← Tilbake

Sak 16/2025 - Klagebehandling: Kommunens klagebehandling - tilbygg bolig. eiendom 90/122

01
Innstilling fra kommunedirektør
Innstilling
Behandlet

Hovedutvalget teknisk, miljø og næring har behandlet klage på vedtak i delegasjonssak 2024/5895-7, datert 29.01.2025, hvor Hustadvika kommune fant å avslå søknad om dispensasjoner i forbindelse med oppføring av tilbygg på over 50m2 på eiendom 90/122.

Hovedutvalget teknisk, miljø og næring opprettholder vedtak av 29.01.2025, da det ikke har kommet nye momenter i saken som gir grunn til å endre vedtaket.

Saken oversendes til Statsforvalteren i Møre og Romsdal for videre behandling.

Vedlegg

Les mer
02
Forslag fra F. Lillebakk (H)
Forslag
Behandlet

Vedtak:

Hustadvika kommune, Teknisk utvalg, finner at vilkårene for dispensasjon etter plan- og bygningsloven § 19-2 er oppfylt, og fatter følgende vedtak:

  1. Dispensasjon gis fra kommuneplanens arealformål (LNFR) og fra forbudet mot tiltak i 100-metersbeltet langs sjøen etter plan- og bygningsloven § 1-8, for oppføring av tilbygg på gbnr. 90/122, Flønesvegen 55.

    • Søknad om oppføring av tilbygg til eksisterende bolighus godkjennes, jf. plan- og bygningsloven §§ 20-3 og 21-4.

      Begrunnelse:

      • Konkrete lokale forhold tilsier at dispensasjon kan gis. Det er dokumentert at eiendommen ikke har vært i aktiv landbruksdrift på over 50 år, og området har preg av boligbebyggelse.

        • Det omsøkte tilbygget medfører ingen vesentlig økt privatisering av strandsonen, da det fortsatt er en vei (Flønesvegen) mellom eiendommen og sjøen, som fungerer som en naturlig avgrensning mot friområdet.

          • Allmennhetens ferdsel og bruk av strandsonen påvirkes i liten grad, da eksisterende vegetasjon, terreng og tilgjengelighet forblir tilnærmet uendret.

            • Tiltaket vil bidra til bosetting i ytre områder av kommunen, i tråd med nasjonale mål om levende bygder, samt med Hustadvika kommunes målsetting om økt fast bosetting i distriktene.

              • Fordelene ved å gi dispensasjon anses som klart større enn ulempene, idet tiltaket sikrer bruk av eksisterende bebyggelse, bedrer boligstandarden og støtter næringsaktivitet (drift av lokalt foretak), samtidig som allmenne interesser i området ikke vesentlig svekkes.

                • Omsøkt tiltak er i samsvar med statlige retningslinjer for differensiert strandsoneforvaltning (sone 3 – lavt utbyggingspress), hvor det åpnes for en mer lokal vurdering.

                  Vedlegg

                  Les mer