næringspartiet Kjell Erik Sandvik Industri- og Næringspartiet Unni Nilsen Husøy Fremskrittspartiet Vivi Bente Bergshaven Fremskrittspartiet Anders Kylland Fremskrittspartiet Lene Dolly Bjerkan Langemyr Fremskrittspartiet Marit Londal Fremskrittspartiet Tom Jørgensen Fremskrittspartiet

MOT

36
Beate Marie Johnsen Venstre Ivar Bergundhaugen Venstre Jason Alexander Kannemeyer Sosialistisk Venstreparti Mirell Høyer-Berntsen Sosialistisk Venstreparti Sølvi Gjerdal Thomassen Sosialistisk Venstreparti Margit Dale Senterpartiet Kristin Ljosland Senterpartiet Thor Jørgen Tjørhom Senterpartiet Oda Sofie Lieng Pettersen Miljøpartiet De Grønne Rune André Sørtveit Frustøl Kristelig Folkeparti Liv Benedikte Damsgård Tomter Kristelig Folkeparti Jorunn E. Gleditsch Lossius Kristelig Folkeparti Raymond Holberg Bærø Kristelig Folkeparti Terje Eikin Kristelig Folkeparti Hans Otto Lund Høyre Tore Grobæk Vamraak Høyre Mikkel Røed Nesse Høyre Martin Christensen Høyre Oda Oline Omdal Høyre Jan Dukene Høyre Siri Heimdal Knudsen Høyre Ida Grødum Høyre Kjetil Aga Høyre Amalie Kollstrand Høyre Torunn Høyum-Eriksen Høyre Erik Johan Tellefsen Lindøe Høyre Hannah Benedicte Teigland Høyre Grete Stebekk Hommelsgård Arbeiderpartiet Karin Hodne Arbeiderpartiet Gro Bråten Arbeiderpartiet Jorun Nilsen Stallemo Arbeiderpartiet Fredrik Jensen Arbeiderpartiet Jan Atle Toft Arbeiderpartiet Solveig Helljesen Arbeiderpartiet Nils Johannes Nilsen Arbeiderpartiet Line Kysnes Vennesland Arbeiderpartiet

16:31 Forslag fra FrP (Alle punkt)

Falt

FOR

14
Ingebjørg Amanda Godskesen Pensjonistpartiet Terje Eikin Kristelig Folkeparti Raymond Holberg Bærø Kristelig Folkeparti Liv Benedikte Damsgård Tomter Kristelig Folkeparti Jorunn E. Gleditsch Lossius Kristelig Folkeparti Frank Rørheim Konservativt Kjell Erik Sandvik Industri- og Næringspartiet Geir Pedersen Industri- og Næringspartiet Unni Nilsen Husøy Fremskrittspartiet Anders Kylland Fremskrittspartiet Vivi Bente Bergshaven Fremskrittspartiet Marit Londal Fremskrittspartiet Tom Jørgensen Fremskrittspartiet Lene Dolly Bjerkan Langemyr Fremskrittspartiet

MOT

33
Ivar Bergundhaugen Venstre Beate Marie Johnsen Venstre Sølvi Gjerdal Thomassen Sosialistisk Venstreparti Mirell Høyer-Berntsen Sosialistisk Venstreparti Jason Alexander Kannemeyer Sosialistisk Venstreparti Margit Dale Senterpartiet Kristin Ljosland Senterpartiet Thor Jørgen Tjørhom Senterpartiet Lisbeth Raanes Hansen Rødt Oda Sofie Lieng Pettersen Miljøpartiet De Grønne Rune André Sørtveit Frustøl Kristelig Folkeparti Tore Grobæk Vamraak Høyre Erik Johan Tellefsen Lindøe Høyre Siri Heimdal Knudsen Høyre Mikkel Røed Nesse Høyre Amalie Kollstrand Høyre Kjetil Aga Høyre Hans Otto Lund Høyre Martin Christensen Høyre Ida Grødum Høyre Oda Oline Omdal Høyre Torunn Høyum-Eriksen Høyre Hannah Benedicte Teigland Høyre Jan Dukene Høyre Gro Bråten Arbeiderpartiet Karin Hodne Arbeiderpartiet Nils Johannes Nilsen Arbeiderpartiet Grete Stebekk Hommelsgård Arbeiderpartiet Jorun Nilsen Stallemo Arbeiderpartiet Solveig Helljesen Arbeiderpartiet Line Kysnes Vennesland Arbeiderpartiet Jan Atle Toft Arbeiderpartiet Fredrik Jensen Arbeiderpartiet

