Hopp til hovedinnholdet

163/66/0/0 - Kastellveien 21 - Klage på avslag - 3 stk fortøyningsbommer og 3 stk gangbare fortøyningsbommer

01

Kommunedirektørens forslag til vedtak

Innstilling Publisert

Kommunedirektøren kan ikke se at klagen fremsetter vesentlig nye momenter som skulle tilsi at klagen bør tas til følge. Herunder også i et fremtidig perspektiv, hvor man stadig ønsker utvidelse av båtplasser da båtene ofte blir større. Kommunedirektøren anbefaler Teknisk utvalg å ikke ta klagen til følge, men sende den videre for klagebehandling hos Statsforvalteren i Agder.

Vedlegg

Les mer expand_more
02

Forslag fra Ø. Møretrø (H)

Forslag Trekt

BYGG-25/00471 – 49/89 – Strandtoppen 107 - førstegangsbehandling – gjenoppføre / endring av bryggeanlegg

Teknisk utvalg innvilger søknaden.

Det gis tillatelse til å gjenoppføre / endring av bryggeanlegg i henhold til mottatt søknad og vedlagte tegninger og situasjonsplaner.

Teknisk utvalg vedtar, med hjemmel i plan- og bygningsloven § 19-2 å gi dispensasjon fra følgende forhold:

Plan- og bygningsloven § 1-8 – forbud mot tiltak i 100-metersbeltet langs sjøen.

Arealformål farled.

Arealformål friluftsområde

Teknisk utvalg har befart eiendommen og på bakgrunn av det kommet til følgende begrunnelse:

Tiltaket innebærer i stor grad å reparere/ gjenoppføre eksisterende bryggeanlegg. Omsøkte endringer medvirker til at hensynet bak bestemmelsene blir bedre ivaretatt. Areal for fortøyning flyttes noe mer til arealformål småbåthavn og beslaglegger mindre strandareal. Generell allmenn tilgjengelighet/ sikkerhet forbedres og konkret tilgang til «fiskesti» forbedres. Tiltaket vil gi en forbedring med hensyn til landskaps- og naturhensyn. Ikke noe spesielt kulturmiljø som blir berørt.

Hensynet bak bestemmelsen blir ikke vesentlig tilsidesatt.

Tiltaket innebærer en klar overvekt av fordeler med at areal for fortøyning flyttes noe mer til arealformål småbåthavn og mindre areal i arealformålet farled. Endringen vil medføre at strandlinje som brukes til fortøyning reduseres. Areal for brygge økes noe, men dette kompenserer for å unngå sprengning.

Tiltaket fremstår estetisk mye bedre både med hensyn til utforming og materialvalg. Bryggeanleggets totale avstand fra fritidsboligen reduseres noe som også medvirker på fordelssiden.

Vurdert opp mot eksisterende bryggeanlegg vil tiltaket har en klar overvekt av fordeler.

Tiltaket bidrar til at det blir en klar forbedring av sikkerhet for allmenn tilgang til fiskeodden og fjerning av utstikkende «vipp» vil også bidra til å øke sikkerheten for sjøfarende.

Ellers ingen negative konsekvenser for de forhold det etter loven skal legges særlig vekt på.

Vedlegg

Les mer expand_more
03

Forslag fra Ø. Møretrø (H)

Forslag Publisert

KLAGE-25/00596 - 163/66 – Kastellveien 21 - Klagebehandling – 3 stk fortøyningsbommer og 3 stk gangbare fortøyningsbommer

Teknisk utvalg innvilger klagen.

Det gis tillatelse til montering av 3 stk fortøyningsbommer og 3 stk gangbare fortøyningsbommer

Teknisk utvalg vedtar, med hjemmel i plan- og bygningsloven § 19-2, å ta klagen fra Finansforbundet, mottatt 04.06.2025, til følge. Vedtak i sak BYGG-25/00174 av 15.05.2025 oppheves.

Det gis dispensasjon fra følgende forhold:

Plan- og bygningsloven § 1-8 – forbud mot tiltak i 100-metersbeltet langs sjøen.

Det gis tillatelse til 3 stk fortøyningsbommer og 3 stk gangbare fortøyningsbommer i henhold til mottatt søknad og vedlagte tegninger og situasjonsplaner.

Begrunnelse for vedtaket:

Tiltaket innebærer at eksisterende fortøyning av båter vil oppta mindre av sjøarealet slik at friluftsliv og allmenne interesser på sjøen blir bedre. Landskaps- og naturhensyn blir lite berørt, men fortøyning mellom fortøyningsbommer vil inneha noen forbedringer. Ikke noe spesielt kulturmiljø som blir berørt.

Hensynet bak bestemmelsen blir ikke vesentlig tilsidesatt.

Tiltaket innebærer en klar overvekt av fordeler med at måten båtene inkludert alle fortøyninger vil gi noe bedre plass i sjøarealet. Begrenset avstand mellom fortøyningsbommene tilsier at tiltaket i større grad vil hindre mulighet for at det kan plasseres store båter ved bryggene. Tiltaket vil ikke berøre sjøbunnen i motsetning til dagens fortøyning som har fester til bunnen.

Tiltaket har en klar overvekt av fordeler.

Tiltaket bidrar til at det blir en klar forbedring av sikkerhet ved at båtene blir låst mellom fortøyningsbommene samtidig som ombordstigningen kan gjøres fra den gangbare fortøyningsbommen langsetter båtene.

Ellers ingen negative konsekvenser for de forhold det etter loven skal legges særlig vekt på.

Vedlegg

Les mer expand_more