← Tilbake

Sak 23/40 - Handlingsprogram og økonomiplan 2024-27 med budsjett 2024

01
Forslag fra Ap - 1 Skolestruktur
Forslag
Behandlet

1. Skolestruktur

Forslag til vedtak:

Kommunestyret støtter ikke Kommunedirektørens forslag om å samle alle grunnskolene i Risør til en 1-10 skole på Kjempesteinsmyra.

Inndekning:

Tiltak 400.1 slettes.

Vedlegg

Les mer
02
Forslag fra Ap - 2. Kultur og inkludering Risørhuset
Forslag
Behandlet

2. Kultur og inkludering

Forslag til vedtak:

Risørhuset styrkes med en 50% prosjektstilling i 2024. Stillingen er tenkt knyttet opp mot integrering og inkludering med utgangspunkt i å opprettholde Risørhusets nåværende tilbud og muligheter.

Inndekning:

Kr 400 000,- tas fra økt integreringstilskudd

Vedlegg

Les mer
03
Forslag fra Ap - 3. Risør kirkelige fellesråd
Forslag
Behandlet

3. Risør kirkelige fellesråd

Forslag til vedtak:

Tilskudd til Risør kirkelig fellesråds økes med kr. 500 000,- pr år.

Inndekning:

Post for eiendomsskatt.

Forslag til vedtak – Frydendal kirke:

Tiltak 500.11 i Risør kommunes vedlikeholdsplan framskyndes, og Frydendal kirke prioriteres og repareres og i 2024.

Forslag til vedtak – Frydendal kirke:

Frydendal kirke har stort behov for å males utvendig. Dette legges inn i Risør kommunes vedlikeholdsplan (tiltak 500.11), og kan med fordel gjøres i forbindelse med reparasjon av tårn.

Forslag til vedtak – Risør kirke:

Risør kirke har stort behov for å males utvendig. Dette tiltaket prioriteres, og legges inn i kommunens vedlikeholdsplan.

Vedlegg

Les mer
04
Forslag fra Ap - 4. Lærlinger
Forslag
Behandlet

4. Lærlinger

Forslag til vedtak

Risør kommune skal ha som målsetning å opprettholde antall lærlinger i 2024, og mener kommunedirektørens forslag om å redusere til 15 lærlinger er for passivt. Tidligere vedtak om 25 lærlinger opprettholdes, og kommunedirektøren jobber aktivt med dette som overordnet og langsiktig mål, som tas inn i budsjettet for 2025.

Økt fokus på lærlinger bidrar også til å styrke Risør videregående skole, og vi beholder arbeidskraft, fagarbeidere og lærlinger i kommunen.

Kommunedirektøren kommer tilbake til kommunestyret med oppfølging av arbeidet, og eventuelt forslag til inndekning på økt antall lærlinger det ikke er budsjettert for i framlagte budsjett.

Vedlegg

Les mer
05
Forslag fra Ap - 5. Bærekraft 2025
Forslag
Behandlet

5. Bærekraft 2025

Forslag til vedtak:

Kommunestyret forutsetter at prosjektet – tiltak 500.10 - organiseres med bred politisk og partssammensatt deltagelse, slik kommunedirektøren selv har ønsket. Kommunedirektøren kommer tilbake til kommunestyret i februar-møtet 2024 med et forslag til organisering og prosjektplan. I prosjektet bør det bl.a. vurderes og utarbeides et forslag til en fremtidig budsjetteringsmodell for oppvekstsektoren basert bl.a. på elevkostnad.

Vedlegg

Les mer
06
Forslag fra Ap - 6. Tidlig innsats - barnehage/oppvekst
Forslag
Behandlet

6. Tidlig innsats - barnehage/oppvekst

Forslag til vedtak:

Risør kommune skal ha økt fokus tidlig innsats i oppvekstsektoren, der barnehagene er selve fundamentet for det videre utdanningsløpet.

Barnehagesektoren styrkes gjennom tettere samarbeid, kommunikasjon og oppfølging fra administrasjonen, med vekt på bindeleddet mellom barnehage og skole.

Det legges til rette for bredere politisk medvirkning, der kommunedirektøren legger fram flere barnehagefaglige saker til politisk behandling i utvalgene.

Kommunedirektøren tar med seg signalene om økt fokus på tverrfaglig og tidlig innsats inn i arbeidet med «Bærekraft 25», og finner inndekning til økt grunnbemanning i barnehagesektoren som bakes inn i budsjettet for 2025.

