Forslag til revidert utvalgsreglement vedtas.
Studentrådet skifter navn til Studentutvalget. Kommunedirektøren bes oppdatere retningslinjene for Studentrådet og deretter fremlegge det til kommunestyret for politisk behandling.
Følgende legges til i utvalgsreglementet under punkt 2.3 Formannsskapet:
»Hvert halvår innkalles lederne av de lovpålagte rådene (for funksjonshemmede, eldre, ungdom) og leder av studentutvalget og flerkulturelt utvalg til å ta opp aktuelle saker med formannsskapet.»
Følgende legges til i utvalgsreglementet under punkt 5.2.5 Møte og talerett i oppvekst- og utdanningsutvalget:
»En representant fra ungdomsrådet har møte- og talerett når utvalget behandler saker etter opplæringsloven.»
Følgende tilføres under punkt 2.9.3 Eldrerådet:
»Eldrerådet skal hvert år utarbeide en årsmelding og en representant fra rådet inviteres til å legge denne frem for kommunestyret.»
Følgende tilføres under punkt 2.9.4 Råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne:
»Råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne skal hvert år utarbeide en årsmelding og en representant fra rådet inviteres til å legge denne frem for kommunestyret.»
Følgende tilføres under punkt 2.9.5 Ungdomsrådet:
»Ungdomsrådet skal hvert år utarbeide en årsmelding og en representant fra rådet inviteres til å legge denne frem for kommunestyret.»
Følgende tilføres under punkt 2.9.6 Flerkulturelt utvalg:
»Flerkulturelt utvalg skal hvert år utarbeide en årsmelding og en representant fra utvalget inviteres til å legge denne frem for kommunestyret.»
Følgende tilføres under punkt 2.9.10 Studentutvalg:
»Studentutvalget skal hvert år utarbeide en årsmelding og en representant fra utvalget inviteres til å legge denne frem for kommunestyret.»
5.6.1 Forespørsler som grunngitte spørsmål
Grunngitte spørsmål er spørsmål som gjelder konkrete forhold eller saker. Alle medlemmer kan stille spørsmål til møtelederen, også om saker som ikke står på sakslisten.
Møteleder avgjør om forespørsler skal besvares i møtet, eller om det skal gis en foreløpig redegjørelse.
Hvis det er ønskelig med svar i møtet må spørsmålet fremsettes til møteleder minst 4 virkedager før møtet.
Skriftlig svar fra møteleder gjøres tilgjengelig ved publisering av protokoll fra møtet. Grunngitte spørsmål som stilles direkte i møtet besvares muntlig.
Ved behandlingen av grunngitte spørsmål får spørsmålsstilleren og møteleder ordet for å stille spørsmålet og gi svaret. Taletiden til hver begrenses til 3 minutter. Hver av dem kan i tillegg få ordet 1 gang med taletid på inntil 2 minutter, for å stille eventuelt tilleggsspørsmål og besvare dette. Ingen andre kan gis ordet ved behandlingen av et grunngitt spørsmål. Det kan ikke fremmes forslag til vedtak i forbindelse med grunngitte spørsmål.
5.6.2 Interpellasjoner
Interpellasjon er et politisk verktøy for å ta opp et prinsipielt spørsmål i kommunestyret.
Interpellasjon kan ikke gjelde saker som allerede ligger til behandling i folkevalgte organer eller som allerede er debattert i kommunestyreperioden.
Dersom kommunestyret ønsker å følge opp interpellasjonen må kommunestyret fatte vedtak om dette. Kommunestyret kan ikke treffe vedtak som er i strid med forvaltningslovens regler om utredning og begrunnelse.
Forslag som fremsettes i forbindelse med interpellasjoner kan tas opp til votering hvis forslaget ikke innebærer en realitetsavgjørelse eller har form som et enkeltvedtak. Som oftest vil dette være spørsmål som oversendes kommunedirektøren for utredning eller til formannskapet som tar stilling til videre saksbehandling.
