← Tilbake

Sak OS 10/24 - Hvordan skolene arbeider med entreprenørskap som fag

01
Følgende tas til orientering:
Innstilling
Behandlet

Innledning:

Læreplanverket LK20 peker på at elevene i norsk skole skal utvikle kompetanse innen entreprenørskap. Dette uttrykkes i kompetansemål i noen av fagene på videregående skole, det er forankret i den overordnede delen av læreplanen som gjelder for alle elever i skolen og det er også forankret i Regionplan Agder 2030.

Entreprenørskap i opplæringen har som mål å utvikle elevens kompetanse innenfor kreativitet og innovasjon, samarbeid og kommunikasjon og kritisk tenkning og innovasjon. Entreprenørskap er forankret i enkelte programområder og programfag i videregående skole og kan benyttes som metode for innlæring av entreprenørskap, blant annet gjennom elevbedrift på ungdomsskolen, ungdomsbedrift på videregående skole og studentbedrift på universitet eller høgskole. Ungt Entreprenørskap er en organisasjon opprettet av flere departementer for at de skal arbeide for og gjennom entreprenørskap i opplæringen.

Overordnet del av læreplanen:

Overordnet del av læreplanen sier at skolene skal la elevene

utfolde skaperglede, engasjement og utforskertrang. Elevene skal få erfaring med å se muligheter og omsette ideer til handling fordi kreative og skapende evner bidrar til å berike samfunnet. Samarbeid inspirerer til nytenkning og entreprenørskap, slik at nye ideer kan omsettes til handling. Elever som lærer om og gjennom skapende virksomhet, utvikler evnen til å uttrykke seg på ulike måter, og til å løse problemer og stille nye spørsmål.

1.4 Skaperglede, engasjement og utforskertrang | udir.no

 

Regionplan Agder 2030:

Fremtidsbilde I regionplan Agder 2030 er at Agder har en sterk entreprenørskapskultur med gode vilkår for vekstkraftige gründerbedrifter. Veien til målet om å få flere vekstkraftige bedrifter er ta inn entreprenørskap i hele utdanningsløpet og styrke arbeidet med entreprenørskap og innovasjon knyttet til mer klimavennlig og bærekraftig forretningsutvikling og sirkulær økonomi.

 

Entreprenørskap som fag i skolen:

Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1 og 2 er et av programfagene i videregående oppæring som skolene kan tilby innenfor studiespesialisering i Vg2 og Vg3. Dette skoleåret er det KKG, Risør og Tangen som har dette faget som en valgmulighet for deres elever. Faget handler om å få innsikt i etablering og videreutvikling av virksomheter. Det skal gi elevene en teoretisk og praktisk forståelse av hvordan mennesker og virksomheter kan påvirke utviklingen av næringsliv og samfunn. Videre handler faget også om hvordan entreprenørskap kan skape nye og utvikle eksisterende arbeidsplasser og forberede elevene på videre studier og framtidig arbeidsliv.

Læreplan i entreprenørskap og bedriftsutvikling | Videregående opplæring - vilbli.no

Mange skoler med studiespesialisering tilbyr også faget Markedsføring 1 og 2 som programfag. Dette faget skal bidra til skaperglede, engasjement, kreativitet og utforskertrang gjennom virkelighetsnære og praktiske problemstillinger som belyser temaer og problemstillinger i faget. Faget skal forberede elevene på videre studier og et samfunns- og arbeidsliv med behov for konkurransedyktige og framtidsrettede virksomheter.

Læreplan i markedsføring og ledelse | Videregående opplæring - vilbli.no

KKG i Kristiansand har en egen innovatørklasse innenfor studiespesialisering, hvor både Entreprenørskap og bedriftsutvikling og Markedsføring tilbys som fag sammen med etablering av ungdomsbedrift. De har også et samarbeid med UIA i Vg3 om å ta Entreprenørskap på universitetet.

