Tilstandsrapporten for grunnskolen er det desidert viktigste styringsdokumentet politikerne har i sin rolle som skoleeier. For å sikre en bredere politisk forankring og forståelse for tilstanden i grunnskolen i Kongsberg i årene fremover fra og med tilstandsrapport for 2025 bes det om at behandlingen av tilstandsrapporten blir behandlet i to trinn. Et første trinn der rapporten legges frem og presenteres med mulighet for spørsmål fra politikere, og et andre trinn der den formelle politiske behandlingen finner sted.
Kommunedirektøren bes å innarbeide kvalitative egenvurderinger fra hver enkelt skole inkludert måloppnåelse på skolens lokale målsettinger som kommunedirektør informerer om blir utarbeidet etter tilstandsrapporten. Videre bes Kommunedirektøren benytte ansatteundersøkelsen på hver enkelt skole som del av tilstandsrapportene fremover. Dette for å gi et bedre overblikk over tilstanden til arbeidsmiljøet på grunnskolen i Kongsberg. Avvikstall fra grunnskolen samt gjennomføringsgrad i videregående skole fra elever i Kongsbergskolen, skal også inn i tilstandsrapporten. Det bes om at samtlige av disse endringene innarbeides inn i neste års tilstandsrapport for grunnskolen.
Kommunestyret setter ned en arbeidsgruppe som vil utarbeide en 4-årig kvalitetsplan for grunnskolene i Kongsberg kommune. Planen vil bli rullert hvert 4. år. Kvalitetsplanens skal inneholde konkrete målbare mål og dets overordnede målsetning vil være at alle elever i Kongsberg skal ha like muligheter til å lykkes, uavhengig av hvilken skole de går på. Kommunedirektøren vil få sekretærfunksjon for arbeidsgruppen. Det legges til grunn at kvalitetsplanen er klar for politisk behandling i løpet av andre halvår 2025. Videre vil arbeidsgruppen bestå av:
1 rektor fra en barneskole
1 rektor fra en ungdomsskole
3 representanter fra ansatteorganisasjonene, organisasjonene velger selv hvem de skal ha inn i gruppen
Per Einar Fon (H)
Malin Raknes Artman (Ap)
Planen skal evalueres etter 3 år. I evalueringen skal det fremgå i hvilken grad kvalitetsarbeidet har hatt innvirkning på gjennomføringsgraden i videregående skole, for elever fra de ulike ungdomsskolene i Kongsberg.
Utvalg for kultur og oppvekst tar tilstandsrapporten for skolene til orientering og sender den videre til kommunestyret for endelig vedtak.