Delegasjonsreglementet -Hustadvika Kommune 2024> forslag til endringer KrF
Det er mange kapittel som omtaler delegasjon. Vi har sett i denne omgang på ett av reglementene og det er kap. 6- Kommunedirektør
p.6 1Delegering etter §13 i Kommuneloven.
Avsnitt: «Kommunedirektøren kan anmelde i saker som bør vurderes av Politi- og påtalemyndigheten. Saker av
stor
(strykes) prinsipiell eller samfunnsmessig karakter
kan (strykes,
erstattes med
SKAL
)
legges frem for formannskapet
uten opphold
(ny) til avgjørelse»
P.6 3 – Anvisningsmyndighet
Nye kulepunkt:
Kommunedirektøren skal i leieavtale saker utover 12 måneder, legge dette frem for formannskapet til endelig godkjenning før ikrafttredelse.
Revideringer og fornyelser av eksisterende leieavtaler, skal legges frem for formannskapet i god tid før (12-24 måneder) før fornyelse/revideringer til endelig godkjennelse (r)
1. Kommunestyret vedtar som førende delegeringer vedlagte tekstdokument «Reglement for folkevalgte organ - Delegering og saksbehandling» for Hustadvika kommune. Delegeringene i tekstdokumentet gir hovedreglene for delegering i kommunen. Delegeringen fra kommunestyret til administrasjonen skjer til kommunedirektøren med mindre annet er sagt uttrykkelig.
2. Kommunestyret vedtar videre alle de delegeringer til formannskap, politiske utvalg og kommunedirektøren som fremgår av kommunens nettløsning for delegering, slik disse foreligger på: https://delegering.kf.no/delegering/politician/9640ac79-4d4d-4bb1-8ab0-40479340091a
Med unntak av følgende endringer:
• Pkt. 8.4 d): Dersom et medlem eller innkalt varamedlem ikke kan møte, skal dette snarest mulig meldes til møteleder. Møteleder har myndighet til å godkjenne forfall, politisk sekretariat har ansvar for å kalle inn vararepresentant.
• Det foreslås at behandling av klagesaker etter Plan- og bygningsloven fortsatt skal behandles i Hovedutvalg Teknisk, miljø og næring. Dagens praksis videreføres.
Det foreslås videre at administrasjonen bestiller opplæring/kurs i temaet hos Statsforvalteren, da en ser at det foreligger et behov for å få løftet kompetansen på området.
Tillegg til Deligeringsreglement, for Eldrerådet 14.3 Arbeidsområde
e) Eldrerådet har møte og talerett i utvalg og kommunestyre i saker, som kommer under rådet sitt arbeidsområde.
Forslag i innstillingen fra formannskapet vedrørende Pkt. 8.4.d) tas ut av innstillingen.
(Det betyr at opprinnelig formulering på 8.4.d beholdes)
Pkt 5.4: Utøvelse av arbeidsgiveransvaret overfor kommunedirektøren
«Opposisjon representeres i denne perioden av Sigrid Jendem Fjørtoft.»
Pkt 13.1b) Rådet for mennesker med nedsatt funksjonsevne: Valg og sammensetning
Ny setning nummer to slik at ordlyden blir følgende:
«Leder/nestleder blir oppnevnt av rådet selv.
Den valgte politiske representanten fra kommunestyret skal ikke bekle disse rollene.
»
Pkt 14.1 Eldrerådet: Valg og sammensetning
Ny setning nummer to i tredje avsnitt. Dette gjør at avsnittet blir som følger:
«Eldrerådet velger selv leder og nestleder.
Den valgte politiske representanten fra kommunestyret skal ikke bekle disse rollene.
Valgene gjelder for den kommunale valgperioden.»
Endringsforslag på punkt 13.1 Valg og sammensetning:
Endre første avsnitt under a): Rådet har 7 faste medlemmer og varamedlemmer. 6 av medlemmene skal
i hovedsak
være representanter fra mennesker med nedsatt funksjonsevne sine organisasjoner, og blir oppnevnt etter forslag fra disse. Mennesker med nedsatt funksjonsevne sine representanter skal
i hovedsak
velges mellom disse seks hovedgrupperingene:
Endre ordlyd på a), 4). Endre fra Psykisk helsevern til Psykisk helse.
På vegne av Rådet for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Tone Rånes, Ap
Det foreslås at behandling av klagesaker etter Plan- og bygningsloven fortsatt skal behandles i Hovedutvalg Teknisk, miljø og næring.