Kommunestyret vedtar tiltak slik som vist i saken. Tiltak for 2024 innarbeides i sak om revidert budsjett II i 2024, men iverksettes straks. Kommunedirektøren utarbeider milepælsplan for gjennomføring av tiltak.
Omstillingsprosjektet viderefører arbeidet i 2024 fram mot nyttår, jobber fram nye tiltak for 2024 og arbeidet utgjør en del av budsjettprosessen for utarbeiding av ny 708 Handlings- og økonomiplan. Tiltak for 2025 - 2027 innarbeides i sak om Handlings[1]og økonomiplan 2025 – 2028.
Kommunestyret vil videreføre omstillingsprosjektet i 2025. De grupper og organisering som er vedtatt tidligere blir videreført inn i nytt år.
Formannskapet etableres som referansegruppe for arbeidet og skal forelegges en enkel statusrapport i hvert møte i 2024 og 2025.
Vedtatte kutt (politisk) utgjør slike beløp per år:
2024: 10,3 millioner kroner
2025: 32,8 millioner kroner (Ytterligere 22,5 millioner fra 2024)
2026: 42,3 millioner kroner (Ytterligere 9,5 millioner fra 2025)
2027: 63,8 millioner kroner (Ytterligere 21,5 millioner fra 2026)
Kommunestyret ber kommunedirektør gjennomføre ulike kuttiltak innenfor delegert myndighet som samlet utgjør slike beløp per år:
2024: 9,6 millioner kroner
2025: 35,3 millioner kroner (Ytterligere 25,7 millioner fra 2024)
2026: 43,3 millioner kroner (Ytterligere 8 millioner fra 2025)
2027: 47,4 millioner kroner (Ytterligere 4,1 millioner fra 2026
Tiltak for 2024 innarbeides i
sak om revidert budsjett II i 2024, men iverksettes straks. Kommunedirektøren
utarbeider milepælsplan for gjennomføring av tiltak.
Omstillingsprosjektet viderefører arbeidet i 2024 fram mot nyttår, jobber fram
nye tiltak for 2024 og arbeidet utgjør en del av budsjettprosessen for utarbeiding
av ny Handlings- og økonomiplan. Tiltak for 2025 - 2027 innarbeides i sak om
Handlings- og økonomiplan 2025 – 2028.
Kommunestyret vil videreføre omstillingsprosjektet i 2025. De grupper og
organisering som er vedtatt tidligere blir videreført inn i nytt år.
Formannskapet etableres som referansegruppe for arbeidet og skal forelegges en
enkel statusrapport i hvert møte i 2024 og 2025
Rene verbalforslag:
1 Kommunestyret ber kommunedirektør å gjennomføre organisatoriske endringer av enhetsstrukturen. Kommunedirektør sørger for at størrelsen på enhetene er formålstjenlig, spesielt i enheter med døgndrift.
2 Kommunedirektøren starter arbeidet med å utrede mulige felles tjenesteløsninger sammen med andre omkringliggende kommuner.
3 Kurs og konferanser begrenses. Nødvendig kompetanseheving i tråd med oppdatert kompetanseplan prioriteres.
4 Kommunedirektør skal bruke ekstern kompetanse i det videre arbeidet i omstillingsprosjektet til å vurdere kommunale tjenester, deriblant struktur, organisering og arbeidsmåte for å se på mulige besparelser. Finansiering: Bevilgede omstillingsmidler til kommunedirektøren.
5 Kommunedirektøren vurderer i størst mulig bruk av dagens selveide bygningsmasse for å løse fremtidens tjenester og for å kutte leiekostnader. Avhending av kommunale bygg som ikke er i bruk skal avhendes iht. Avhendingsreglementet.
6 Kommunedirektøren vurderer en kritisk gjennomgang av antall biler og utstyr kommunen disponerer og avhender eller avslutter avtaler som er overflødig. Når det gjelder privat bruk av kommunens biler og utstyr vises det til Etiske retningslinjer for ansatte og folkevalgte pkt. 6.
