Hopp til hovedinnholdet

64/644/0/0 Klage på vedtak - Renovasjonsgebyr

01

Utvalg for plan og utvikling sin innstilling

Innstilling Behandlet

Boligsameiet Indianerhaugen  har sendt inn en klage på renovasjonsgebyret for 20 husstander. Sameiet ønsker en vurdering av om gebyrgrunnlaget kan justeres i samsvar med det reelle tjenestetilbudet som er levert til sameiet. Sameiet påpeker at det felles leveringspunktet for de 20 husstandene ikke innebærer individuell henting, da avfallet må leveres manuelt til et fellespunkt. De har etablert en løsning som reduserer behovet for ressursbruk fra renovasjonsselskapet, ved at det kun er ett hentepunkt for de 20 husstandene, noe som resulterer i færre stopp. Sameiet viser til forurensningsloven §34, som beskriver at gebyret ikke skal overstige kommunens nødvendige kostnader. De henviser også til forvaltningsloven §11 og §17, som krever en saklig og proporsjonal vurdering basert på faktiske forhold. Hol kommune har i samarbeid med Hallingdal Renovasjon IKS besluttet at 1000 liters avfallsdunker er plasser t så nær abonnentene som mulig. Sameiet mener at eiendommene skal belastes med bringeordning, da avfallet må leveres til et avfallspunkt. Hol kommune belaster leilighetsbygget som leverer avfall ved et avfallspunkt, da det ikke er aktuelt å ha 20 restavfallsdunker. Utendørs plassering gir praktiske og estetiske utfordringer, særlig om vinterstid. Kommune kan i enkelte tilfelle stille krav til den enkelte abonnent eller avfall produsent om kildesortering og leveringsmetode for de ulike deler av avfallet, for å sikre en økonomisk, miljø- og ressursmessig best mulig håndtering av avfallet dette i henhold til forskrift for avfallsbehandling i Hol kommune fastsatt av Hol kommunestyre i sak 28/17 den 26.04.2017 med hjemmel i lov 13. mars 1981 nr. 6 om vern mot forurensninger og om avfall (forurensningsloven) § 30, § 33, § 34 § 37, § 79, § 83 og § 85 og i lov av 11. april 2003 nr 23 om endringer i lov 13. mars 1981 nr. 6 om vern mot forurensninger . I henhold til §4 i den aktuelle forskriften fremgår det at kommunen skal sørge for at renovasjonsordningen legger til rette for høy utsorteringsgrad og miljømessig forsvarlig håndtering av avfallet. Søknad om endring av gebyr fra henteordning til bringeordning avslås da Hol kommune har, i samarbeid med Hallingdal Renovasjon IKS, besluttet at 1000 liters avfallsdunker er plassert der sameiet selv har etablert en løsning, og så nær abonnentene som mulig.

Vedlegg

Les mer expand_more