Hopp til hovedinnholdet

14/17/0/0 - Arendalsveien 60 - Vedtaksbehandling - Dispensasjon for fradeling av to tomter (2.gangsbehandling i TU)

01

Kommunedirektørens forslag til vedtak

Innstilling Publisert

Teknisk utvalg gir i medhold av plan- og bygningsloven ( pbl .) § 19-2, dispensasjon fra Byplanens bestemmelser § 5 om plankrav og fra kommuneplanens bestemmelser § 2.5.4 bokstav c om nye eiendomsgrensers avstand til dyrka mark, for fradeling av 2 boligtomter fra GBR. 14/17. Det vises til søknad mottatt 20.12.2023 og tilleggsdokumentasjon mottatt 29.04.2024, 10.05.2024, 04.06.2024 og 26.06.2024.

Dispensasjon gis med vilkår om at:

  1. Snuhammeren er ferdigstilt før eventuelle nye boliger kan få ferdigattest eller midlertidig brukstillatelse.
  2. Snuhammeren er til allmenn bruk.
  3. Matjord flyttes ved utbygging til dertil egnet sted.

Tillatelse til fradeling etter plan- og bygningsloven, kan ikke gis uten veirett, jf. pbl . § 27-4.

Vedlegg

Les mer expand_more
02

Forslag fra Sp

Forslag Presentert av: Gudveig Tønnesøl Dalaker På vegne av Senterpartiet og Senterpartiet Publisert

Teknisk utvalg avslår søknad om dispensasjon fra Byplanens bestemmelse § 5 om plankrav, samt fra a kommuneplanens bestemmelser § 2.5.4 bokstav c om nye eiendomsgrensers avstand til dyrka mark, for fradeling av 2 boligtomter fra GBR. 14/17, i medhold av plan- og bygningsloven § 19-2.

Begrunnelse:

Hensynet bak plankravet i Byplanen § 5, er at kommunen vil sikre en forsvarlig og gjennomtenkt utvikling av arealutnyttelsen i området. Dette skal gi styring med den samlede arealutnyttelsen og arealbruken i området. Plankravet skal videre sikre en forsvarlig opplysning i saken, og blant annet få frem hvilke konsekvenser en tillatelse vil kunne innebære for utviklingen i området. De berørte interesser, herunder konsekvensene for naboer og omkringliggende miljø, vil ved utarbeidelse av plan bli vurdert i et helhetsperspektiv.

Området er svært sentrumsnært og ligger tett på kollektivaksen. For å få en fremtidsrettet samfunnsutvikling er det viktig å sikre god arealutnyttelse i slike områder. For å få til en effektiv arealutnyttelse, og sikre gode bokvaliteter og god infrastruktur for fremtiden, er det viktig å vurdere fortetting samlet sett gjennom en reguleringsplan for et større område.

Området er i dag betjent med adkomst fra fylkesveien/Arendalsveien gjennom et næringsområde og over en stor parkeringsplass (ved Chr. Repstad). Det er i tidligere reguleringsplanprosesser (19/11493 og 20/4054) stilt krav om utbedring av adkomstvei som grunnlag for fortetting i området. Det vil være svært uheldig om dette prinsippet fravikes, da man i så fall vil åpne for en «steg for steg-fortetting» som aldri vil løse områdets utfordringer ved bl.a. adkomstveiens trafikksikkerhet, og slik sett bare øke utfordringen og redusere trafikksikkerheten. Man mister også muligheten for å få på plass andre fremtidsrettede fellesløsninger som nedgravd søppelhåndteringsanlegg, arealeffektive parkeringsløsninger, grønn infrastruktur mm.

Det søkes her fradeling av to eneboligtomter på landbruksjord. For nedbygging av landbruksjord i sentrumsnære områder bør man, i henhold til jordvernhensyn, kreve en høy arealutnyttelse. Det synes naturlig å vurdere både tema landbruksjord/jordvern, og eventuell fortetting på landbruksjord, felles med blant annet naboeiendommen i syd. Slik vurdering bør, jamfør punkt over, skje gjennom en felles reguleringsplanprosess.

Vedlegg

Les mer expand_more