7 Kommunedirektør legger frem sak om fremtidens skolestruktur som vedtatt i kommunestyret. I tillegg til tidligere vedtak skal utredningen også omfatte felles ungdomsskole Bud-Hustad.
Verbalforslag:
KS opprettholder målet om ungdomsklubb i Elnesvågen. KS ønsker tett samarbeid med frivilligheten i etableringen av ungdomsklubben.
Punkt 1 Stengte barnehager romjul og påske
Punkt 2 Stengt barnehage 2 uker sommer
Avslutte MOT
MOT programmet "Robust ungdom" beholdes ut skoleåret 2024/25. Implementering av «Livet og sånn» starter høsten 2024. Programmet MOT som samfunnsbygger og koordinatorstilling tas ut umiddelbart.
Avslutte klinisk ernæringsfysiolog (helse og oppvekst) , ergoterapeut og fysioterapeut.
Punkt 8:
Kommunedirektøren fortsetter arbeidet med å redusere antall stillinger. Tilbud innenfor helse, sosial og omsorg berøres i minst mulig grad og forebyggende helsearbeid, pleie og omsorg har prioritet. Ved vakante stillinger i virksomheten skal behovet for nye ansettelser vurderes nøye og bør drøftes på et høyere nivå.
Eksisterende og vakante ergoterapi-, fysioterapistillinger og klinisk ernæringsfysiolog skjermes og utlyses.
Legge ned kantine rådhus
13 Før en tar stilling til en eventuell nedleggelse av kantine på Rådhuset, bes kommunedirektøren belyse endelige besparelser i det videre arbeidet med omstillingsprosjektet høsten 2024; vurdere mulige tiltak som feks økte priser, økt markedsføring av tilbud, eventuelle økte kostnader ved kjøp av mat av andre interne/eksterne leverandører etc.
Ikke oppstart skjermet avdeling Eide
Punkt 10:
Kommunedirektøren bes starte med arbeidet med revidering av Helse- og velferdsplanen. Avbøtende og alternative tiltak for utsettelse i investeringsbudsjettet belyses både når det gjelder drift og investeringer. Til dette arbeidet skal det benyttes ekstern kompetanse. Tillitsvalgte skal involveres i hele prosessen.
Oppstart av ny skjermet avdeling for personer med demens ved Eide sykehjem utsettes inntil videre. Kommunedirektør legger fram en sak som belyser konsekvenser av ytterligere utsettelse for kommunestyret innen utgangen av 2024/første kvartal 2025, spesielt med tanke på konsekvenser for bruk av korttids- og rehabiliteringsplasser ved Fræna sjukeheim og omsorgssenter.
legge ned Eide legesenter, flyttes til Fræna legekontor
2. Hustadvika legesenter avdeling Eide.
Kommunestyret forutsetter at vi skal kunne tilby fortsatt forsvarlig helsehjelp til alle våre innbyggere. KS ser det som ønskelig at Hustadvika legesenter avdeling Eide opprettholdes, forutsatt god og stabil rekruttering og forsvarlige tjenester. Dersom det ikke lar seg gjøre, får KD fullmakt til å gjøre endringer slik at fortsatt forsvarlig helsehjelp kan opprettholdes. Herunder gode løsninger for å ivareta best mulig legeoppfølging av spesielt sårbare pasienter, som i dag benytter seg av Hustadvika legesenter avdeling Eide.
Punkt 20:
Kommunestyret ber kommunedirektøren legge frem ulike løsninger for å ivareta legeoppfølging av spesielt sårbare pasienter som i dag benytter seg av Eide legesenter og legge frem dette for hovedutvalget for helse, sosial og omsorg.
Fjerne bunnfradraget eiendomsskatt
Punkt 16:
Bunnfradraget i beregning av eiendomsskatt beholdes som i dag.
Redusere antall kretser ved valg
Punkt17:
Antall Valgkretser beholdes som i dag.
Sommerjobb ungdom avvikles
Punkt 12:
Vurdering av mulighet for videreføring av sommerjobb for ungdom tas med i videre arbeidet med omstillingsprosjektet høsten 2024.