16:32 Fylkesutvalget - innstilling (Punkt 1)

Fylkestinget er bekymret for at takstnivået, som nå er på E39 etter siste justering, vil overføre mye trafikk til gamle E39, med de miljø- og trafikksikkerhetsmessige konsekvensene det får. Fylkestinget er også bekymret for at redusert trafikk på ny E39 vil redusere finansieringsgrunnlaget. På bakgrunn av dette ber fylkestinget om at det gjøres flere tiltak for å få trafikken tilbake på den nye, sikre E39:

1. Fylkestinget anmoder bompengeselskapet Ferde AS om å sende en ny takstsøknad til Vegdirektoratet, som er takstmyndighet, med forslag om å redusere grunntakstene på E39 mellom Kristiansand og Mandal. Fylkestinget ønsker å redusere takstene i hvert bomsnitt til samme prisnivået som var før siste takstøkning 8. februar 2024, justert for prisstigning. Fylkestinget er klar over at dette initiativet kan øke risikoen for fylkeskommunen som garantist.

2. Fylkestinget ber administrasjonen i samarbeid med Statens vegvesen og Nye veier AS, utrede alternative tiltak som kan redusere trafikklekkasjen til gamle E39 og bidra til å få mest mulig trafikk på ny E39. Fylkestingets mål er at bompengetakstene reduseres. Fylkestinget ber om at det utredes hvordan sidevegsbom på gamle E39 kan bidra til en samlet løsning, hvor bompengetakstene gjenspeiler nytteprinsippet og en mer rettferdig fordeling av kostnadene. Fylkestinget ber om at utredningen legges frem for fylkestinget juni 2024.

Alternative tiltak bør også sees i sammenheng med ønske om mer bruk av kollektivtilbud for spesielt pendlere langs strekningen.

3. Fylkestinget ber om en utredning av de økonomiske konsekvensene av å forlenge bompengeinnkrevingen med fem år, og hvordan dette vil kunne påvirke bompengetakstene. Utredningen legges frem for fylkestinget juni 2024.

Fylkestinget ber om en utredning av de økonomiske konsekvensene av å forlenge bompengeinnkrevingen med 10 år, og hvordan dette vil kunne påvirke bompengetakstene med formål å senke bompengesatsen. Utredningen legges frem for fylkestinget juni 2024.

4. Fylkestinget mener en lavere bompengeandel i prosjektet kan bidra positivt til å kunne redusere bompengetakstene..

Fylkestinget oppfordrer fylkesordfører og opposisjonsleder jobbe for at prosjektene tilføres statlige midler fra dagens regjering/Stortinget som kan gå til gjeldssletting, slik det ble gjort på strekningen E18 Arendal–Tvedestrand fra foregående regjering.

5. Fylkestinget er kjent med at administrasjonen vurderer flere tiltak på gamle E39, som vil prioritere gående og syklende samt tilpasse driftsstandarden til den funksjonen denne vegen skal ha. Behovet for omkjøringsalternativ for E39 vil bli ivaretatt. Fylkestinget ber om å bli holdt orientert.

