1. Kommunestyret tar forvaltningsrevisjonsrapporten til orientering, og har merket seg rapportens hovedkonklusjoner om at:
• PP-tjenesten til en viss grad bidrar med forebyggende arbeid og kompetanse- og organisasjonsutvikling.
• Skolene i begrenset grad gjennomfører og dokumenterer tiltak før elever henvises til PP-tjenesten.
2. Kommunedirektøren bes om å følge opp rapportens anbefalinger om å:
• Innrette PP-tjenesten slik at den både kan ivareta enkeltelever og bistå skolene med forebyggende arbeid og kompetanse- og organisasjonsutvikling.
• Utarbeide en samlet plan for arbeidet med å sikre at flest mulig elever får god tilrettelegging innenfor ordinær opplæring og færrest mulig har behov for individuell tilrettelagt opplæring.
• Avklare hva PPT sitt systemrettede arbeid på skolene skal omfatte, og utarbeide nødvendige prosedyrer for dette.
• Utarbeide rutiner for hva skolene skal ha forsøkt av tiltak før elever henvises til PPT og for bruk av kartleggingsverktøy.
• Sørge for at rutiner jevnlig revideres.
• Avklare hvilke elevsaker PPT skal jobbe med.
• Sikre den enkelte PP-rådgivers faglige uavhengighet.
• Sikre at alle skoler og elever får nødvendig bistand fra PPT uavhengig av den enkelte PP- rådgivers tilstedeværelse.
• Vurdere om alle PP-rådgiverne skal ha jevnlige møter med skoleledelsen