Votering er ferdig i denne saken.
Resultat av votering
14:34 Forslag fra R. Linaker (Ap)
Tilleggsforslag: Nytt strekpunkt kap 2 Forsvars- og beredskapsevne
- I lys av totalberedskap er omkjøringsveier særlig viktig for mobilitet. Omkjøringsmuligheter langs fylkesvegnettet må ha tilstrekkelig framkommelighet og standard i tilfelle uønskede hendelser langs riksvegnettet.
14:34 Forslag fra R. Linaker (Ap)
Strykningsforslag følgende strekpunkt i kap 2 Forsvars- og beredskapsevne:
- Gjennomfører systematisk kartlegging og klassifisering av forsvarsveier i Troms.
14:35 Forslag fra R. Linaker (Ap)
Endringsforslag av siste strekpunkt i kap 2 Forsvars og beredskapsevne fra:
- prioriterer viktige samferdselsårer, Fv. 87 Tamokdalen og Fv. 8570 Heia–Øverbygd, som første del av en sammenhengende beredskapskorridor gjennom Midt-Troms.
Endres til:
- prioritere viktige samferdselsårer for beredkskap, omkjøring og militær mobilitet, her under særlig FV 87 fra XElverum-Rundhaug-Øvergård.
14:35 Forslag fra R. Linaker (Ap)
Nytt punkt under kap 4 Fylkesvegnett og regionale samferdselsprosjekter:
- Oppgradere fylkeskommunale vegstrekninger til minimum BK 10/50 standard for å ivareta næringslivets behov for mobilitet langs vegnettet.
14:35 Forslag fra R. Linaker (Ap)
Endringsforslag 1 setning kap 5 Kollektivtrafikk og drosje:
Fra:
«Kollektivtilbudet mellom Bardufoss, Setermoen og Øverbygd er avgjørende for pendling, utdanning og pasientreiser.»
Til:
«Kollektivtilbudet mellom Tromsø-Narvik er avgjørende for pendling, utdanning og pasientreiser. Det er i dag en stor begrensning at det ikke er bedre bussforbindelser mellom Bjerkvik og Harstad for å sikre gjennomgående kollektivtransport til Sør-Troms.»
14:36 Forslag fra R. Linaker (Ap)
Tilleggspunkt kap 5 Kollektivtrafikk og drosje:
- Sikre bedre bussforbindelse til Narvik/Harstad Lufthavn Evenes, samt Harstad by.
14:36 Forslag fra R. Linaker (Ap)
Tilleggsforslag tekstdel og kulepunkt under kapittel 9 Avslutning:
Bardu kommune støtter opp under Troms fylkeskommunes arbeid med realisering av forbindelsen Østre Malangen-Korridor mellom Finnsnes-Buktamoen-Tromsø. Østre Malangen korridor vil skape nye bo og arbeidsmarkedsmuligheter med en kutting av reisetid mellom Bardufoss og Tromsø med nesten en time.
Dette vil kutte utslipp for gods-transport mellom Tromsø og Midt-Troms, kutte reisetid for pasienter som reiser mellom helseinstitusjoner i Troms og nordre Nordland, samt muliggjøre dagspendling mellom Midt-Troms og Tromsø. Bardu kommune ser realisering av Østre Malangen korridor som et incentiv som vil styrke forsvarets ambisjoner om å rekruttere og beholde personell i forbindelse med planene i forsvarsløftet, og ser vegtraseen som et reelt incentiv for å få flere medflyttere til forsvarsansatte til regionen.
Kulepunkt:
- Jobbe for en prioritering av Østre Malangen i kommende NTP og Statsbudsjett slik at prosjektet kommer over i forprosjektfase.
14:37 Forslag fra FrP og Sp
4.Fylkesvegnett og regionale samferdselsprosjekter
-Utbedring av Fv. 8470 Altevannsveien fra kryss E6-snuplass Altevann,
med gang og sykkelvei mellom Setermoen leir og Viken Senter med fokus på strekningen Viken senter til krysset Østerdalsveien.