Vedtatt

FOR

47
Beate Marie Johnsen Venstre Ivar Bergundhaugen Venstre Mirell Høyer-Berntsen Sosialistisk Venstreparti Sølvi Gjerdal Thomassen Sosialistisk Venstreparti Jason Alexander Kannemeyer Sosialistisk Venstreparti Kristin Ljosland Senterpartiet Margit Dale Senterpartiet Thor Jørgen Tjørhom Senterpartiet Lisbeth Raanes Hansen Rødt Ingebjørg Amanda Godskesen Pensjonistpartiet Oda Sofie Lieng Pettersen Miljøpartiet De Grønne Liv Benedikte Damsgård Tomter Kristelig Folkeparti Jorunn E. Gleditsch Lossius Kristelig Folkeparti Rune André Sørtveit Frustøl Kristelig Folkeparti Terje Eikin Kristelig Folkeparti Raymond Holberg Bærø Kristelig Folkeparti Frank Rørheim Konservativt Geir Pedersen Industri- og Næringspartiet Kjell Erik Sandvik Industri- og Næringspartiet Hannah Benedicte Teigland Høyre Kjetil Aga Høyre Hans Otto Lund Høyre Siri Heimdal Knudsen Høyre Erik Johan Tellefsen Lindøe Høyre Amalie Kollstrand Høyre Oda Oline Omdal Høyre Jan Dukene Høyre Ida Grødum Høyre Mikkel Røed Nesse Høyre Torunn Høyum-Eriksen Høyre Martin Christensen Høyre Tore Grobæk Vamraak Høyre Lene Dolly Bjerkan Langemyr Fremskrittspartiet Tom Jørgensen Fremskrittspartiet Anders Kylland Fremskrittspartiet Marit Londal Fremskrittspartiet Unni Nilsen Husøy Fremskrittspartiet Vivi Bente Bergshaven Fremskrittspartiet Grete Stebekk Hommelsgård Arbeiderpartiet Jan Atle Toft Arbeiderpartiet Line Kysnes Vennesland Arbeiderpartiet Karin Hodne Arbeiderpartiet Jorun Nilsen Stallemo Arbeiderpartiet Gro Bråten Arbeiderpartiet Nils Johannes Nilsen Arbeiderpartiet Solveig Helljesen Arbeiderpartiet Fredrik Jensen Arbeiderpartiet

MOT

0

16:32 Fylkesutvalget - innstilling (Punkt 2)

Fylkestinget er bekymret for at takstnivået, som nå er på E39 etter siste justering, vil overføre mye trafikk til gamle E39, med de miljø- og trafikksikkerhetsmessige konsekvensene det får. Fylkestinget er også bekymret for at redusert trafikk på ny E39 vil redusere finansieringsgrunnlaget. På bakgrunn av dette ber fylkestinget om at det gjøres flere tiltak for å få trafikken tilbake på den nye, sikre E39:

1. Fylkestinget anmoder bompengeselskapet Ferde AS om å sende en ny takstsøknad til Vegdirektoratet, som er takstmyndighet, med forslag om å redusere grunntakstene på E39 mellom Kristiansand og Mandal. Fylkestinget ønsker å redusere takstene i hvert bomsnitt til samme prisnivået som var før siste takstøkning 8. februar 2024, justert for prisstigning. Fylkestinget er klar over at dette initiativet kan øke risikoen for fylkeskommunen som garantist.

2. Fylkestinget ber administrasjonen i samarbeid med Statens vegvesen og Nye veier AS, utrede alternative tiltak som kan redusere trafikklekkasjen til gamle E39 og bidra til å få mest mulig trafikk på ny E39. Fylkestingets mål er at bompengetakstene reduseres. Fylkestinget ber om at det utredes hvordan sidevegsbom på gamle E39 kan bidra til en samlet løsning, hvor bompengetakstene gjenspeiler nytteprinsippet og en mer rettferdig fordeling av kostnadene. Fylkestinget ber om at utredningen legges frem for fylkestinget juni 2024.

Alternative tiltak bør også sees i sammenheng med ønske om mer bruk av kollektivtilbud for spesielt pendlere langs strekningen.

