Søknad om dispensasjon for fradeling av boligtomt - Gårds- og bruksnummer 62/1 - Fjermedalsveien 51
Innstilling
Tjenesteutvalget gir ikke dispensasjon fra arealformålet LNFR for fradeling av
boligtomt på gårds- og bruksnummer 62/1, slik det er søkt om. Vedtaket fattes med
hjemmel i plan- og bygningsloven § 19-2.
Vedlegg
Forslag fra A. Ø. Fjermeros (H)
SAK PS 49/25: Søknad om dispensasjon for fradeling av boligtomt - Gårds- og bruksnummer 62/1 - Fjermedalsveien 51
Forslag til innstilling fra Tjenesteutvalget
Tjenesteutvalget gir dispensasjon fra arealformålet LNFR (Landbruk, Natur og Friluftsliv samt Reindrift) for fradeling av boligtomt på gårds- og bruksnummer 62/1, Fjermedalsveien 51, slik det er søkt om.
Vedtaket fattes med hjemmel i plan- og bygningsloven § 19-2.
Begrunnelse
Tjenesteutvalget har vurdert saken og kommet til at vilkårene for dispensasjon etter plan- og bygningsloven (PBL) § 19-2 er oppfylt. Denne vurderingen tar særlig hensyn til tidligere vedtak fattet av Tjenesteutvalget etter jordloven, samt hensynet til bosetting og utvikling av landbrukseiendommen.
Vurdering av PBL § 19-2, første vilkår: Hensynene bak bestemmelsen blir ikke vesentlig tilsidesatt
Utvalget legger til grunn at hensynet bak arealformålet LNFR ikke blir vesentlig tilsidesatt, basert på følgende momenter:
1. Landbrukshensyn: Tjenesteutvalget har allerede gitt tillatelse til fradelingen etter jordloven § 12 i møte 21. mai 2025 (Sak 24/25), der klagen fra Håvard Tveit ble tatt til følge med 5 mot 1 stemme. Vedtaket etter jordloven var begrunnet med at fradelingen ikke vil medføre vesentlige drifts- eller miljømessige ulemper for landbruket i området, nå eller i fremtiden. Denne vurderingen, som er gjort av landbruksmyndigheten (Tjenesteutvalget), er tungtveiende og tilsier at hensynet til landbruksdrift ikke blir vesentlig tilsidesatt ved fradelingen.
2. Natur, Friluftsliv og Kulturminner: Den omsøkte tomten gjelder en eiendom der det allerede er oppført en bolig, og dermed vurderes natur- og friluftshensyn som mindre relevante.
◦ Angående kulturminner (automatisk fredet gravhaug, Askeladden id: 42150), har Agder fylkeskommune uttalt at de i utgangspunktet ikke har merknader til selve fradelingen, men krever kontakt ved eventuelle fremtidige tiltak som kan påvirke gravfeltet. Dette hensynet vurderes dermed som ivaretatt.
◦ Kommunedirektøren har vurdert at prinsippene i naturmangfoldloven §§ 8–12 er ivaretatt, da det ikke er registrert arter eller naturtyper av nasjonal forvaltningsinteresse i eller ved omsøkte tiltak.
3. Lovens formålsbestemmelse og regionale/nasjonale interesser: Kommunedirektøren kunne heller ikke se at lovens formålsbestemmelse eller nasjonale eller regionale interesser ville bli vesentlig tilsidesatt.
På bakgrunn av Tjenesteutvalgets tidligere vedtak i saken etter jordloven, og vurderingene knyttet til natur- og kulturmiljø, konkluderes det med at det første vilkåret i PBL § 19-2 er oppfylt.
Vurdering av PBL § 19-2, andre vilkår: Fordelene er klart større enn ulempene
Utvalget mener at fordelene ved å gi dispensasjon er klart større enn ulempene, særlig sett i et langsiktig perspektiv for eiendommens utvikling og bosetting i området:
1. Fordel for Bosetting: Fradelingen sikrer bosetting i området, da søker ønsker å fradele boligtomten for at hans far skal bo i huset. Hensynet til bosetting var et sentralt og avgjørende moment for at Tjenesteutvalget ga tillatelse etter jordloven § 12.
2. Fordel for Eiendomsutvikling: Søkers uttalte formål med fradelingen er å skaffe kapital til å bygge et nytt laftet hovedhus på gården. Selv om personlig økonomi i seg selv ikke er et vektleggbart moment i jordlovssaker, utgjør den planlagte byggingen av et nytt våningshus en klar samfunnsmessig fordel i PBL-sammenheng, da det sikrer ressursgrunnlaget og det bo- og driftsmessige potensialet for landbrukseiendommen på lang sikt. Dersom det nye våningshuset bygges, faller hovedargumentet mot fradelingen (at den nyeste og beste boligen fjernes) bort.
3. Begrensede Ulemper: Søker har redegjort for at tiltaket ikke vil være til hinder for driften av landbrukseiendommen. Tomten ligger på grensen til naboeiendommen og vil ikke hindre fremtidig ankomst til landbrukseiendommen. Ulempen knyttet til en varig reduksjon i gårdens bo- og driftsmessige potensial (ved å skille ut den nyeste boligen) anses som tilstrekkelig oppveid og mitigert av fordelene knyttet til bosetting og investeringen i et nytt hovedhus på gården.
Utvalget konkluderer med at summen av fordelene knyttet til styrket bosetting og sikret investering i nytt våningshus (som sikrer gårdens langsiktige driftsmessige potensial) klart overstiger de ulempene som er identifisert.
--------------------------------------------------------------------------------
Tjenesteutvalgets vedtak
Tjenesteutvalget gir dispensasjon fra arealformålet LNFR for fradeling av boligtomt på gårds- og bruksnummer 62/1, slik det er søkt om. Vedtaket fattes med hjemmel i plan- og bygningsloven § 19-2.