Arendal bystyre tar forslaget til samarbeidsavtale til orientering.
Det skal i ATP samarbeidet gjøres en revidering av arealdelen og samordning begrepsbruk lokalsenter/lokalsted.
Siste strekpunkt under hovedmål endres til:
«Legge til rette for at man kan komme i posisjon til eksterne midler, men avstå fra å innføre bompenger»
Dette punktet fjernes:
Det nasjonale målet om nullvekst i personbiltrafikken legges til grunn for arbeidet i ATParendalsregionen: I byområdene skal klimagassutslipp, kø, forurensing og støy reduseres gjennom effektiv arealbruk og ved at veksten i persontransporten skal tas med kollektivtransport, sykling og gange.
Fremmeer følgende på vegne av samfunnsutvalget (enstemmig vedtak):
Tilleggsforslag Under pkt 2: Etter setningen lav sykkel og kolletivandel, nytt leddsetning: og fragmentert kollektivsystem (ferje/buss). Enkelte veistrekninger har store utfordringer mht støy og traffiksikkerhet.