3. Fylkestinget ber om en utredning av de økonomiske konsekvensene av å forlenge bompengeinnkrevingen med fem år, og hvordan dette vil kunne påvirke bompengetakstene. Utredningen legges frem for fylkestinget juni 2024.

Fylkestinget ber om en utredning av de økonomiske konsekvensene av å forlenge bompengeinnkrevingen med 10 år, og hvordan dette vil kunne påvirke bompengetakstene med formål å senke bompengesatsen. Utredningen legges frem for fylkestinget juni 2024.

4. Fylkestinget mener en lavere bompengeandel i prosjektet kan bidra positivt til å kunne redusere bompengetakstene..

Fylkestinget oppfordrer fylkesordfører og opposisjonsleder jobbe for at prosjektene tilføres statlige midler fra dagens regjering/Stortinget som kan gå til gjeldssletting, slik det ble gjort på strekningen E18 Arendal–Tvedestrand fra foregående regjering.

5. Fylkestinget er kjent med at administrasjonen vurderer flere tiltak på gamle E39, som vil prioritere gående og syklende samt tilpasse driftsstandarden til den funksjonen denne vegen skal ha. Behovet for omkjøringsalternativ for E39 vil bli ivaretatt. Fylkestinget ber om å bli holdt orientert.

Vedtatt

FOR

36
Ivar Bergundhaugen Venstre Beate Marie Johnsen Venstre Jason Alexander Kannemeyer Sosialistisk Venstreparti Sølvi Gjerdal Thomassen Sosialistisk Venstreparti Mirell Høyer-Berntsen Sosialistisk Venstreparti Kristin Ljosland Senterpartiet Thor Jørgen Tjørhom Senterpartiet Margit Dale Senterpartiet Oda Sofie Lieng Pettersen Miljøpartiet De Grønne Liv Benedikte Damsgård Tomter Kristelig Folkeparti Rune André Sørtveit Frustøl Kristelig Folkeparti Raymond Holberg Bærø Kristelig Folkeparti Jorunn E. Gleditsch Lossius Kristelig Folkeparti Terje Eikin Kristelig Folkeparti Kjetil Aga Høyre Martin Christensen Høyre Torunn Høyum-Eriksen Høyre Oda Oline Omdal Høyre Tore Grobæk Vamraak Høyre Siri Heimdal Knudsen Høyre Mikkel Røed Nesse Høyre Erik Johan Tellefsen Lindøe Høyre Hans Otto Lund Høyre Amalie Kollstrand Høyre Hannah Benedicte Teigland Høyre Jan Dukene Høyre Ida Grødum Høyre Nils Johannes Nilsen Arbeiderpartiet Jan Atle Toft Arbeiderpartiet Gro Bråten Arbeiderpartiet Fredrik Jensen Arbeiderpartiet Karin Hodne Arbeiderpartiet Jorun Nilsen Stallemo Arbeiderpartiet Solveig Helljesen Arbeiderpartiet Grete Stebekk Hommelsgård Arbeiderpartiet Line Kysnes Vennesland Arbeiderpartiet

MOT

11
Lisbeth Raanes Hansen Rødt Ingebjørg Amanda Godskesen Pensjonistpartiet Frank Rørheim Konservativt Kjell Erik Sandvik Industri- og Næringspartiet Geir Pedersen Industri- og Næringspartiet Anders Kylland Fremskrittspartiet Tom Jørgensen Fremskrittspartiet Unni Nilsen Husøy Fremskrittspartiet Vivi Bente Bergshaven Fremskrittspartiet Marit Londal Fremskrittspartiet Lene Dolly Bjerkan Langemyr Fremskrittspartiet

16:33 Fylkesutvalget - innstilling (Punkt 3)

Fylkestinget er bekymret for at takstnivået, som nå er på E39 etter siste justering, vil overføre mye trafikk til gamle E39, med de miljø- og trafikksikkerhetsmessige konsekvensene det får. Fylkestinget er også bekymret for at redusert trafikk på ny E39 vil redusere finansieringsgrunnlaget. På bakgrunn av dette ber fylkestinget om at det gjøres flere tiltak for å få trafikken tilbake på den nye, sikre E39:

