← Tilbake

Sak 26/25 - Fremtidens skole i Arendal kommune

01
Forslag fra L. Akber (R)
Forslag
Behandlet

Arendal bystyre ber kommunedirektøren utrede hvor mye Arendal kommune vil spare på å avvikle privatskolene/friskolene hvis man tar hensyn til å bygge opp de samme tilbudene i kommunal skole.

Vedlegg

Les mer
02
Alternativt forslag fra FrP
Alternativt forslag
På vegne av Fremskrittspartiet
Behandlet

1. Bystyret tar saken til orientering.

2. Det er et faktum at Arendal kommune har et stort antall skoleplasser som pr. definisjon står tomme. Det kan være mange årsaker til dette, men det er grunn til å tro at manglende satsing på utvikling av nye boligområder i deler av kommunen som følge av en restriktiv arealpolitikk må tilskrives noe av årsaken. Sentraliseringspolitikken og den restriktive arealpolitikken som særlig i de to siste kommunestyreperiodene har gjort seg gjeldene, har en åpenbar innvirkning på elevgrunnlaget ved flere av de aktuelle skolene. Hvis man kun ser skolestruktur ut fra et driftsøkonomisk perspektiv er det ingen tvil om at det er mulig å optimalisere skolestrukturen. Men hvis man i tillegg legger inn et samfunnsperspektiv i det hele er det uomtvistelig at de positive sidene av miljøet og tryggheten rundt nærskolen er av stor betydning for mange av innbyggerne i Arendal kommune. Det er derfor også nødvendig å ta med seg de ikke prissatte verdiene når skolestrukturen skal legges for et lengre perspektiv. Utgangspunktet for den videre behandling av fremtidens skole i Arendal avhenger av hva slags prioriteringer bystyret vil gjøre.

3. Kommunedirektøren bes stoppe videre utredning av saken, Arendal Bystyre vil beholde den desentraliserte barneskolestrukturen. Dagens barneskoler skal bestå inntil et flertall i bystyret kommer til en annen konklusjon.

Vedlegg

Les mer
03
Endringsforslag fra H
Endringsforslag
På vegne av Høyre
Behandlet

25/15 Fremtidens skole i Arendal kommune

Endringsforslag – Orienteringssak om fremtidens skole i Arendal kommune

Bakgrunn:

Arendal kommune er i en omfattende prosess for å utvikle en økonomisk og pedagogisk bærekraftig skolestruktur. Dette må ses i sammenheng med de økonomiske utfordringene kommunen står overfor, samt behovet for å opprettholde og utvikle kvaliteten i både skole- og barnehagetilbudet.

For å sikre en helhetlig tilnærming, bør vurderingen av fremtidens skolestruktur også inkludere privatskolenes rolle, barnehagestrukturen og hvordan kommunen best kan utnytte eksisterende ressurser. Samtidig er det behov for å sikre en fremdrift som forhindrer at midlertidige kutt rammer tjenestene unødvendig hardt.

Forslag til vedtak:

Fremtidens skole

Bystyret tar saken til orientering, og ber kommunedirektøren legge frem en utredning basert på følgende prinsipper:

1. Helhetlig skolestruktur:

Den videre utredningen må se hele skolestrukturen i sammenheng, inkludert barneskoler, ungdomsskoler og privatskoler, med mål om en optimal ressursbruk og et bærekraftig skoletilbud av høy kvalitet. Det må vurderes hvilke skoler som bør samles eller avvikles for å sikre en fremtidig skolestruktur som er økonomisk bærekraftig, hvor fordelingen av pedagogisk personale fordeles på en hensiktsmessig måte og som er til barns beste. Vurderingen skal gjøres med et 15-årsperspektiv.

2. Fremskyndet prosess:

Arbeidet med fremtidens skolestruktur må vurderes ferdigstilt tidligere enn mars 2026, for å unngå midlertidige løsninger som kan svekke kvaliteten på tjenestene.

3. Nedbemanning gjennom naturlig avgang:

Eventuelle bemanningsendringer i skolen skal primært skje gjennom naturlig avgang.

4. Barnehagestruktur og åpne barnehager:

Barnehagestrukturen må utredes parallelt med skolestrukturen for å sikre en helhetlig og bærekraftig oppvekstsektor. Det bør utredes to piloter med åpen barnehage i kommunale barnehager for å tiltrekke flere barn til det kommunale barnehagetilbudet og dermed redusere kostnaden per barn.

5. Privatskoler som del av helheten:

Privatskolenes påvirkning på den kommunale skolestrukturen må utredes, inkludert deres innvirkning og betydning for elevgrunnlaget i de kommunale skolene.

6. Bevaring av kommunale skolebygg:

Overtallige skolebygg bør ikke selges til privatskoler, for å unngå at nedlagte skoler gjenoppstår som privatskoler og dermed forsterker elevnedgangen i den kommunale skolen. Mulighetene for annen kommunal eller ideell bruk av skolebyggene må utredes. Hvis ikke dette finnes hensiktsmessig, må det legges til grunn at eiendommene selges.

7. Skåne andre viktige tjenester:

En effektiv skolestruktur vil kunne bidra til å skåne andre viktige tjenester som SFO, helsestasjonen, skolehelsetjenesten, familietjenesten og barnevernet, slik at nødvendige kutt i disse sektorene kan unngås eller begrenses.

Vedlegg

Les mer
04
Oppvekst og kulturutvalget anbefaler at Arendal bystyre fatter slikt vedtak
Innstilling
Behandlet
  1. Bystyret tar administrasjonens svar på punktene 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10 og 11 til orientering.

    • Administrasjonen arbeider videre med utredning av den fremtidige skolestrukturen i Arendal, se punkt 1, 4 og 5. Dette arbeidet gjøres ifølge framdriftsplanen i punkt 9.

      Vedlegg

      Les mer