Innovatørlinja - Kristiansand Katedralskole Gimle (kkg.vgs.no)

Arendal vgs og Vågsbygd vgs har egen forskerlinje hvor skolene samarbeider med lokalt næringsliv og UIA blant annet innenfor fagene Teknologi og forskningslære 1 og 2. Forskerlinja er et tilbud knyttet opp mot realfagene hvor kontakten med næringslivet er viktig for å bidra til å forstå arbeidslivets behov. Innenfor kjerneelementet teknologi og design skal elevene blant annet planlegge, bygge og teste teknologiske produkter. Det handler også om å lage produkter ved å programmere og modellere, og bruke sensorer og styringssystemer, for å simulere virkeligheten.

Forskerlinja - Vågsbygd videregående skole (vagsbygd.vgs.no)

,

Studiespesialisering med forskerlinje - Arendal videregående skole

Mange skoler tilbyr også salg service reiseliv innenfor yrkesfag. Her har elevene tilbud om faget Markedsføring og innovasjon som blant annet omhandler drift, utvikling og lønnsomhet i bedrifter innenfor servicenæringen. Kompetansemålene er blant annet å analysere forbrukeratferd, vurdere konkurransevirkemiddel og utvikle en forretningsidé i lys av bærekraftig utvikling.

Salg, service og reiseliv - Arendal videregående skole

Ungt Entreprenørskap og entreprenørskap som metode:

Ungt Entreprenørskap (UE) er en ideell landsomfattende organisasjon som blant annet jobber for å utvikle ungdomsbedrifter på skolene. Sammen med skolene, næringslivet og andre aktører jobber de for å utvikle barn og unges kreativitet, skaperglede og tro på seg selv. UE er tilsluttet den europeiske moderorganisasjonen JA Europe og JA Worldwide.UE Agder

inspirerer og kvalifiserer framtidens verdiskapere på Agder. UE Agder er brobygger mellom skole og arbeidsliv og er en pådriver for entreprenørskap – i hele utdanningsløpet. Gjennom erfaringslæring, kreativitet, samarbeid og tverrfaglighet kvalifiseres framtidens verdiskapere til arbeidslivet. Det er et langsiktig mål å bidra til økt etableringsrate, samt innovasjon og forretningsutvikling i virksomheter på hele Agder.

Bedriftsprogrammene i Ungt Entreprenørskap gir dokumentert læringseffekt, og spesielt arbeidet med ungdomsbedrift i videregående skole er vesentlig for organisasjonens identitet. Ungdomsbedrift

gir elever i videregående skole erfaring med bedriftsetablering innenfor trygge rammer. Gjennom et skoleår etablerer, driver og avvikler elevene en ungdomsbedrift med lærer som veileder og en mentor fra lokalt næringsliv. Elevene arbeider ut ifra en konkret produktidé og realiserer denne gjennom produksjon, markedsføring og salg. Grunnlaget for bedriften er elevenes egne ideer, basert på en prosess med idé- og produktutvikling. UE Agders samarbeid med blant andre Brønnøysundregisteret, Skatteetaten og Sparebanken Sør setter reelle rammer for etablering og drift.

UE Agder gjennomfører årlige konkurranser med skolene regionalt og så på nasjonalt nivå. De jobber for å gi skoleelever forståelse for betydningen av verdiskaping og nyskaping i arbeidslivet gjennom «næringsnær» læring. Ferdigheter som kritisk tenkning og problemløsing, personlig initiativ og risikovilje, samarbeid, nysgjerrighet, evne til å jobbe målrettet og håndtere motgang kan utvikles og læres, og setter barn og unge bedre i stand til å møte og finne løsninger på dagens og fremtidens utfordringer på Agder. Elevene skal «lære gjennom å gjøre», og «lære gjennom å skape verdi for andre». Arbeidet knyttes til skolens lære- og virksomhetsplaner, med entreprenørskap som integrert del av undervisningen – ikke som et tillegg til tradisjonell undervisning, men istedenfor. Lærer skal kunne sjekke av for kompetansemål i egen læreplan.

Forsiden | Ungt Entreprenørskap (ue.no)

Ungt Entreprenørskap Agder | Forsiden (ue.no)

Vedlegg

Les mer