1. Fylkestinget anmoder bompengeselskapet Ferde AS om å sende en ny takstsøknad til Vegdirektoratet, som er takstmyndighet, med forslag om å redusere grunntakstene på E39 mellom Kristiansand og Mandal. Fylkestinget ønsker å redusere takstene i hvert bomsnitt til samme prisnivået som var før siste takstøkning 8. februar 2024, justert for prisstigning. Fylkestinget er klar over at dette initiativet kan øke risikoen for fylkeskommunen som garantist.

2. Fylkestinget ber administrasjonen i samarbeid med Statens vegvesen og Nye veier AS, utrede alternative tiltak som kan redusere trafikklekkasjen til gamle E39 og bidra til å få mest mulig trafikk på ny E39. Fylkestingets mål er at bompengetakstene reduseres. Fylkestinget ber om at det utredes hvordan sidevegsbom på gamle E39 kan bidra til en samlet løsning, hvor bompengetakstene gjenspeiler nytteprinsippet og en mer rettferdig fordeling av kostnadene. Fylkestinget ber om at utredningen legges frem for fylkestinget juni 2024.

Alternative tiltak bør også sees i sammenheng med ønske om mer bruk av kollektivtilbud for spesielt pendlere langs strekningen.

3. Fylkestinget ber om en utredning av de økonomiske konsekvensene av å forlenge bompengeinnkrevingen med fem år, og hvordan dette vil kunne påvirke bompengetakstene. Utredningen legges frem for fylkestinget juni 2024.

Fylkestinget ber om en utredning av de økonomiske konsekvensene av å forlenge bompengeinnkrevingen med 10 år, og hvordan dette vil kunne påvirke bompengetakstene med formål å senke bompengesatsen. Utredningen legges frem for fylkestinget juni 2024.

4. Fylkestinget mener en lavere bompengeandel i prosjektet kan bidra positivt til å kunne redusere bompengetakstene..

Fylkestinget oppfordrer fylkesordfører og opposisjonsleder jobbe for at prosjektene tilføres statlige midler fra dagens regjering/Stortinget som kan gå til gjeldssletting, slik det ble gjort på strekningen E18 Arendal–Tvedestrand fra foregående regjering.

5. Fylkestinget er kjent med at administrasjonen vurderer flere tiltak på gamle E39, som vil prioritere gående og syklende samt tilpasse driftsstandarden til den funksjonen denne vegen skal ha. Behovet for omkjøringsalternativ for E39 vil bli ivaretatt. Fylkestinget ber om å bli holdt orientert.

Vedtatt

FOR

47
Ivar Bergundhaugen Venstre Beate Marie Johnsen Venstre Sølvi Gjerdal Thomassen Sosialistisk Venstreparti Jason Alexander Kannemeyer Sosialistisk Venstreparti Mirell Høyer-Berntsen Sosialistisk Venstreparti Kristin Ljosland Senterpartiet Thor Jørgen Tjørhom Senterpartiet Margit Dale Senterpartiet Lisbeth Raanes Hansen Rødt Ingebjørg Amanda Godskesen Pensjonistpartiet Oda Sofie Lieng Pettersen Miljøpartiet De Grønne Jorunn E. Gleditsch Lossius Kristelig Folkeparti Liv Benedikte Damsgård Tomter Kristelig Folkeparti Raymond Holberg Bærø Kristelig Folkeparti Terje Eikin Kristelig Folkeparti Rune André Sørtveit Frustøl Kristelig Folkeparti Frank Rørheim Konservativt Kjell Erik Sandvik Industri- og Næringspartiet Geir Pedersen Industri- og Næringspartiet Jan Dukene Høyre Amalie Kollstrand Høyre Torunn Høyum-Eriksen Høyre Kjetil Aga Høyre Oda Oline Omdal Høyre Martin Christensen Høyre Erik Johan Tellefsen Lindøe Høyre Siri Heimdal Knudsen Høyre Tore Grobæk Vamraak Høyre Ida Grødum Høyre Mikkel Røed Nesse Høyre Hans Otto Lund Høyre Hannah Benedicte Teigland Høyre Unni Nilsen Husøy Fremskrittspartiet Marit Londal Fremskrittspartiet Lene Dolly Bjerkan Langemyr Fremskrittspartiet Vivi Bente Bergshaven Fremskrittspartiet Anders Kylland Fremskrittspartiet Tom Jørgensen Fremskrittspartiet Karin Hodne Arbeiderpartiet Jorun Nilsen Stallemo Arbeiderpartiet Nils Johannes Nilsen Arbeiderpartiet Line Kysnes Vennesland Arbeiderpartiet Gro Bråten Arbeiderpartiet Fredrik Jensen Arbeiderpartiet Solveig Helljesen Arbeiderpartiet Jan Atle Toft Arbeiderpartiet Grete Stebekk Hommelsgård Arbeiderpartiet

