Spørsmål om oppstart av planarbeid for Skipmannsheia sol- og batteripark
Innstilling
Kommunestyret ønsker ikke at det startes opp planarbeid for Skipmannsheia sol- og
batteripark. Dette begrunnes med at planinitiativet ikke er i tråd med
kommuneplanens arealdel eller prinsippet om fornybar energi i kommuneplanens
samfunnsdel hvor det står at «Kommunen skal støtte utvikling av fornybar energi,
inkludert mer effektiv utnyttelse av eksisterende vannkraft og være fremoverlent med
tanke på produksjon av solenergi i allerede utbygde områder, for å øke lokal
energiproduksjon uten betydelige naturinngrep»
Vedtaket fattes i henhold til plan- og bygningsloven § 12-8.
Vedlegg
Forslag fra A. Ø. Fjermeros (H)
.................
SAK PS 47/25: Spørsmål om oppstart av planarbeid for Skipmannsheia sol- og batteripark
Innstilling fra Tjenesteutvalget til Kommunestyret
Tjenesteutvalget innstiller til Kommunestyret at det ønskes oppstart av planarbeid for Skipmannsheia sol- og batteripark på gårds- og bruksnummer 14/2.
Vedtak
Med hjemmel i plan- og bygningsloven (PBL) § 12-8, vedtar Tjenesteutvalget å gi klarsignal for oppstart av detaljregulering for Skipmannsheia sol- og batteripark, og oversender innstillingen til Kommunestyret for endelig avgjørelse 16. oktober 2025.
--------------------------------------------------------------------------------
Begrunnelse for innstillingen
Tjenesteutvalget har vurdert planinitiativet fra Høyspent Vest AS på vegne av Solkraft Sør AS opp mot kommuneplanens føringer og de samfunnsmessige fordelene ved tiltaket.
Vurdering av avvik fra Kommuneplanens arealdel
Tjenesteutvalget anerkjenner at planinitiativet kan tolkes som i strid med både kommuneplanens arealdel og samfunnsdel. Området er avsatt til LNFR-formål (Landbruk, Natur og Friluftsliv samt Reindrift), og kommunens arealprinsipp for fornybar energi vektlegger produksjon av solenergi i allerede utbygde områder for å unngå betydelige naturinngrep. Tiltaket, som ligger på heia, er i utgangspunktet ikke i tråd med dette prinsippet, slik kommunedirektøren har vurdert det.
Til tross for dette formelle avviket, mener Tjenesteutvalget at de kvalitative hensynene og samfunnsnytten ved prosjektet er såpass sterke at kommunen bør benytte sin mulighet til å tillate planoppstart etter PBL § 12-8.
Vurdering av prosjektets kvalitative fordeler og minimalt inngrep
Utvalget legger vekt på at planinitiativet er faglig godt utredet og gir et godt grunnlag for det videre reguleringsarbeidet:
1. Redusert landskapspåvirkning: Planområdet anses å ha trekk som oppfyller intensjonen bak prinsippet om å prioritere allerede påvirkede arealer. Området er nylig flatehogd (2021) og bærer preg av tidligere skogsdrift. Det krysses av en 22 kV høyspentlinje og ligger nær en 132 kV linje. Landskapet fremstår som teknisk påvirket.
2. Konsekvensutredning (KU): Konsekvensanalysene viser at tiltaket har lav negativ innvirkning på sentrale temaer:
◦ Friluftsliv vurderes å ha en ubetydelig konsekvens (0), da det ikke er funnet etablert bruk av området til friluftsliv av betydning.
◦ Landskap vurderes samlet sett til Noe konsekvens (-). Delområde 2 (adkomstveien) vurderes til å være en type tiltak som ikke er fremmed i dette landskapet.
◦ Naturmangfold konkluderes med ubetydelig til noe miljøskade (0/-). Den ene registrerte våtmarkforekomsten (en liten jordvannsmyr) har for liten arealstørrelse til å gis høy verdisetting. Det er anbefalt at myren bevares og reguleres som hensynssone, et tiltak som er ment å inkorporeres i planen.
3. Samfunnsnytte: Det overordnede formålet om å etablere et solkraftanlegg (4,5 MWp, 5 GWh/år) med en batteripark (4 MWh/2 MW) bidrar sterkt til økt forsyningssikkerhet og underbygger nasjonale og regionale føringer for økt fornybar energiproduksjon. Utredningen anbefaler å tillate etableringen da den samlede negative konsekvensen er lav og tiltaket medfører positive konsekvenser knyttet til forsyningssikkerhet, lavere prisvolatilitet og reduserte klimagassutslipp.
På bakgrunn av de sterke nasjonale og regionale signalene om å tilrettelegge for mer fornybar energiproduksjon, og med bakgrunn i at KU-rapportene viser at tiltaket ikke medfører vesentlig skade på natur-, landskaps- eller friluftsinteresser utover noe konsekvens, mener Tjenesteutvalget at Kommunestyret bør ønske planoppstart velkommen. En reguleringsprosess vil sikre at kommunen får et helhetlig beslutningsgrunnlag og mulighet til å stille vilkår for å mitigere de identifiserte ulempene.