Dersom et forslag innebærer en realitetsavgjørelse eller har form som et enkeltvedtak vil forslaget være å anse som en ordinær sak som må behandles etter reglene i kommuneloven § 11-3 siste ledd. I slike tilfeller forutsettes det at møtelederen eller 1/3 av de møtende medlemmene ikke motsetter seg vedtak i saken. Realitetsavgjørelser i saker skal som klar hovedregel være utredet av administrasjonen. Kommunedirektøren har ansvar for at saker som legges fram til folkevalgte organer skal være forsvarlig utredet og gi et faktisk og rettslig grunnlag for å treffe vedtak.
En interpellasjon skal være meddelt politisk sekretariat senest 10 dager før kommunestyremøtet. Hver representant i kommunestyret kan fremme interpellasjoner, antallet begrenses til én interpellasjon per representant per møte.
Kommunestyret kan behandle inntil 2 interpellasjoner per møte. Interpellasjoner som ikke blir behandlet, kan settes opp til behandling på senere møte.
Interpellasjoner skal behandles etter sakene på sakslisten.
Kommunestyret kan avgjøre med alminnelig flertall om en interpellasjon skal nektes behandlet. Den som har innmeldt interpellasjonen gis anledning til å begrunne interpellasjonen.
Ordfører kan deretter besvare interpellasjonen selv, eller la en annen med møte- og talerett gjøre det. Ordførerens svar på en interpellasjon skal foreligge skriftlig og gjøres tilgjengelig digitalt for møtedeltakerne.
Kommunestyret avgjør med alminnelig flertall om en fremsatt og besvart interpellasjon deretter skal debatteres. Ved behandling av interpellasjoner skal taletiden begrenses til 3 minutter. Interpellanten og den som svarer kan få ordet to ganger hver. Kommunestyrets øvrige medlemmer kan få ordet én gang. Dersom interpellasjonen ikke skal debatteres, får representanten som fremsatte interpellasjonen mulighet til å kommentere ordførers svar.
En interpellasjonsdebatt må ikke vare lenger enn 30 minutter, om ikke kommunestyret med alminnelig flertall vedtar noe annet.
Alternativt forslag til pkt.5.6.2 om interpellasjoner.
Faste medlemmer av kommunestyret kan fremsette interpellasjoner. Interpellasjon er en grunngitt forespørsel til ordfører som gjelder et prinsipielt spørsmål man ønsker debattert.
Interpellasjon kan inneholde forslag til vedtak.
Forslag som fremmes sammen med interpellasjonen i forkant av møtet, eller i forbindelse med kommunestyrets behandling av interpellasjonen, skal anses som en
sak
etter kommunelovens § 11-3, og ikke som et
spørsmål
etter § 11-2 fjerde ledd.
Realitetsbehandling av krav må skje ved at en sak kreves satt opp på sakslisten, jf. punkt 5.1.
En interpellasjon, som bare inneholder spørsmål og ønske om et svar, og som sendes til møtelederen på forhånd, vil være omfattet av § 11-2 fjerde ledd, og skal behandles som spørsmål. Spørsmål etter denne bestemmelsen kan stilles både på forhånd, og under selve møtet. Interpellasjonen skal derfor påføres sakslisten, og kan bare nektes behandlet etter reglene i § 11-3 fjerde ledd.
En interpellasjon skal være meddelt politisk sekretariat senest 10 dager før kommunestyremøtet.
Ordfører kan deretter besvare interpellasjonen selv, eller la en annen med møte- og talerett gjøre det. Ordførerens svar på en interpellasjon skal foreligge skriftlig og gjøres tilgjengelig digitalt for møtedeltakerne.
Kommunestyret avgjør med alminnelig flertall om en fremsatt og besvart interpellasjon deretter skal debatteres. Ved behandling av interpellasjoner skal taletiden begrenses til 3 minutter.
Interpellanten og den som svarer kan få ordet to ganger hver. Kommunestyrets øvrige medlemmer kan få ordet én gang. Dersom interpellasjonen ikke skal debatteres, får representanten som fremsatte interpellasjonen mulighet til å kommentere ordførers svar. En interpellasjonsdebatt må ikke vare lenger enn 30 minutter, om ikke kommunestyret med alminnelig flertall vedtar noe annet.