MOT

0

16:33 Fylkesutvalget - innstilling (Punkt 4)

Fylkestinget er bekymret for at takstnivået, som nå er på E39 etter siste justering, vil overføre mye trafikk til gamle E39, med de miljø- og trafikksikkerhetsmessige konsekvensene det får. Fylkestinget er også bekymret for at redusert trafikk på ny E39 vil redusere finansieringsgrunnlaget. På bakgrunn av dette ber fylkestinget om at det gjøres flere tiltak for å få trafikken tilbake på den nye, sikre E39:

1. Fylkestinget anmoder bompengeselskapet Ferde AS om å sende en ny takstsøknad til Vegdirektoratet, som er takstmyndighet, med forslag om å redusere grunntakstene på E39 mellom Kristiansand og Mandal. Fylkestinget ønsker å redusere takstene i hvert bomsnitt til samme prisnivået som var før siste takstøkning 8. februar 2024, justert for prisstigning. Fylkestinget er klar over at dette initiativet kan øke risikoen for fylkeskommunen som garantist.

2. Fylkestinget ber administrasjonen i samarbeid med Statens vegvesen og Nye veier AS, utrede alternative tiltak som kan redusere trafikklekkasjen til gamle E39 og bidra til å få mest mulig trafikk på ny E39. Fylkestingets mål er at bompengetakstene reduseres. Fylkestinget ber om at det utredes hvordan sidevegsbom på gamle E39 kan bidra til en samlet løsning, hvor bompengetakstene gjenspeiler nytteprinsippet og en mer rettferdig fordeling av kostnadene. Fylkestinget ber om at utredningen legges frem for fylkestinget juni 2024.

Alternative tiltak bør også sees i sammenheng med ønske om mer bruk av kollektivtilbud for spesielt pendlere langs strekningen.

3. Fylkestinget ber om en utredning av de økonomiske konsekvensene av å forlenge bompengeinnkrevingen med fem år, og hvordan dette vil kunne påvirke bompengetakstene. Utredningen legges frem for fylkestinget juni 2024.

Fylkestinget ber om en utredning av de økonomiske konsekvensene av å forlenge bompengeinnkrevingen med 10 år, og hvordan dette vil kunne påvirke bompengetakstene med formål å senke bompengesatsen. Utredningen legges frem for fylkestinget juni 2024.

4. Fylkestinget mener en lavere bompengeandel i prosjektet kan bidra positivt til å kunne redusere bompengetakstene..

Fylkestinget oppfordrer fylkesordfører og opposisjonsleder jobbe for at prosjektene tilføres statlige midler fra dagens regjering/Stortinget som kan gå til gjeldssletting, slik det ble gjort på strekningen E18 Arendal–Tvedestrand fra foregående regjering.

5. Fylkestinget er kjent med at administrasjonen vurderer flere tiltak på gamle E39, som vil prioritere gående og syklende samt tilpasse driftsstandarden til den funksjonen denne vegen skal ha. Behovet for omkjøringsalternativ for E39 vil bli ivaretatt. Fylkestinget ber om å bli holdt orientert.

