Behandling av høringsuttalelse fra Iveland kommune - Endring i Plan- og bygningsloven - forbud mot nedbygging av myr
Innstilling
Saken legges fram uten innstilling.
Vedlegg
Forslag fra B. Hauan (Sp)
Høringssvar – forslag til endringer i plan- og bygningsloven – forbud mot nedbygging av myr
Overordnet vurdering:
Iveland kommune støtter nasjonale mål om å redusere klimagassutslipp og bevare naturmangfoldet. Samtidig mener vi at dette best ivaretas gjennom lokalt forankret planlegging og helhetlige vurderinger i tråd med plan- og bygningsloven.
Myrer er viktige økosystemer med funksjoner for karbonlagring, vannbalanse og biologisk mangfold. Samtidig er kommunene pålagt å gjennomføre helhetlig arealplanlegging i tråd med lovverket og statlige føringer. Vi mener det er mulig å forene hensynet til natur og klima med lokal utvikling – uten å innføre et absolutt, nasjonalt forbud som setter til side lokale vurderinger og vedtatte planer.
1.Kravet om “klar overvekt av interesser” må strykes
Det foreslås i § 1–8a femte ledd, andre punktum, at unntak fra forbudet kun kan gjøres dersom “en klar overvekt av interesser taler for det.” Dette innfører et rettslig beviskrav som setter kommunens planskjønn under urimelig press og gjør det svært vanskelig å vedta reguleringsplaner for utvikling på myrarealer – selv etter en bred og lovpålagt planprosess.
Kravet bryter med plan- og bygningslovens formål (§ 1-1), som vektlegger samordning av ulike samfunnsinteresser på en bærekraftig måte. Iveland kommune ber derfor om at § 1–8a femte ledd, andre punktum, strykes i sin helhet.
2.Kommuneplanens arealdel og kommunedelplaner må også gi grunnlag for unntak
Forslaget innebærer at arealer avsatt til utbygging i kommuneplanens arealdel (KPA) og kommunedelplaner (KDP) ikke lenger vil kunne realiseres, selv om de er planlagt gjennom grundige prosesser med konsekvensutredninger, medvirkning og sektoruttalelser.
Kommunale planer er vedtatt av folkevalgte organer og er resultat av omfattende lokale prosesser. Et nasjonalt forbud som overstyrer disse planene vil svekke lokaldemokratiet og tilliten til planprosessen, der både innbyggere, næringsliv og statlige etater har deltatt.
Vi mener derfor at KPA og KDP må likestilles med reguleringsplaner når det gjelder muligheten til å gjøre unntak fra forbudet.
3.Forbudet bør avgrenses til myr med torvdyp > 30 cm
Iveland kommune kan støtte en avgrensning av forbudet til myr dypere enn 30 cm, i tråd med regelverket for nydyrking. En slik grense gir forutsigbarhet og samsvar mellom regelverkene. Et generelt forbud mot all myr, uansett dybde og kvalitet, vil omfatte arealer uten dokumentert naturverdi og føre til unødvendige inngrep i lokal arealpolitikk.
4.Ingen tilbakevirkende kraft for tidligere vedtatte planer
Det er avgjørende at forbudet ikke får tilbakevirkende kraft for arealer som allerede er omfattet av vedtatte reguleringsplaner eller vedtatt arealformål i KPA eller KDP.
Et forbud med tilbakevirkende kraft vil være i strid med grunnleggende rettsprinsipper, jf. Grunnloven § 97, og vil kunne skape betydelig økonomisk usikkerhet for både kommunen og private aktører. Hensynet til rettssikkerhet, forutsigbarhet og investeringer tilsier at slike inngrep ikke kan gjøres med tilbakevirkende virkning.
5.Plan- og bygningsloven og sektoruttalelser fungerer allerede
Hensynet til myr ivaretas allerede gjennom eksisterende virkemidler i plan- og bygningsloven, inkludert konsekvensutredninger, faglige innspill og innsigelsesmyndighet for sektormyndigheter.
Gjennom dagens system med konsekvensutredninger og innsigelsesrett for statlige miljømyndigheter er hensynet til myr og naturmangfold allerede godt ivaretatt. Et nytt forbud vil derfor være unødvendig og byråkratisk.
Konklusjon:
Iveland kommune anbefaler at forslaget til § 1–8a ikke vedtas slik det foreligger. Dersom det likevel skal innføres et forbud mot nedbygging av myr, må det:
- Begrenses til myr dypere enn 30 cm
- Ikke gis tilbakevirkende kraft
- Gi unntak også for arealer avsatt til utbygging i kommuneplanens arealdel og kommunedelplaner
- Ikke inneholde kravet om “klar overvekt av interesser” – denne setningen må strykes
- Et godt vern av myr forutsetter lokalt eierskap, kunnskap og ansvar. Slik kan vi kombinere naturhensyn med levende lokalsamfunn og bærekraftig utvikling.