Kommunestyret i Risør viser til saksfremlegget og gir ikke midlertidig dispensasjon fra regulerings-plan for Sandnes-Mæland, gnr. 5, bnr. 10 og 48, jf. § 19-3 i plan- og bygningsloven, for midlertidig campingdrift på jordet
Det gis dispensasjon fra reguleringsplan for Sandnes, gnr. 5, bnr. 10 og 48, jf. § 19-3 i plan og bygningsloven, for midlertidig bruk av jordet til campingdrift i sommersesongen 2023.
Formål i reguleringsplan/kommuneplan.
Kommunestyret vurderer at hensynet bak bestemmelsen det dispenseres fra ikke blir vesentlig tilsidesatt. Dette begrunnes med at tiltaket er en midlertidig bruk av deler av jordet til campingdrift i sommersesongen 2023. Jordet som nå tillates benyttet, erstatter et mindre område av det samme jordet, som Sørlandet Feriesenter i dag kan benytte til campingdrift. Etter dispensasjonsperioden tilbakeføres jordet til landbruksdrift.
Konklusjon – Tiltaket vil ikke medføre en vesentlig tilsidesettelse av hensynet bak reguleringsplanens bestemmelser.
Lovens formålsbestemmelse: En midlertidig dispensasjon for campingdrift vil ikke påvirke barn- og unges oppvekstvilkår i vesentlig grad. En utvidelse av campingdriften ikke ville ha noen vesentlige negative konsekvenser for lokalmiljøet under forutsetning at det ble iverksatt tiltak som bedret de trafikale forholdene og sikret barn og fotgjengere
Konklusjon – Tiltaket vil ikke medføre en vesentlig tilsidesettelse av hensynet bak lovens formålsbestemmelse
Fordeler kontra ulemper
Kommunestyret vurderer at det er en klar overvekt av fordeler. Dette begrunnes med følgende:
Fordeler:
• Jordet som ønskes benyttet har et areal på ca. 7 mål og er del av et større jorde på ca. 12 mål.
• Sørlandet Feriesenter har i dag tillatelse til campingdrift innenfor et område på ca. 3,5 mål av det samme jordet, rett sør for Sandnes Ressurssenter. Dette området tilbakeføres til landbruksdrift.
• En midlertidig bruk av jordet lenger mot vest vil redusere de konfliktene som har oppstått mellom Sørlandet Feriesenter og Sandnes Ressurssenter.
• Som følge av koronapandemien har Sørlandet Feriesenter opplevd en betydelig vekst i antallet besøkende. Feriesenteret har i dag ingen arealer på egen eiendom som kan tas i bruk for å møte denne veksten. Jordet som ønskes benyttet ligger rett ved dagens campingområde, og kan enkelt tas i bruk.
• Første slått kan tas som normalt på hele jordet i hele dispensasjonsperioden.
• Eventuelle installasjoner i forbindelse med campingdriften vil være midlertidige og fjernes etter sesongen.
• Etter dispensasjonsperiodens utløp kan jordet tilbakeføres til landbruksdrift.
Ulemper:
• Et fylldyrket jorde tas i bruk til campingdrift. Det skal derimot ikke gjennomføres større permanente tiltak, og som Norsk Landbruksrådgiving skriver kan slike jorder forholdsvis enkelt tas i bruk til landbruksdrift. På grunn av jordpakking som følge av det blir kjørt med bil og utstyr, kan det ta noen år før jordet vil gi full avling.
Konklusjon – Det foreligger en klar overvekt av fordeler i denne saken.
Selv om vilkårene for å innvilge dispensasjon er oppfylt, skal kommunen vurdere om dispensasjon kan gis. Kommunestyret vurderer saken ut fra et helhetlig næringsperspektiv der hensyn til reiseliv, næringsutvikling, landbruk og trafikksikkerhet og trafikkframkommelighet inngår.
Med det helhetlige perspektivet som bakgrunn for dispensasjonen oppfordres Sørlandet Feriesenter sterkt til å arbeide for å ivareta bedre framkommelighet og bedre trafikksikkerhet på fylkesveien (Fv. 3438, Åkvågveien) gjennom feriesenteret. Sørlandet Feriesenter oppfordres til å tilrettelegge for at tapt landbruksområde erstattes ved opparbeiding av andre områder egnet for landbruk.