Kommunedirektørens innstilling til saken var å gi avslag på søknaden da det ikke var kommet frem nye momenter i saken.
Avslag på søknad ble sendt ut 6. juni 2024 da vilkårene for dispensasjon ble vurdert til ikke oppfylt.
Vi mener at vilkårene og kravene blir feilaktig fremstilt i saksdokumentene og at det er flere momenter som ikke er nevnt tidligere.
Spesielt gjelder dette det såkalte tranbrenneriet.
Det hevdes at dette er et verneverdig kulturminne. Vi kan ikke finne at det er verneverdig i noe register over verneverdige kulturminner i kommunen. På dette grunnlaget har statsforvalter gjort feil i sin vurdering. Det forventes at det brukes riktige begreper og felles forståelse i en slik søknad.
Da tiltakshaver startet renoveringen var dette et falleferdig bygg med en falleferdig brygge. Hull i taket og råte i veggene, samt at pælene til brygga og platten på brygga var ødelagt av råte. Det var en fare for allmennheten. Detter er et populært sted for båtfolk og turgåere.
Det blir feil å bruke mot tiltakshaver at dette er et kulturminne når han nå søker om å sette opp bod. Vi ser også at kommunen legger stor vekt på det som fremkommer av statsforvalters grunn til avslag.
Tiltakshaver tok kontakt med en veileder i kommunen for å høre hvordan han skulle gå frem for å få seg en bod til oppbevaring av utstyr.
Da fikk han beskjed om at det var greit å sette opp en container så lenge den står fritt og kan flyttes. Når man får en slik beskjed av en ansatt på Teknisk etat/landbrukskontor så regner man jo med at dette er riktig og at et ord er et ord.
Boden er i dag oppført og er bygget i trematerialer med et torvdekke på taket. Det sklir godt inn i terrenget og er usynlig fra alle vinkler bortsett fra sjøsiden.
Den er mindre enn en container, har form og farge som gjør den nesten usynlig.
Før denne boden ble bygget var det en bratt skrent ut til en falleferdig brygge. Det var farlig for turgåere. Nå er brygga ordnet og skrenten er dekket til som tak over boden. Vi anser dette som tryggere for turgåere som ferdes i området.
De nasjonale reglene i plan og bygningsloven og bygging i NLF-område gjelder for alle. Men, hvis fordelen med å gi dispensasjon er større enn ulempen bør det veie tungt.
Plan og bygningsloven er en "ja-lov" som betyr at bygningsmyndighetene ikke kan nekte et bygg oppført med mindre det foreligger en klar avslagshjemmel.
NLF-områder og i hundremetersbeltet kreves dispensasjon. For å kunne gi den må fordelen være større enn ulempen. Statsforvalteren har her hatt feil grunnlag for å avslå søknaden. Ute på en brygge, der containeren er plassert er den ikke til skade eller sjenanse for allmenn ferdsel, planter eller dyreliv.
Vi mener, når man ser bort fra bruken om feile begreper som verneverdig og kulturminne, så gjenstår NLF-område og hundremetersbelte.
Fritidshuset brukes i dag av pensjonister. De ønsker en lettvint løsning for å kunne bruke stedet. Det blir ryddet og holdt i orden på og rundt plassen.
Samlet sett er det flest fordeler slik vi er det.
-Stedet blir brukt
-Tryggere for allmennheten.
Ulempen ved rivning: Det er ikke bra for allmennheten/turgåere at bygget rives. Det er heller ikke en fordel at stedet blir mindre brukt.
Dette medfører en åpen skrent og dårligere vedlikehold og orden på omliggende områder. (plenslått, søpppelplukking osv.)
Vi vil derfor gi tiltakshaver/søker dispensasjon fra plan og bygningsloven og kommunens arealplan i denne saken.
Bakgrunn:
Kommunedirektørens innstilling var å gi avslag på søknaden om dispensasjon for oppføring av bod/redskapshus på Kråkholmen gnr. 83/186, da det ikke var kommet frem nye momenter i saken. Avslag på søknad ble sendt ut 6. juni 2024, da vilkårene for dispensasjon ble vurdert til ikke oppfylt.
Vurdering:
Tiltakshaver har påpekt flere momenter som ikke tidligere er nevnt i saksdokumentene, spesielt knyttet til det såkalte tranbrenneriet. Det hevdes at dette er et verneverdig kulturminne, men det finnes ingen registrering av dette som verneverdig i kommunens registre. Tiltakshaver har også fått veiledning fra kommunen om at det var greit å sette opp en container, noe som har skapt forventninger om at tiltaket var godkjent.
Boden er oppført i trematerialer med torvdekke på taket, og sklir godt inn i terrenget. Den er mindre enn en container og er usynlig fra alle vinkler bortsett fra sjøsiden. Før boden ble bygget, var det en bratt skrent ut til en falleferdig brygge, noe som utgjorde en fare for turgåere. Nå er brygga ordnet og skrenten dekket til som tak over boden, noe som anses som tryggere for allmennheten.
Konklusjon:
Fordelene ved å gi dispensasjon veier tyngre enn ulempene. Stedet blir brukt og vedlikeholdt, og det er tryggere for allmennheten. Ulempen ved rivning er at det vil medføre en åpen skrent og dårligere vedlikehold av området.
Vedtak:
Teknisk, miljø og næring hovedutvalg gir dispensasjon fra plan- og bygningsloven og kommunens arealplan for oppføring av bod/redskapshus på Kråkholmen gnr. 83/186.
Hovedutvalg teknisk, miljø og næring har behandlet klage på vedtak i delegasjonssak 2023/4767-8, datert 06.06.2024, hvor Hustadvika kommune fant å avslå søknad om oppføring av bod/redskapshus på eiendom 83/186.
Da det ikke har kommet frem nye momenter i saken som gir grunnlag for å endre vedtaket, opprettholder hovedutvalget vedtak av 06.06.2024.
Saken oversendes til Statsforvalteren i Møre og Romsdal for videre behandling.