1. Arendal bystyre vedtar å ta til orientering tertialrapport 1 for 2025
2. Arendal bystyre vedtar forslag til endringer i budsjett 2025 for kommunen og for det kommunale foretaket Arendal havn KF, slik de er innarbeidet i saken
3. Arendal bystyret vedtar endringer i budsjettet til Arendal kommune som følge av innlemming av Arendal eiendom KF som egen sektor, hvor sektorrammen etter justeringer utgjør 213 949 000 kroner
4. Arendal bystyret vedtar endringer i betalingssatser som framlagt i saken
5. Arendal bystyre vedtar avslutning av investeringsprosjekter i henhold til mottatte oversikter. Ubrukte lånemidler på avsluttede prosjekter benyttes til nedbetaling av lån, eller reduksjon av nye låneopptak
6. Arendal bystyre vedtar å redusere lånerammen til investeringsformål med 107 896 000 kroner for Arendal kommune konsolidert, jf. kommunelovens §14-15
7. Arendal bystyre ber kommunedirektøren gjennomgå Arendal kommunes samarbeidsavtaler om kommunale tjenester vi i dag har med andre kommuner. Formålet med gjennomgangen er å se nærmere på om det er tilstrekkelig balanse mellom de tjenestene Arendal kommune gir, og hvor mye samarbeidskommunene betaler for dette. Kommunedirektøren bes i denne sammenheng også se nærmer på praksisen med en fast sum i bunnen, og deretter betaling basert på folketall.
8. Formannskapet vedtar at kommunedirektøren skal gi formannskapet månedlig rapportering om helse og omsorg, oppvekst og utdanning og innkjøp og anskaffelser, jf. budsjettvedtaket.
9. Bystyret ber kommunedirektøren sikre at de ekstra midlene som er tilført kommunen gjennom statsbudsjettet for 2025, og som er ment å styrke bemanningen i barnehager og SFO, blir brukt til formålet innen oppvekstsektoren. Midlene skal i første omgang benyttes til å reversere tidligere vedtatte eller iverksatte kutt i bemanning i barnehager, spesialpedagogisk tjeneste, familietjenesten, barnevern, helsestasjon og SFO.
10. Bystyret ber kommunedirektøren fremme en sak med tiltak som på både kort og lang sikt bidrar til å styrke budsjettet og tjenestene i helse og omsorg.