1. I 2024 brukes det ca 50 mill kroner på mindre trafikksikkerhetstiltak fordelt på 120-150 fysiske steder. For å øke dette ytterligere vil det trenges ressurser i form av penger og kapasitet på planlegging og gjennomføring.
2. Oppdaterte og prioriterte trafikksikkerhetsplaner i alle kommuner er et godt utgangspunkt for et bra og mer forutsigbart samarbeid. Planene bør peke på utfordringene mer enn på løsninger. Gjennom et tett samarbeid med kommunene vil en kunne få mer realistiske forventninger.
De bør i all hovedsak overlate til vegeier å finne ut hvilke tiltak som kan ha størst trafikksikkerhetseffekt.
Det vil ikke være mulig med dagens bevilgninger
å bygge
seg ut av alle farlige trafikk-situasjoner. Det å fortsette å jobbe med holdninger, endre adferd i trafikken for alle trafikantgrupper, er minst like viktig.
3. Kommunenes trafikksikkerhetsplaner er igjen forutsetningene for gode prioriteringer. Å prioritere utbedringer av de farligste skolevegene vil være noe vi som politikere må ta ansvar for.
4. Å etablere et trafikksikkerhetstiltak med en fartshump medfører ofte at det må gjøres mindre tilpasninger som eksempelvis drenering, men utover det er kostnaden med en fartshump inkl. skilt om lag 150.000.- kroner.
5. Gjennom vedtatt regional plan for mobilitet har vi vedtatt viktige føringer. Når fylkestinget får nytt handlingsprogram til behandling vil det måtte gjøres en samlet vurdering av hva som skal prioriteres.
Fylkesordfører,
Lenge har det blitt jobbet systematisk for å bedre trafikksikkerheten for reisende med bil. Det
har vært vellykket, men også der har vi en lang vei å gå. Samtidig viser statistikk at det er
større sjanse for å bli hardt skadd eller drept som myk trafikant (gående og syklende), og
som MC- og moped-kjørende.
MDG får henvendelser fra innbyggere som er redde for at barna deres skal bli påkjørt, hardt
skadet eller drept på fylkesveiene våre. De er opprørt over at nedsatt fartsgrense eller
fartshumper er vedtatt i kommunale trafikksikkerhetsplaner, uten at dette følges opp. Som
eksempel kan man vise til
trafikksikkerhetsplanen
i Kristiansand og prioritere tiltak for lavere
fartsgrense i Kvadraturen.
Trafikksikkerhet handler både om midler, ansvarsfordeling, prioritering og vilje. Det må
jobbes systematisk og hardt for å sikre veiene våre, og særlig gjelder dette skoleveiene.
Ber derfor om svar på følgende spørsmål:
Hva trenger administrasjonen for å realisere flere trafikksikkerhetss-tiltak langs
skoleveiene i fylket vårt?
Hvordan kan fylkeskommunen jobbe sammen med kommunene for å forhindre falske
forhåpninger om trafikksikkerhetsarbeidet?
Hvordan kan fylkeskommunen jobbe sammen med kommunen for å sørge for at vi
virkelig får prioritert trafikksikkerhet på skoleveiene våre?
Hvor mye koster det å lage fartshumper på en 2-felts fylkesvei, hvis man kun skal
lage fartshumper og skilte dem, og ikke utbedre veien på noen som helst måte?
Mener Fylkesordføreren at Fylkestinget må nedprioritere noe annet i
samferdselspolitikken vår, for at vi får nok kapasitet (menneskelig og økonomiske) til
å prioritere trafikksikkerhet for barna våre? Hva kan isåfall dette være?
Oda Sofie Pettersen
Miljøpartiet de Grønne