Forslag

Takstjustering E39 Kristiansand vest – Mandal

01
Forslag fra L. R. Hansen (R)
Forslag
Behandlet

Fylkestinget erkjenner at finansieringsutfordringene på de nyeste motorvegstrekningene gir grunn til å gå i oss selv. Både prisen på vegene (bompengetrykket og fylkeskommunens garantiansvar) og naturarealene som bygges ned, gir oss grunn til å sette en fot i bakken. Det er nødvendig å vurdere om resterende strekninger av E18 og E39 bør bygges med en enklere standard, og med større gjenbruk av gammel veg enn  E18 Arendal- Tvedestrand og E39 Kristiansand vest- Mandal.

Vedlegg

Les mer
02
Endringsforslag fra INP
Endringsforslag
På vegne av Industri- og Næringspartiet
Behandlet

INP/ Konservativt mener dette punktet bør fjernes i sin helhet.

INP/Konservativt mener at vei og annen infrastruktur skal finansieres over statsbudsjettet.

INP/Konservativt ser med bekymring på det å sette opp bommer på gamle E18/E39 da vi tror dette vil få smitte effekt til andre tilstøtene veier som fører ut mot nye E18/E39.

Det bor mange mennesker langs disse veiene og vi syntes det er urimelig å tillegge disse ekstrautgiftene for å komme seg til og fra E18/E39

2. Fylkestinget ber administrasjonen i samarbeid med Statens vegvesen og Nye veier AS, utrede alternative tiltak som kan redusere trafikklekkasjen til gamle E39 og bidra til å få mest mulig trafikk på ny E39. Fylkestingets mål er at bompengetakstene reduseres. Fylkestinget ber om at det utredes hvordan sidevegsbom på gamle E39 kan bidra til en samlet løsning, hvor bompengetakstene gjenspeiler nytteprinsippet og en mer rettferdig fordeling av kostnadene. Fylkestinget ber om at utredningen legges frem for fylkestinget juni 2024.

Vedlegg

Les mer
03
Forslag fra FrP
Forslag
På vegne av Fremskrittspartiet
Behandlet

Vedlegg

Les mer
04
Fylkesutvalget - innstilling
Innstilling
Behandlet

Fylkestinget er bekymret for at takstnivået, som nå er på E39 etter siste justering, vil overføre mye trafikk til gamle E39, med de miljø- og trafikksikkerhetsmessige konsekvensene det får. Fylkestinget er også bekymret for at redusert trafikk på ny E39 vil redusere finansieringsgrunnlaget. På bakgrunn av dette ber fylkestinget om at det gjøres flere tiltak for å få trafikken tilbake på den nye, sikre E39:

1. Fylkestinget anmoder bompengeselskapet Ferde AS om å sende en ny takstsøknad til Vegdirektoratet, som er takstmyndighet, med forslag om å redusere grunntakstene på E39 mellom Kristiansand og Mandal. Fylkestinget ønsker å redusere takstene i hvert bomsnitt til samme prisnivået som var før siste takstøkning 8. februar 2024, justert for prisstigning. Fylkestinget er klar over at dette initiativet kan øke risikoen for fylkeskommunen som garantist.

2. Fylkestinget ber administrasjonen i samarbeid med Statens vegvesen og Nye veier AS, utrede alternative tiltak som kan redusere trafikklekkasjen til gamle E39 og bidra til å få mest mulig trafikk på ny E39. Fylkestingets mål er at bompengetakstene reduseres. Fylkestinget ber om at det utredes hvordan sidevegsbom på gamle E39 kan bidra til en samlet løsning, hvor bompengetakstene gjenspeiler nytteprinsippet og en mer rettferdig fordeling av kostnadene. Fylkestinget ber om at utredningen legges frem for fylkestinget juni 2024.

Alternative tiltak bør også sees i sammenheng med ønske om mer bruk av kollektivtilbud for spesielt pendlere langs strekningen.

3. Fylkestinget ber om en utredning av de økonomiske konsekvensene av å forlenge bompengeinnkrevingen med fem år, og hvordan dette vil kunne påvirke bompengetakstene. Utredningen legges frem for fylkestinget juni 2024.

Fylkestinget ber om en utredning av de økonomiske konsekvensene av å forlenge bompengeinnkrevingen med 10 år, og hvordan dette vil kunne påvirke bompengetakstene med formål å senke bompengesatsen. Utredningen legges frem for fylkestinget juni 2024.

4. Fylkestinget mener en lavere bompengeandel i prosjektet kan bidra positivt til å kunne redusere bompengetakstene..

Fylkestinget oppfordrer fylkesordfører og opposisjonsleder jobbe for at prosjektene tilføres statlige midler fra dagens regjering/Stortinget som kan gå til gjeldssletting, slik det ble gjort på strekningen E18 Arendal–Tvedestrand fra foregående regjering.

5. Fylkestinget er kjent med at administrasjonen vurderer flere tiltak på gamle E39, som vil prioritere gående og syklende samt tilpasse driftsstandarden til den funksjonen denne vegen skal ha. Behovet for omkjøringsalternativ for E39 vil bli ivaretatt. Fylkestinget ber om å bli holdt orientert.

Vedlegg

Les mer
05
Forslag fra FrP
Forslag
På vegne av Fremskrittspartiet
Trukket

6. Fylkestinget anmoder bompengeselskapet Ferde AS om å sende en ny takstsøknad til Vegdirektoratet, som er takstmyndighet, med forslag om å redusere grunntakstene på E39 mellom Kristiansand og Mandal. Fylkestinget ønsker å redusere takstene i hvert bomsnitt med 50% av prisnivået som var før siste takstøkning 8. februar 2024, justert for prisstigning. Det bes om at elbiler betaler 70% av takst i takstgruppe 1. Fylkestinget er klar over at dette initiativet kan øke risikoen for fylkeskommunen som garantist, men har tro på at inntekts tapet vil kompenseres av en kraftig økning i bruk av ny E39 som følge av overkommelige takster for å bruke veien.

7. Endring i punkt 4, 2 setning: Fylkestinget oppfordrer fylkesordfører og opposisjonsleder jobbe for at prosjektene tilføres statlige midler fra dagens regjering/Stortinget som kan gå til gjeldssletting, slik det ble gjort på strekningen E18 Arendal–Tvedestrand fra foregående regjering.

Vedlegg

Les mer