Hopp til hovedinnholdet

Godkjenning av innkalling og saksliste

01

Innstilling

Innstilling Behandlet

Innkalling og saksliste godkjennes.

Vedlegg

Les mer expand_more
02

Forslag fra FrP

Forslag Presentert av: Bjørn Wiggo Nerli På vegne av Fremskrittspartiet Behandlet

Det settes opp på sakslisten følgende sak:

Svar på høring om forslag om lovendringer knyttet til nedbygging av myr.

Bakgrunn for saken:

Kommuner og fylker får nå til behandling forslag om lovendringer knyttet til nedbygging av myr. Forslaget er omfattende, og vil mange steder medføre kraftige begrensninger i hvor det vil være mulig å bygge boliger, fritidsboliger og andre installasjoner.

1.Bardu kommune stiller seg negativ til forslaget om forbud mot nedbygging av myr. Det er allerede nok virkemidler i form av rundskriv, statlige planretningslinjer og generelle føringer som dekker behovet for å ta vare på myr. Med bakgrunn i dette støttes ikke et generelt forbud mot nedbygging av myr.

Lovforslaget innebærer at virkemiddelbruken fra statlig side knyttet til viktige hensyn i arealforvaltningen til klimautslipp, klimatilpasning og naturmangfold forsterkes ytterligere. Dette er isolert sett uheldig knyttet til kommunenes skjønn i avveiningen av de ulike hensynene som også regjeringen har vektlagt i de nasjonale forventningene.

2.Gitt at et forbud mot nedbygging av myr fremmes, støtter Bardu kommune regjeringens løsning hvor et slik lovforbud reguleres gjennom plan og bygningsloven med lovformuleringer som gir mulighet for en helhetlig samfunnsmessig tilnærming i reguleringssaker.

Bardu kommune støtter ikke forslaget om at terskelen for kommunens planskjønn for reguleringsplaner som gjør unntak fra forbudet mot nedbygging av myr bør være høyere enn ellers.

Bak kommunale vedtak i overordnede arealplaner ligger det helhetlige vurderinger hvor viktige klima, natur og miljøhensyn avveies mot behov for næringsutvikling,

boligbygging, og infrastrukturutbygging. Bardu kommune viser til regjeringens 72 nasjonale forventninger til regional og lokal planlegging 2023-2027 som skal følges opp i planleggingen, jfr. pbl § 6-1.

3.Bardu kommune støtter ikke forslaget om at forbudet burde gjelde all myr, uansett dybde. Et eventuelt forbud bær begrenses til myr dypere enn 1 meter og at forbudet er avgrenset til tiltak som endrer vannbalansen i jorda, eller reduserer eller forringer myras økologiske funksjon eller funksjon som karbonlager.

Bardu kommune legger til grunn at et forbud kan fravikes gjennom en rettslig bindende reguleringsplan.

Bardu kommune har forståelse for at det av hensyn til nasjonale mål knyttet til bevaring av myr foreslås et vilkår om «klar interesseovervekt» for å fravike et forbud gjennom reguleringsplan.

Bardu kommune legger til grunn at adgangen til å fravike forbudet er reell og at det tas hensyn til at kommunene har svært ulike samfunnsmessige behov.

Bardu kommune merker seg at regjeringen foreslår klar interesse overvekt, som er fritt skjønn, og som ikke kan overprøves av domstolene.

Bardu kommune mener at innsigelsesmyndighetene må få klar veiledning for å unngå innsigelser der kommunene foretar interesseavveininger i tråd med loven.

4.Bardu kommune mener rettsvirkning av et eventuelt forbud mot nedbygging av myr, bør følge normal praksis i Norge ved at lover ikke gis tilbakevirkende kraft.

Bardu kommune vil peke på at det vil få betydelige negative konsekvenser dersom et forbud gis tilbakevirkende kraft for alle reguleringsplaner, og mener at et eventuelt forbud ikke bør gis tilbakevirkende kraft for areal og reguleringsplaner nyere enn 10 år fra ikrafttredelse av lovendringen. Bestemmelsen må i alle tilfeller vurderes opp mot Grunnloven § 97.

Bardu kommune mener det er viktig at departementet tar stilling til hvordan et eventuelt forbud skal gjelde for gamle planer som er delvis realisert gjennom trinnvis utvikling. Det er viktig at et forbud ikke rammer aktive utviklingsprosjekter, og at områder som er under realisering kan gjennomføres helhetlig.

Vedlegg

Les mer expand_more