Vedtatt

FOR

47
Beate Marie Johnsen Venstre Ivar Bergundhaugen Venstre Mirell Høyer-Berntsen Sosialistisk Venstreparti Jason Alexander Kannemeyer Sosialistisk Venstreparti Sølvi Gjerdal Thomassen Sosialistisk Venstreparti Kristin Ljosland Senterpartiet Thor Jørgen Tjørhom Senterpartiet Margit Dale Senterpartiet Lisbeth Raanes Hansen Rødt Ingebjørg Amanda Godskesen Pensjonistpartiet Oda Sofie Lieng Pettersen Miljøpartiet De Grønne Terje Eikin Kristelig Folkeparti Jorunn E. Gleditsch Lossius Kristelig Folkeparti Liv Benedikte Damsgård Tomter Kristelig Folkeparti Raymond Holberg Bærø Kristelig Folkeparti Rune André Sørtveit Frustøl Kristelig Folkeparti Frank Rørheim Konservativt Kjell Erik Sandvik Industri- og Næringspartiet Geir Pedersen Industri- og Næringspartiet Torunn Høyum-Eriksen Høyre Hannah Benedicte Teigland Høyre Mikkel Røed Nesse Høyre Kjetil Aga Høyre Tore Grobæk Vamraak Høyre Siri Heimdal Knudsen Høyre Hans Otto Lund Høyre Erik Johan Tellefsen Lindøe Høyre Jan Dukene Høyre Amalie Kollstrand Høyre Ida Grødum Høyre Martin Christensen Høyre Oda Oline Omdal Høyre Marit Londal Fremskrittspartiet Anders Kylland Fremskrittspartiet Tom Jørgensen Fremskrittspartiet Unni Nilsen Husøy Fremskrittspartiet Vivi Bente Bergshaven Fremskrittspartiet Lene Dolly Bjerkan Langemyr Fremskrittspartiet Jorun Nilsen Stallemo Arbeiderpartiet Line Kysnes Vennesland Arbeiderpartiet Gro Bråten Arbeiderpartiet Fredrik Jensen Arbeiderpartiet Grete Stebekk Hommelsgård Arbeiderpartiet Karin Hodne Arbeiderpartiet Nils Johannes Nilsen Arbeiderpartiet Jan Atle Toft Arbeiderpartiet Solveig Helljesen Arbeiderpartiet

MOT

0

16:34 Fylkesutvalget - innstilling (Punkt 5)

Fylkestinget er bekymret for at takstnivået, som nå er på E39 etter siste justering, vil overføre mye trafikk til gamle E39, med de miljø- og trafikksikkerhetsmessige konsekvensene det får. Fylkestinget er også bekymret for at redusert trafikk på ny E39 vil redusere finansieringsgrunnlaget. På bakgrunn av dette ber fylkestinget om at det gjøres flere tiltak for å få trafikken tilbake på den nye, sikre E39:

1. Fylkestinget anmoder bompengeselskapet Ferde AS om å sende en ny takstsøknad til Vegdirektoratet, som er takstmyndighet, med forslag om å redusere grunntakstene på E39 mellom Kristiansand og Mandal. Fylkestinget ønsker å redusere takstene i hvert bomsnitt til samme prisnivået som var før siste takstøkning 8. februar 2024, justert for prisstigning. Fylkestinget er klar over at dette initiativet kan øke risikoen for fylkeskommunen som garantist.

2. Fylkestinget ber administrasjonen i samarbeid med Statens vegvesen og Nye veier AS, utrede alternative tiltak som kan redusere trafikklekkasjen til gamle E39 og bidra til å få mest mulig trafikk på ny E39. Fylkestingets mål er at bompengetakstene reduseres. Fylkestinget ber om at det utredes hvordan sidevegsbom på gamle E39 kan bidra til en samlet løsning, hvor bompengetakstene gjenspeiler nytteprinsippet og en mer rettferdig fordeling av kostnadene. Fylkestinget ber om at utredningen legges frem for fylkestinget juni 2024.

