Forslag

Interpellasjon fra representanten Sølvi Gjerdal Thomassen (SV) - Mobbing i skolen

01
Fylkesordføreres svar
Innstilling
Publisert

På elevundersøkelsen i 2023 oppga syv prosent av elevene på Vg1 i Agder at de hadde opplevd mobbing. Noe færre elever oppga mobbing på Vg2 og Vg3. Totalt oppga 521 elever ved de videregående skolene i Agder at de var blitt mobbet. Elevenes svar er en økning på over 50 prosent fra 2022.

Nasjonalt ser man samme utvikling, flere elever rapporterer mobbing. Situasjonen på skolene gjenspeiler tiden og samfunnet. Utenforskap og mobbing er samfunnsproblem, som ikke løses av skolen alene, men gjennom felles innsats.

Til tross for rapportert økt mobbing, oppgir elevene på nasjonalt nivå i stor grad at de trives på skolen. Elever i Agder sin opplevelse av skolemiljøet ligger på landsgjennomsnittet eller over. NTNU Samfunnsforskning har på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet analysert elevundersøkelsen. Det trengs mer kunnskap, derfor skal skolemiljøet på videregående skole kartlegges grundigere denne våren, og skolene i Agder deltar. På skolene har elever og ansatte allerede startet med å se på mulige årsaker og tiltak.

Agder fylkeskommune har nulltoleranse for mobbing. Alle elever og lærlinger skal trives og føle seg trygge. Opplæringsloven gir bestemmelser om hva skolene skal gjøre. Retningslinjene innebærer plikt til å følge med, gripe inn, varsle, undersøke, sette inn tiltak og dokumentere.

Den viktigste innsatsen mot mobbing er skolenes kontinuerlige og systematiske arbeid for et godt skolemiljø. Skolene arbeider for trivsel, trygghet og relasjoner. Skolene uttrykker dette på ulike måter. Eksempler er organisering i faste par eller grupper, klassekart, klassens time, sosiale aktiviteter i løpet av skoledagen, bevissthet rundt språk og temadager elever har tatt initiativ til. Elevrådet har en viktig rolle, og fylkeskommunen tilbyr elevrådskolering. På flere skoler står russen for inkluderende arrangementer. Men grupperingene i dagens russefeiring er med på å skape utenforskap. Agder fylkeskommune samarbeider med skolene for en trygg og inkluderende russetid. Flere skoler har arrangert foreldremøter om russetiden.

Fylkeskommunen har også bevilget støtte til Arkivet og Dembra. En god nyhet er at en av skolene i Agder fylkeskommune skal bli en dembra-skole og vil arbeide systematisk og helhetlig med inkluderende skolemiljø og demokrati.

Fylkesadministrasjonen har etablert en arbeidsgruppe, «Innsats mot mobbing», som vil samarbeide med skolene og utarbeide tiltak. Gruppen vil blant annet se på tidligere arbeidsgruppe sine anbefalinger og resultater fra NTNU. Dette skjer som ledd i strategiarbeid på direktørområde Utdanning hvor det fremover settes tydeligere fokus på skolens danningsoppdrag.

Vedlegg

Les mer
02
Interpellasjon fra representanten Sølvi Gjerdal Thomassen (SV)
Innstilling
Publisert

Fylkesordfører:

Elevundersøkelsen 2023-24 indikerer at mobbing er et økende problem i de vidaregående skolene i Agder. De offentlige tallene viser en markant økning frå 2021 til 2023. I 2021 svarte 2,2 % av elevene at de hadde blitt mobbet av medelever. I 2023 var tallet på elever som svarte at de hadde blitt mobbet på skolen 7,0 %. 5,2 % av de som svarte på undersøkelsen, sa at de var blitt mobbet av medelever, 2,7 % at de var blitt mobbet av voksne og 2,7 at de var blitt mobbet digitalt. Noe av mobbingen skjer digitalt, men mange elever blir fremdeles mobbet i skolegården, i klasserommet, i gymsalen og på skoleveien.

Samtidig som mobbetallet i de offentlige skolene har økt kraftig, har tallet for de private skolene i fylket holdt seg stabilt på rett over 2 %. Sammenliknet med resten av landet kommer også de vidaregående skolene i Agder dårlig ut (6,2 %).

Mobbing er et alvorlig problem. Udir pekerr på hvor viktig det psykososiale læringsmiljøet er for læring. For ofrene er det en personlig tragedie. Noen får ikke ut sitt fulle potensiale, noen fullfører ikke utdanningen si nog noen sliter med ettervirkninger resten av livet. Som skoleeier mener SV at vi har et ansvar for at alle elever og lærlinger har et godt psykososialt læringsmiljø og opplever skolehverdagen som trygg.

SV ønsker svar på disse spørsmålene:

  • Hvordan kan mobbing være et økende problem i de videregående skolene når fylket i mange år har satsa på å minske problemet?

    • Hvilke nye tiltak har administrasjonen sett på for å snu utviklingen?

      Vennlig hilsen

      Sølvi Gjerdal Thomassen, fylkestingsrepresentant SV

      22.04.2024

      Vedlegg

      Les mer