← Tilbake

Sak 23/21 - Innspill fra Risør kommune til Regional plan for senterstruktur og handel og Regional plan for mobilitet

01
Formannskapets innstilling
Innstilling
Behandlet

Risør kommune har følgende innspill til høringen av de to regionale planene:

Regional plan for mobilitet

• Risør kommune gir sin tilslutning til hovedlinjene i planen

• Planen kan med fordel strammes inn med bla. nedkorting av antall steg som er satt opp for å nå målene.

• Et godt kollektivtilbud er av stor betydning for Risør kommunens attraktivitet som bosted, arbeidsplass og besøkssted. Planen må bidra til at dette utvikles videre og at det stadig blir bedre

• Risør kommune vil gjerne delta som samarbeidskommune i pilotprosjektet rettet mot et bedre kollektivtilbud til barn og unge som beskrives i steg 2 i Handlingsprogrammet for 2023 – 2024.

• Kommunestyret vurderer temaene i planen: "En enklere reise", "En tryggere reise", "En grønnere reise" er gode mål. I denne sammenheng bør framtidsretta tiltak for transport på sjø i større grad bør utredes for å undersøke om båt kan være et godt alternativt kollektivtilbud til buss i kystkommuner for å knytte lokalsamfunn sammen og på den måten redusere reisetid, spare miljøet og styrke utkant.

Fylkeskommunen, i samarbeid med kommuner og velforeninger i lokalsamfunnene i distriktene det kan gjelde, utreder mulighet for økt bruk av moderne, miljøvennlig teknologi anvendt på kollektivtilbud med båt.

Regional plan for senterstruktur og handel:

• Regional plan for senterstruktur og handel bør gis en tidsavgrensning på for eksempel fire år.

• Både Arendal og Kristiansand må defineres som regionsentre i henhold til vedtak som ble fattet i fylkeskommunene i 2016 vedrørende sammenslåing av fylkene.

• Retningslinjene for lokalsentre bør endres fra «Som hovedregel er det tillatt å etablere inntil 3000 m2 detaljhandel i et lokalsenter, hvis ikke annet er vedtatt i kommunale planer.» til «Lokalsentre skal dimensjoneres for å dekke lokalmiljøets behov. Behovene avklares i kommuneplanprosessene.».

• Søndeled og Hope oppfyller kravene til lokalsentre, og må gis denne definisjonen.

• I planbestemmelse 4.2.2 Etablering eller utvidelse av besøksintensiv tjenesteyting bør definisjon på «besøksintensiv tjenesteyting» defineres, og unntaksbestemmelsen for tjenesteyting med inntil 100 m2 bør tas ut.

• De regionale planbestemmelsene må knyttes til avgrensede områder nærmere definert i detaljert kart, jfr. Plan- og bygningsloven § 8-5. Utarbeidelse av kartvedlegg må gjøres i samarbeid med kommunene.

• Det er viktig at fylkeskommunen anlegger en streng praksis for oppfølging av planen. Dersom det ikke er intensjonen, bør planen heller utarbeides som et veiledende verktøy for framtidig samfunnsutvikling.

• Planen bør sendes på ny høring og offentlig ettersyn etter at fylkeskommunen har bearbeidet planen etter innspill som mottas i denne høringen.

1. Risør kommunestyre støtter kommunedirektørens konklusjon om at planene er gode og hensiktsmessige og vurderer planene som viktige verktøy for tiltak knyttet til bla. klima og miljø, sentralisering og bevaring og utvikling av levedyktig byer og tettsteder (som bla. Risør by). Det er viktig med styrket regionalt samarbeid for å oppnå konkrete, virkningsfulle resultater raskt.

2. Kommunestyret vil i tillegg særlig peke på at planene tydeligere understreker det tverrpolitiske, langvarige kravet fra fylket og østregionen om en snarlig oppstart på planarbeidet for Grenlandsbanen, modernisering av Sørlandsbanen og bygging av jernbanestasjon på Brokelandsheia. (Kundegrunnlag til en stasjon på Brokelandsheia under en halv time med buss/bil fra tettstedenes sentrum er 28000.) Dette er i tråd med "Regional plan for mobilitet for Agder 2023-2033" pkt. 6, side 13.

Kravene må formidles til regjeringens pågående arbeid med NTP som skal legges fram til høring våren 2024.

3. Kommunestyret vil videre understreke behovet for god tilbringertjeneste til togstasjonen for østregionens befolkning og at fylkeskommunen inngår et samarbeid med kommunene, AKT, Go-Ahead og lokal taxinæring for buss til tog og taxi for tog.

4. Kommunestyret ber også om at de fylkeskommunale virkemidlene som skal styrke handelen i byer og grender må økes betraktelig for å bidra til å snu den negative trenden med handelslekkasje.

Vedlegg

Les mer