Alternative tiltak bør også sees i sammenheng med ønske om mer bruk av kollektivtilbud for spesielt pendlere langs strekningen.

3. Fylkestinget ber om en utredning av de økonomiske konsekvensene av å forlenge bompengeinnkrevingen med fem år, og hvordan dette vil kunne påvirke bompengetakstene. Utredningen legges frem for fylkestinget juni 2024.

Fylkestinget ber om en utredning av de økonomiske konsekvensene av å forlenge bompengeinnkrevingen med 10 år, og hvordan dette vil kunne påvirke bompengetakstene med formål å senke bompengesatsen. Utredningen legges frem for fylkestinget juni 2024.

4. Fylkestinget mener en lavere bompengeandel i prosjektet kan bidra positivt til å kunne redusere bompengetakstene..

Fylkestinget oppfordrer fylkesordfører og opposisjonsleder jobbe for at prosjektene tilføres statlige midler fra dagens regjering/Stortinget som kan gå til gjeldssletting, slik det ble gjort på strekningen E18 Arendal–Tvedestrand fra foregående regjering.

5. Fylkestinget er kjent med at administrasjonen vurderer flere tiltak på gamle E39, som vil prioritere gående og syklende samt tilpasse driftsstandarden til den funksjonen denne vegen skal ha. Behovet for omkjøringsalternativ for E39 vil bli ivaretatt. Fylkestinget ber om å bli holdt orientert.

Vedtatt

FOR

38
Ivar Bergundhaugen Venstre Beate Marie Johnsen Venstre Mirell Høyer-Berntsen Sosialistisk Venstreparti Sølvi Gjerdal Thomassen Sosialistisk Venstreparti Jason Alexander Kannemeyer Sosialistisk Venstreparti Kristin Ljosland Senterpartiet Thor Jørgen Tjørhom Senterpartiet Margit Dale Senterpartiet Lisbeth Raanes Hansen Rødt Oda Sofie Lieng Pettersen Miljøpartiet De Grønne Liv Benedikte Damsgård Tomter Kristelig Folkeparti Raymond Holberg Bærø Kristelig Folkeparti Rune André Sørtveit Frustøl Kristelig Folkeparti Jorunn E. Gleditsch Lossius Kristelig Folkeparti Terje Eikin Kristelig Folkeparti Geir Pedersen Industri- og Næringspartiet Torunn Høyum-Eriksen Høyre Martin Christensen Høyre Jan Dukene Høyre Kjetil Aga Høyre Tore Grobæk Vamraak Høyre Oda Oline Omdal Høyre Mikkel Røed Nesse Høyre Siri Heimdal Knudsen Høyre Erik Johan Tellefsen Lindøe Høyre Hannah Benedicte Teigland Høyre Ida Grødum Høyre Amalie Kollstrand Høyre Hans Otto Lund Høyre Jorun Nilsen Stallemo Arbeiderpartiet Nils Johannes Nilsen Arbeiderpartiet Fredrik Jensen Arbeiderpartiet Jan Atle Toft Arbeiderpartiet Grete Stebekk Hommelsgård Arbeiderpartiet Gro Bråten Arbeiderpartiet Line Kysnes Vennesland Arbeiderpartiet Karin Hodne Arbeiderpartiet Solveig Helljesen Arbeiderpartiet

MOT

9
Ingebjørg Amanda Godskesen Pensjonistpartiet Frank Rørheim Konservativt Kjell Erik Sandvik Industri- og Næringspartiet Tom Jørgensen Fremskrittspartiet Marit Londal Fremskrittspartiet Lene Dolly Bjerkan Langemyr Fremskrittspartiet Unni Nilsen Husøy Fremskrittspartiet Vivi Bente Bergshaven Fremskrittspartiet Anders Kylland Fremskrittspartiet