Fremmer herved ny revidert interpellasjon med tilleggspunkter:
Interpellasjon fra Miljøpartiet De Grønne i Grimstad:
Bilfritt sentrum om sommeren
Grimstad er en liten og severdig turist- og sørlandsby. Den har godt bevarte
bygninger, brosteinsbelagte gater og idylliske bakgårder, som man kan lese på
nettsiden til visitsorlandet. Dessverre er ikke de forseggjorte brosteinsbelagte gatene
tilpasset dagens bilbruk. Høsten 2019 stemte MDG for et bilfritt sentrum da dette var
fremmet som et alternativt forslag fra rådmannen. Forslaget ble nedstemt og
kompromisset ble bilfritt sentrum ved behov. Det synes vi i MDG er synd. I
mellomtiden er Jørgen Bangs gate åpnet opp for toveistrafikk, parkeringsbildet i
Arresten og på Odden har endret seg noe, og Arendals bilfrie sentrum er og blir en
suksess.
Vi i MDG synes derfor at det er litt pussig når vi leser i ATP sin regionale areal- og
transportplan mot 2040 på side trettiseks at «arbeidet med torg – og gatebruksplaner
i Arendal og Grimstad viser blandt annet at det lar seg gjøre å fjerne parkering på
gateplan, etablere grønne lunger og tilføre gatebildet trivselsfremmende kvaliteter
«(...)
Vi i MDG synes nemlig at det er utrivelig med biltrafikk gjennom sentrum, særlig på
sommeren når det er et yrende liv med glade mennesker som vandrer eller sykler på
kryss og tvers av gatebildet. I tillegg er vi svært bekymret for trafikksikkerheten.
Vi i MDG lanserer derfor et nytt alternativ som ikke var oppe til forslag i 2019
og fremmer derfor følgende forslag:
Fremmer herved ny revidert interpellasjon med tilleggspunkter:
Interpellasjon fra Miljøpartiet De Grønne i Grimstad:
Bilfritt sentrum om sommeren
Grimstad er en liten og severdig turist- og sørlandsby. Den har godt bevarte
bygninger, brosteinsbelagte gater og idylliske bakgårder, som man kan lese på
nettsiden til visitsorlandet. Dessverre er ikke de forseggjorte brosteinsbelagte gatene
tilpasset dagens bilbruk. Høsten 2019 stemte MDG for et bilfritt sentrum da dette var
fremmet som et alternativt forslag fra rådmannen. Forslaget ble nedstemt og
kompromisset ble bilfritt sentrum ved behov. Det synes vi i MDG er synd. I
mellomtiden er Jørgen Bangs gate åpnet opp for toveistrafikk, parkeringsbildet i
Arresten og på Odden har endret seg noe, og Arendals bilfrie sentrum er og blir en
suksess.
Vi i MDG synes derfor at det er litt pussig når vi leser i ATP sin regionale areal- og
transportplan mot 2040 på side trettiseks at «arbeidet med torg – og gatebruksplaner
i Arendal og Grimstad viser blandt annet at det lar seg gjøre å fjerne parkering på
gateplan, etablere grønne lunger og tilføre gatebildet trivselsfremmende kvaliteter
«(...)
Vi i MDG synes nemlig at det er utrivelig med biltrafikk gjennom sentrum, særlig på
sommeren når det er et yrende liv med glade mennesker som vandrer eller sykler på
kryss og tvers av gatebildet. I tillegg er vi svært bekymret for trafikksikkerheten.
Vi i MDG lanserer derfor et nytt alternativ som ikke var oppe til forslag i 2019
og fremmer derfor følgende forslag:
Fremmer herved ny revidert interpellasjon med tilleggspunkter:
Interpellasjon fra Miljøpartiet De Grønne i Grimstad:
Bilfritt sentrum om sommeren
Grimstad er en liten og severdig turist- og sørlandsby. Den har godt bevarte
bygninger, brosteinsbelagte gater og idylliske bakgårder, som man kan lese på
nettsiden til visitsorlandet. Dessverre er ikke de forseggjorte brosteinsbelagte gatene
tilpasset dagens bilbruk. Høsten 2019 stemte MDG for et bilfritt sentrum da dette var
fremmet som et alternativt forslag fra rådmannen. Forslaget ble nedstemt og
kompromisset ble bilfritt sentrum ved behov. Det synes vi i MDG er synd. I
mellomtiden er Jørgen Bangs gate åpnet opp for toveistrafikk, parkeringsbildet i
Arresten og på Odden har endret seg noe, og Arendals bilfrie sentrum er og blir en
suksess.
Vi i MDG synes derfor at det er litt pussig når vi leser i ATP sin regionale areal- og
transportplan mot 2040 på side trettiseks at «arbeidet med torg – og gatebruksplaner
i Arendal og Grimstad viser blandt annet at det lar seg gjøre å fjerne parkering på
gateplan, etablere grønne lunger og tilføre gatebildet trivselsfremmende kvaliteter
«(...)
Vi i MDG synes nemlig at det er utrivelig med biltrafikk gjennom sentrum, særlig på
sommeren når det er et yrende liv med glade mennesker som vandrer eller sykler på
kryss og tvers av gatebildet. I tillegg er vi svært bekymret for trafikksikkerheten.
Vi i MDG lanserer derfor et nytt alternativ som ikke var oppe til forslag i 2019
og fremmer derfor følgende forslag:
Fremmer herved ny revidert interpellasjon med tilleggspunkter:
Interpellasjon fra Miljøpartiet De Grønne i Grimstad:
Bilfritt sentrum om sommeren
Grimstad er en liten og severdig turist- og sørlandsby. Den har godt bevarte
bygninger, brosteinsbelagte gater og idylliske bakgårder, som man kan lese på
nettsiden til visitsorlandet. Dessverre er ikke de forseggjorte brosteinsbelagte gatene
tilpasset dagens bilbruk. Høsten 2019 stemte MDG for et bilfritt sentrum da dette var
fremmet som et alternativt forslag fra rådmannen. Forslaget ble nedstemt og
kompromisset ble bilfritt sentrum ved behov. Det synes vi i MDG er synd. I
mellomtiden er Jørgen Bangs gate åpnet opp for toveistrafikk, parkeringsbildet i
Arresten og på Odden har endret seg noe, og Arendals bilfrie sentrum er og blir en
suksess.
Vi i MDG synes derfor at det er litt pussig når vi leser i ATP sin regionale areal- og
transportplan mot 2040 på side trettiseks at «arbeidet med torg – og gatebruksplaner
i Arendal og Grimstad viser blandt annet at det lar seg gjøre å fjerne parkering på
gateplan, etablere grønne lunger og tilføre gatebildet trivselsfremmende kvaliteter
«(...)
Vi i MDG synes nemlig at det er utrivelig med biltrafikk gjennom sentrum, særlig på
sommeren når det er et yrende liv med glade mennesker som vandrer eller sykler på
kryss og tvers av gatebildet. I tillegg er vi svært bekymret for trafikksikkerheten.
Vi i MDG lanserer derfor et nytt alternativ som ikke var oppe til forslag i 2019
og fremmer derfor følgende forslag: