Tekstforslag:
Salg av bygg og eiendommer som ikke er bebygd:
Kommunestyret ber KD vurdere salg av alle bygg og eiendommer inkl ubebygde som ikke er i våre primærtjenester.
Som følge av endringer i grunnlaget for beregning av tilskudd til private barnehager må satsene fra kommunedirektørens innstilling endres som følger.
Pkt 1 i – kulepunkt 1 endres til:
Driftstilskudd 0-2 år kr.300.618,56
Pkt 1 i – kulepunkt 2 endres til:
Driftstilskudd 3-6 år kr.155.030,01
Kommunedirektøren kommer tilbake til kommunestyret i 1 tertial med eventuelle behov for budsjettreguleringer når oppdaterte barnetall for 2025 foreligger.
Bobil parkering på Tjenna
Endring av avgiftene.
Sats for bobilparkering per døgn kr. 300 i perioden 20. mai-20. august
Sats for bobilparkering per døgn i skuldersesong er kr 100 i perioden 21. august - 19. mai NB! Ingen timepris
Bruk av strøm fra strømsøyle er inkludert i døgnprisen.
Endring på parkering
Takstgruppe 5300: Avgiftsparkering. 30 kr/time. Maks 2 timer parkeringstid, kl. 09-16 (09-13) (GRATIS 2 timer parkering fra 1.september, til og med 31.april)
Kommunedirektøren inngår samarbeidsavtale om kontroll 3 dager (med ulike intervaller) i uken, med et eksternt firma.
Skansen ungdomshus
Det avsettes i budsjett 2025 400.000 kr i driftsmidler til Skansen ungdomshus, også kalt scenehuset. Midlene tas fra ubundne fond 2025. Fra 2026 innarbeides tiltaket i kulturbudsjettet.
For å skape et bedre tilbud til våre ungdommer setter kommunestyret av 400.000 kroner til drift og aktiviteter på Skansen ungdomshus i 2025. Kommunestyret ønsker å inkludere lag og foreninger samt private initiativtakere i å skape et variert og inkluderende aktivitetstilbud for ungdom i alderen 15–18 år, i tillegg til de yngre aldersgrupper.
Særlig er det viktig at Fredags- og Lørdagskveldene forbeholdes de eldste av ungdommene våre!
Tilby et bredt spekter av aktiviteter for ungdom.
Gi lag og foreninger samt private drivere muligheten til å styrke sin økonomi og synlighet gjennom aktiv deltakelse.
Lag og foreninger samt privat drivere kan søke om økonomisk støtte fra driftsmidlene for å gjennomføre aktiviteter på Skansen.
Søknader kan inkludere både faste og enkeltstående aktiviteter.
Lag og foreninger samt private drivere kan bruke det lille kjøkkenet på Skansen til å selge mat og drikke i forbindelse med sine arrangementer, dette kan bidra til økte inntekter for den enkelte organisasjon.
Skansen ungdomshus er godt egnet til sosiale aktiviteter som kommer i tillegg til det som skjer i Risørhuset.
Lag og foreninger samt private drivere som ønsker å bidra til ungdomstilbudet på Skansen, kan sende en søknad til Kulturutvalget om økonomisk støtte.
Søknaden må inneholde:
Beskrivelse av aktiviteten/arrangementet.
Målgruppe, som alder og hvilken aktivitet.
Økonomisk behov og eventuell egen innsats.
Dette kan være en god måte å sikre at disse midlene brukes effektivt og til det beste for ungdommene, samtidig som lag og foreninger samt private drivere får en mulighet til å styrke sitt engasjement og sine inntekter.
Ny skole/svommehall
Kommunedirektøren legger frem en investeringsplan fram til 2028 som fokuserer på
allerede vedtatte tiltak som skal utvikle videre. Kommunedirektøren
jobber videre med tanken om å kunne få til en ny svømmehall i samspill med utvikling av
grunnskolen på Kjempesteinsmyra som ble omtalt i forrige handlingsprogram og
økonomiplan.
Kommunedirektøren foreslår i fremlagte handlingsprogram i 2023 og økonomiplan å samle alle
grunnskolene i Risør på Kjempesteinsmyra, og utvikle dagens Idrettsbygg til et nytt bygg
som inneholder felles administrasjon og lokaler for den nye 1-10 skolen i Risør, det samme forslaget vil jeg fremme her i dag 2024, I samme bygg vil man også kunne legge en ny svømmehall. Konseptet er i etableringsfasen og
kommunedirektøren foreslår å bruke 3 mill i 2025 til å planlegge og prosjektere et slikt
bygg, og hvordan dagens barne- og ungdomsskole kan utvikles slik at det blir plass til de
ca 700 elevene på en god og effektiv måte. Det er videre foreløpig satt av 278 mill til dette
prosjektet i 2025-28, men prosjekteringsfasen vil gi mer nøyaktige kostnader når de
konkrete planene utformes. Målet er ferdigstillelse medio 2028 slik at grunnskolene kan
samles ved oppstart av høstsemesteret.
Investeringsplanen som legges frem for 2025-28 kan vises fordelt på prosjekt og med
finansiering som følger.
I 2025 brukes det 3000000 millioner som taes fra ubundne fond.
Den årlige kapitalkostnaden for et serielån med følgende vilkår i 2026. Lånebeløp:
NOK. Rente: 4 % Nedbetalingstid: 40 år
Første års kapitalkostnad:
1 625 000 NOK
Gjennomsnittlig årlig kapitalkostnad: 1 137 500 NOK
For et serielån på 100 millioner kroner i 2027, med en rente på 4 % og en nedbetalingstid på 40 år, vil de årlige kapitalkostnadene synke hvert år. De årlige kostnadene for de første og siste årene er som følger:
År 1: 6,500,000 NOK .
År 2: 6,400,000 NOK.
År 3: 6,300,000 NOK.
År 39: 2,800,000 NOK.
År 40: 2,600,000 NOK
For et serielån på 150 millioner kroner i 2028 med 4 % rente og en løpetid på 40 år
Årlig kostnad første 5 år som eksempel:
År
Rentesaldo (4 %)
Årlig avdrag
Total kapitalkostnad
1
6 000 000
3 750 000
9 750 000
2
5 850 000
3 750 000
9 600 000
3
5 700 000
3 750 000
9 450 000
4
5 550 000
3 750 000
9 300 000
5
5 400 000
3 750 000
9 150 000. Total årlig kapitalkostnad starter på 9 750 000 kronerførste år og reduseres gradvis i takt med at lånesaldoen synker.
• Etter hvert som lånet nedbetales, vil renteutgiftene bli lavere, men avdragene forblir konstante på 3 750 000 kroner per år.
Som en konsekvens av dette vedtaket, så vill de tre millionene som er tenk til enkel oppdatering av eksisterende svømmehall, vil da bortfalle.
Reguleringsarbeidet på Kjempesteinsmyra ferdigstilles i 2025. Reguleringsplanen innbefatter skole, svømmehall og tilhørende uteområder.
Så snart reguleringsarbeidet er avklart og vedtatt politisk igangsettes arbeidet med prosjektering og anbudsprosess. Anvendelse av prekvalifisert arkitekt og arkitektkonkurranse vurderes.
Kostnad: 2 mill. Dekkes inn fra fond.
Kommunestyret ber KD invitere AKT til kommunestyret vinteren 2025 for å orientere om ordningen med kollektiv- og bestillingstjenesten SVIPP, som er et tilbud delfinansiert mellom fylket og kommunene.
På bakgrunn av orienteringen ber kommunestyret kommunedirektøren komme tilbake til kommunestyret med en utredning om ulike hensiktsmessige tilbud for Risør, inkludert finansieringsalternativer.
Kommunestyret ber administrasjonen utrede og kostnadsberegne muligheten for et busskur på toppen av Grønningsbakken for skoleelever som må vente på busstransport. Samtidig går kommunen i dialog med fylkeskommunen om finansiering av tiltaket, og eventuelle midler til kollektivtiltak og mindre trafikksikkerhetstiltak som kommunen kan søke om til dette formålet. Kommunestyret ber KD komme tilbake med en sak i løpet av våren 2025.
For å gi ungdommen i kommunen i Risør et enda bedre fritidstilbud, setter kommunestyret av 400 000 ekstra til arbeidet for barn og ungdom knyttet til Risørhuset og Scenehuset.
KD legger fram en plan for hvordan midlene kan best disponeres, der den overordna strukturen vedtas i kommunestyret.
Inndekning fra fond.
KUNSTSTIPEND
Risør kommunes kunststipend på kr. 240 000 opprettholdes i 2025 og 2026.
Taksering av fritidseiendommer mm legges inn i 2025 med kr 1.750.000.
Finansiering: Disposisjonsfond
Eiendomsskatt
Generell skattesats settes til 4 promille
Tekstforslag:
Språkkompetanse i helse og omsorgssektoren
:
Kommunedirektøren bør søke om midler hos Helsedirektoratet (og evt. andre) for 2025.
Helse og omsorgsutvalget ønsker en tilbakemelding om erfaringer og tiltak knyttet til språkproblemer/-erfaringer i løpet av 2025.
Tekstforslag
Fysioterapi:
Kommunedirektøren legger i løpet av 2025 fram en sak for Helse og omsorgsutvalget og Kommunestyret med forslag til hvordan et tilbud om fysioterapi/systematisk aktivitetstrening kan bli tilbudt ved korttidsopphold i alle kommunens institusjoner. Her inkluderes også planer for det praktiske arbeidet og økonomi.
Tekstforslag:
Ernæringsstatus
:
Kommunedirektøren legger i løpet av 2025 fram en sak for Helse og omsorgsutvalget og Kommunestyret med en beskrivelse av hvordan brukere av kommunens tjenester følges opp helse- og ernæringsmessig og erfaringene med og resultatene av dette arbeidet. Det bør utarbeides rutiner for kontroll av ernæringsstatus hos alle kommunens brukere innen helse og omsorgs sektoren x 2 pr. år. I saken beskrives også planer/beskrivelse av det praktiske arbeidet og økonomisk konsekvens.
Tekstforslag:
Kulturskolen:
Vi ber KD gjøre en kostnads- og driftsvurdering av kulturskolen sammen med de andre samarbeidskommunene. Målsetning bør være å få ned driftskostnader og egenandelen for familiene. Kommunestyret ber KD komme tilbake med en sak i løpet av første halvår 2025.
Tekstforslag:
Kvalitetssikring
:
Kommunedirektøren legger i løpet av 2025 fram en sak for Helse og omsorgsutvalget med;
en beskrivning av hvordan oppfølging av de ansatte i helse og omsorgssektoren skjer og hvilke resultater som fremkommer.
hvilke oppfølgningsaktiviterer kommunen gjør knyttet til kvalitet og tilgjengelighet av/hos brukere/pårørende for alle deler av helse og omsorgssektorens tjenester og hvilke resultater som fremkommer.
for de områder hvor arbeid med og presentasjon av dette ikke gjøres systematisk minst en gang per år, legges det fram en plan for hvordan dette kan gjennomføres.
Tekstforslag:
Ernæringsriktig mat til hjemmeboende
:
Kommunedirektøren legger i løpet av 2025 fram en sak for Helse og omsorgsutvalget og Kommunestyret med forslag til hvordan tilbudet om hjemlevering av mat kan gjørs kjent for aktuelle brukere/grupper inklusiv planer for en økning av det praktiske arbeidet (mat og utkjøring) og om økonomien (kostnader/inntekter) i tiltaket.
Tekstforslag:
Lærlinger:
Kommunedirektøren kommer tilbake med en sak som omhandler strategi og en fremdriftsplan for opptrapping av antall lærlinger til 25 stk Denne planen legges frem for kommunestyret 1.halvår 2025
Tekstforslag:
Ung Aktiv:
Kommunestyret ber KD utrede muligheten for å innføre Ung Aktiv i Risør kommune.
Settes fram og voteres over som et pakkeforslag.
Fellesforslag H/V/FRP:
Med hjemmel i kommunelovens §§ 14-2 til 14-5 og plan og bygningslovens §§ 11-1 til 11-4 vedtas handlingsprogram og økonomiplan for 2025-2028 med budsjett for 2025 med følgende endringer:
Drift 2025:
Kjempesteinsmyra
Planarbeidet for Kjempesteinsmyra ferdigstilles til politisk behandling i løpet av 2025. Kostnader til ekstern konsulentbistand dekkes av disposisjonsfond med inntil kroner 1.200 000.-.
Investeringer/Inntekt 2025:
Salg av kommunale bygg.
Oppjustering sum fra 5 mill. til 10.mill:
5 mill. settes av til ubundne investeringsfond
Drift 2026:
Kunststipend
reduseres med 120.000.- første halvår i 2026. Avsettes til disp.fond.
Investeringer 2026:
200-13 Ny ungdomsskole
Oppstart prosjektering 2 mill. Inndekning ubundne investeringsfond
Investeringer 2027:
200-13 Ny ungdomsskole:
Prosjektstart: 8 mill
.
Inndekning ubundne investeringsfond
Investeringer 2028:
200-13 Ny ungdomsskole
Bygging: Økes fra 5 mill. til 80 mill.
Inndekning: 20 mill. Ubundne investeringsfond
55 mill. Gjennom låneopptak.
Økt finanskostn. dekkes av disp.fond.
Korrigering tekst i tilleggsforslag i formannskapets innstilling:
Tidlig innsats oppvekst
Engangsbevilgning i 2025 på 500 000.-
.Sektoren bestemmer selv fordeling av midler.
Med hjemmel i kommunelovens §§ 14-2 til 14-5 og plan og bygningslovens §§ 11-1 til 11-4 vedtas kommunedirektørens forslag til vedtak i handlingsprogram og økonomiplan for 2025-2028 med budsjett for 2025 med følgende tillegg og endringer:
pkt. 1a
• Generell skattesats settes til 3.8 promille (esktl § 13)
6 Handlingsprogram 2025-2028 - Tiltaksplan
6.1 Vedlegg 1 Tiltaksplan Drift og Investering 2025-28
Driftsbudsjett 2025:
500-3 Eiendomsskatt
Viderefører nivå på 3.8 promille.
Mindre inntekt på 1.600.000.-
500-4 Taksering
Tas ut. Mindreforbruk 1.750.000.-
Interne tjenester:
100-2: Strømming av politiske møter:
Reduserer kutt til 60 000.- Kommunestyret og formannskap skal fortsatt strømmes, mens strømming av miljø- og teknisk tas ut.
100-4 Kirkelig fellesråd tilskudd:
Kutt fjernes og styrkes med 60' mot KDs mindreforbruk på 340 000.-
100-5 Reduksjon støtte politiske partier:
Tiltaket fjernes
Helse- og omsorg:
300-4 Legesenter
Reduksjon finanskostnader, mindre investering i Kragsgate 48: mindreforbruk finans på
614 000.-.
Tilleggsforslag:
Tidlig innsats oppvekst
Engangsbevilgning i 2025 på 500 000.-
Intensiv opplæring for 1.-4. trinn skal være en målrettet innsats i lesing, skriving og regning for de som har behov for det. Sektoren selv bestemmer fordelingen av midlene.
Kunststipend
Reduseres med 120 000.- i 2025. (Allerede innvilget for første halvår i 2025).
Abelsenteret
Besparelse på kr 30 000.- i året. Liten eller ingen aktivitet.
Lydanlegg ekstra finanskostn.
135 000.- Det ble besluttet å investere i nytt lydanlegg. Finanskostnaden må derfor legges inn i budsjettet.
Frivillige lag og foreninger
250 000.-.
Søndeled grendehus
Det settes av kr 200 000.- til oppgradering av kjøkken, samt innkjøp av nye border.
Revidert rammetilskudd
på 5 200 000.- legges inn i budsjettet
Ekstra rammetilskudd
på 3 400 000- legges inn i budsjettet.
Sum effekt av endringer i drift fra forslag KD: 681 000.-
Avsetning til disp.fond: 7.919.000.-
Investeringer/Inntekt 2025:
Salg av kommunale bygg:
5 000 000.-
Sykehuset. 9 og Kirkegt 1. og Buvikveien 34. Inntekt settes av til ubundne investeringsfond.
Driftsbudsjett 2026 - 2028:
500-3 Eiendomsskatt
holdes på nåværende nivå på 3.8 promille i hele perioden.
Interne tjenester:
100-2: Strømming av politiske møter:
Reduserer kutt til 60 000.- hvert år 2026-2028
100-4 Kirkelig fellesråd tilskudd:
Kutt fjernes og styrkes med 60' hvert år 2026-2028
100-5 Reduksjon støtte politiske partier:
Tiltaket fjernes for hele perioden 2026-2028
Helse- og omsorg:
300-4 Legesenter
reduksjon finanskostnader pga. mindre investering i Kragsgate 48: mindreforbruk finans for
2026:
614 000.-.
2027:
614 000.-
2028:
573 000.-
Tilleggsforslag:
Abelsenteret
Redusert kostn. på kr 30 000.- pr år i perioden 2026-2028
Lydanlegg ekstra finanskostn.
135 000.- i 2026 og 2027
120 000.- i 2028
Revidert rammetilskudd
på 5 200 000.- legges inn i budsjettet for 2026 -2027-2028
Ekstra rammetilskudd
på 3 400 000- legges inn i budsjettet for 2026 -2027-2028.
Sum effekt av endringer i drift fra forslag KD: 2026; 1.601.000.- 2027; 1.601 000 kr 2028; 1.627.000 kr
Avsetning til disp.fond :
2026: 6 999 000 kr
2027: 6 999 000 kr
2028: 6 973 000 kr
Investeringer 2027:
200-13 Ungdomsskole
Innhente tilbud på arkitekt og prosjekteringsgruppe ny ungdomsskole kostnad: 2 000 000.-.
Inndekning: Bruk av ubundne investeringsfond
Investering 2028
200-13 Ungdomsskole
Prosjektering, rammesøknad, tilbudskonkurranse ny ungdomsskole økes fra 5 mill til 8 mill.
Inndekning: Bruk av ubundne investeringsfond
Tekstforslag:
Vurdere salg av alle bygg og eiendommer inkludert ubebygd, som ikke er i våre primærtjenester
Skole/Svømmehall
Risør kommune planlegger betydelige investeringer i perioden 2025–2028, med fokus på utvikling av ny ungdomsskole og svømmehall. I 2025 avsetter vi tre millioner kroner til å utlyse en arkitektkonkurranse og ferdigstille en reguleringsplan for prosjektet. Finansieringen for dette året vil komme fra bruk av ubundne investeringsfond.
Videre investeringer , det investeres fem og tyve millioner kroner i 2026 til oppstart av prosjektet, deretter hundre og femti millioner kroner i 2027 og ett hundre millioner kroner i 2028, som alle skal finansieres gjennom låneopptak. Det er lagt vekt på at byggingen av ungdomsskolen og svømmehallen skal skje samtidig for å oppnå kostnadsbesparelser.
Disse planene er en del av kommunens handlingsprogram og økonomiplan for 2025–2028.
Vi må også kunne regne med tilskudd/spillemidler til et så stort prosjekt. Kommunedirektøren sjekker ut hvor det eventuelt er mulig å søke om dette.
Som en konsekvens av dette vedtaket, så vill de tre millionene som er tenkt til enkel oppdatering av eksisterende svømmehall, vil da bortfalle.
Handlingsprogram og økonomiplan for 2025 - 2028 med budsjett 2025 med de endringer og tillegg som er fremkommet under behandling vedtas.