Agder fylkeskommune jobber aktivt for elektrifisering av transporten i Agder. Det pågår et omfattende arbeid med å sikre at så godt som all kollektivtrafikk blir nullutslipp fra og med 2030. Dette skjer ved krav i bussanbudene og at det tilrettelegges med bussanlegg med full ladeinfrastruktur.
Videre har Agder fylkeskommune en destinasjonsladeordning som gir tilskudd til alle reiselivsdestinasjoner i fylket som ønsker å tilby de reisende lading.
Det er ikke startet noe systematisk arbeid for kartlegging av behov for ladeinfrastruktur for tungtransport langs fylkesveg. Fylkeskommunen har sammen med Kristiansand kommune et samarbeidsprosjekt der vi ser på egnede arealer til fyllestasjoner for nullutslipps lastebiler – hydrogen og/eller el-lading - i kommunen. Langemyrområdet er særlig aktuelt i dette arbeidet.
Som i bussbransjen så satser de største logistikkselskap innen varetransport på ladeparker på sine egne depoter. Dette er kostnadseffektivt og dekker det viktigste behovet aktørene har. Ved siden av depotlading er det behov for underveislading for langtransporten. Staten ved Enova har gående en satsing der det gis tilskudd til hurtigladere for tunge biler langs viktige transport-akser i Norge. Disse aksene er som oftest riksveg og det er kommersielle ladeaktører som utvikler sine ladesystem her. Dette er et systematisk arbeid der stasjoner plasseres på strategisk optimale steder basert på blant annet rekkevidde på dagens el-lastebiler, døgnhvileplasser med mere. Det er i dag 5 kommersielle ladeaktører som bygger ut hurtigladenettverk for tungbiler i Norge. Siden høsten 2023 er det gitt tilskudd til 100 nye hurtigladepunkt for tungbiler fordelt på 17 stasjoner. Den teknologiske utviklingen går raskt og alle aktører i dette følger utviklingen nøye. Det offentliges rolle er først og fremst å gi økonomiske dytt i form av tilskudd – slik det gjøres i dag. Enova har også en ordning der det gis støtte til etablering av hydrogen-fyllestasjoner for tunge kjøretøy.
Administrasjonen vil legge fram en politisk sak når resultatet av kartleggingen som skal gjennomføres av Staten vegvesen og Enova er klar.
Transportsektoren står for 34% klimagassutslippene og er en av de største kildene til dette i Norge. De senere årene har vi sett en stabilisering og nedgang i utslippene fra personbiler, varebiler, busser og lastebiler. Det skyldes økt bruk av biodrivstoff, mer effektive kjøretøy og elektrifisering.
Utslippene fra personbiler har gått ned siden 1990, og Agder fylkeskommune har startet å elektrifisere sin busspark. Utslippene fra tunge kjøretøy og varebiler har tatt en økende andel og i 2021 hadde disse kjøretøyene omtrent like høye samlede utslipp som personbilen.
Det vil derfor være viktig og ha stor betydning om vi lykkes med å gjøre transportsektoren mer klimavennlig. Ett av tiltakene handler om å gjøre om elektrisk lading for tungtransport mer tilgjengelig. Regjeringen har lagt frem en NTP hvor det satses 3,7 milliarder i en tungbilpakke til forsterket innsats for tungbillading og utbygging av nye døgnhvile- og rasteplasser.
I Fylkestinget 13.12.2022 i sak om Handlingsprogram 2023-2026 ble det vedtatt ett punktforslag fra Arbeiderpartiet:
Punkt 3.1.3: Kartlegge behovet for energistasjoner langs hovedveinettet og på
trafikkerte fylkesveier der det går mye tungtrafikk. Dette må gjøres sammen med Enova, lastebilbransjen/næringsliv og andre aktuelle parter med formål om å etablere stasjoner som gir oss en grønnere tungtransport/kollektivtransport i regionen.
Arbeiderpartiet er opptatt av at ladestasjoner for tungtransport har andre behov enn for personbiltrafikk. Ladestasjoner opptar ett begrenset areal med mye trafikk, det å mikse personbiltrafikk med flere myke trafikanter som ferdes i område med tungtrafikk er for Arbeiderpartiet ikke ønskelig for å ivareta trafikksikkerhet i etablerte og fremtidige ladestasjoner.
Arbeiderpartiet ønsker en status i arbeidet og har spørsmål til fylkesordfører:
Er arbeidet med kartleggingen satt i gang?
Hvilke aktører er deltakere i arbeidet?
Når kan det forventes at fylkestinget får en tilbakemelding på det?
Hvordan arbeides det med trafikksikre ladestasjoner?