22
Nedklassifisering av kommunale veger til privat veg der det er mindre enn 3 boenheter
Punkt 11:
Kommunedirektøren fremmer sak i hovedutvalg om nedklassifisering av veier der alle sider belyses. Saken skal hensynta veier med mindre en 3 boligenheter, som har samfunnsmessig betydning slik som f.eks. turstier, pumpestasjoner o.l. (som foreslått).
Piunkt 23
Redusere stilling i kulturenheten
Ta bort midlene til ungdomskoordinator
Ta bort midlene til ungdomskoordinator
Legge ned viltutvalget
Punkt 19:
Kommunestyret ber kommunedirektøren opprettholde aktivitetstilbudet for eldre i Hustadvika kommune i henhold til vedtak i sak PS 36/2020.
Punkt 10:
K
ommunedirektøren bes starte med arbeidet med revidering av Helse- og velferdsplanen. Avbøtende og alternative tiltak for utsettelse i investeringsbudsjettet belyses både når det gjelder drift og investeringer. Til dette arbeidet skal det benyttes ekstern
kompetanse. Tillitsvalgte skal involveres i hele prosessen.
Oppstart av ny skjermet avdeling for personer med demens ved Eide sykehjem utsettes inntil videre. Kommunedirektør legger fram en sak som belyser konsekvenser av ytterligere utsettelse for kommunestyret innen utgangen av 2024/første kvartal 2025, spesielt med tanke på konsekvenser for bruk av korttids- og rehabiliteringsplasser ved Fræna sjukeheim og omsorgssenter.
Punkt 9
Kommunedirektøren belyser i revidert budsjett II hvilke investeringer som må gjennomføres, hvilke som kan settes på vent eller fått endrede behov og alternative løsninger. Investeringene må ned på et mer forsvarlig nivå.
Eide barneskole og oppgradering av dagens eksisterende torg i Elnesvågen gjennomføres. Allerede mottatte øremerkede midler benyttes til torget.
Punkt 1 Investeringer:
Kommunedirektøren belyser i revidert budsjett II hvilke investeringer som må gjennomføres, hvilke som kan settes på vent eller fått endrede behov og alternative løsninger. Investeringene må ned på et mer forsvarlig nivå.
Eide barneskole og oppgradering av dagens eksisterende torg i Elnesvågen gjennomføres. Kostnader felles energisentral og renovering Eide U. skole skal kvalitetssikres. Gjennomføring av Energisentral og Eide u-skole avventes til mer detaljerte priser foreligger og ny sak er politisk behandlet. Nedre Elnesvågveg utsettes.
Punkt 3:
Betalt/ikke betalt matpause.
KS ber KD belyse alle sider med betalt matpause. Økonomiske konsekvenser synliggjøres godt og legges til politisk orientering.
Punkt 4:
Utrede Bo/habilitering.
KS bestiller ekstern rapport innenfor Bo og habilitering. Rapporten skal belyse alle sider, sørge for at vi fortsatt kan opprettholde gode tjenester og bidra til at gode politiske vedtak kan fattes. Herunder en formålstjenlig organisering og struktur. Finansieres av bevilgede omstillingsmidler til KD.
Punkt 7:
Kommunedirektøren fortsetter arbeide med å få ned sykefraværet – og bruk av vikarer
Badeplass Eide: Budsjett 2024: 30 Forslag kutt 30
Renovering Heimdalstunet: Budsjett 2024: 150 Forslag kutt 150
Vei sør for hovedveien i Elnesvågen: Budsjett 2024: 18724 Forslag kutt 17500
Klargjøring av næringsareal: Budsjett 2024: 9796 Forslag kutt 5000
Ledningsnett vann: Budsjett 2024: 15924 Forslag kutt 3620
Avløp: Budsjett 2024: 11 000 Forslag kutt: 5000
Tilrettelegging boligtomter: Budsjett 2024: 13700 Forslag kutt: 8700
Totalt: 40 000
Utsette bygging helse og rehabiliteringssenter
Utsette ombygging Bøtunet
Utsette å bygge nytt demenssenter