Vedlegg

Les mer
07
Forslag fra H, FrP og V - Pakkeforslag
Forslag
Behandlet

Fellesforslag fra Høyre, Venstre og Fremskrittspartiet som vist på tavla Fra Anette lunner:

23/40 Handlingsprogram og økonomiplan 2024-27 med budsjett 2024

Forslaget settes fram og voteres over som et pakke-forslag fra H/V/FRP, med unntak av fellesforslag fra alle partier om tilskudd til Frelsesarmeen og ideelle organisasjoner

Med hjemmel i kommunelovens §§ 14-2 til 14-5 og plan og bygningslovens §§ 11-1 til 11-4 vedtas formannskapets forslag til innstilling til handlingsprogram og økonomiplan for 2024-27 med budsjett for 2024 med følgende endringer:

Forslag til endringer pkt. 1a,1 d

Høye strømpriser, renter, drivstoff og en økning av matpriser har ført til at vi her i sør har fått betydelig mindre å rutte med. Eiendomsskatten er en avgift som rammer spesielt de mest sårbare i samfunnet vårt. Det er derfor viktig at vi jobber aktivt for å lette skatte-og avgiftstrykket til innbyggerne våres.

Vi prioriterer derfor å sette ned eiendomsskatten fra 4 o/oo til 3.8 o/oo. i 2024.

1 Avgifter og betalingssatser

a. Eiendomsskatt

• Generell skattesats settes til 3.8 promille (esktl § 13)

Budsjettmessige konsekvenser dekkes inn gjennom:

Skatteinngang 70 nye skatteobjekter, kr: 700 000.-

Underbudsjettering for eiendomsskatten på kr: 500 000.-

Sum: 1 200 000.-

Saldering mot dis.fond: 320 000.-

1 d.

● Sats for bobilparkering beholdes som i dag med kr. 400 i perioden 20.05-20.08.2024 (KDs forslag 450.- fra 28.6-08.08 2024)

● Sats bobilparkering skuldersesong: kr 200.- i perioden 20.08-20.05

Antall ekstra dager fra 20.mai-20.aug. er 92 dager, med gjennomsnittlig 15 enheter pr døgn, gir økte inntekter på 552.000.-

Økte inntekter overføres til disposisjonsfondet.

1.3.2.4 Inntektssystemet

Inntektsskatt:

Risør kommune budsjetterte skatteanslag kommer fra KS-prognosemodell, som er basert på kommunens gjennomsnittlige skatteinngang siste 3 år, justert for inntektsutjevningen basert på den nasjonale skatteveksten. Svakheten i dette systemet ligger i at man ikke klarer å lage gode nok anslag for skatteveksten nasjonalt fra ett år til det neste. Kommunen budsjetterer derfor generelt sett med lav skatteinngang i sitt grunnlag for driften av kommunen. Risør kommune har hatt en underbudsjettering i forventede skatteinntekter de siste 7 årene og som kommer som en ekstrainntekt i årsregnskapet.

Forslag til vedtak:

Det årlige skatteanslaget for perioden økes med 1 mill kroner.

Budsjettmessige konsekvenser som avregnes mot disposisjonsfondet:

2024: 1. 000 000.-

2025: 1. 000 000.-

2026: 1. 000 000.-

2027: 1. 000 000.-

1.7 Handlingsprogram 2025-2027 - Tiltaksplan med vedlegg

1.7.1 Vedlegg 1 Tiltaksplan Drift og Investering 2024-2027

Mindreforbruk mot budsjett 2024 , 5.8 mill. 4.7 mill i 2025, 5.3 mill i 2026 og 360.000.- i 2027. Totalt 16 mill. kroner

Merforbruk drift 2024: 800.000.- 2025: 400.000.- 2026: 400.000.- 2027: 400.000.- Inndekning disposisjonsfond

200-2 Trafikksikkerhet

1.7.8 Vedlegg 8 Handlingsplan for nærmiljø- og trafikksikkerhetstiltak 2024-27

Hasdalen lekeapparater 150 000.- og 350.000.- sikring Urheia fremskyndes til 2024. Merforbruk 500.000.-

200-7 Behovsplan for standardheving kommunale bygg

1.7.5 Vedlegg 5 Handlingsplan std.heving kom.bygg 2024-27

Investeringer 2024

Risør ungdomsskole:

Åpne mellom blokkene (2 dører - ønske fra renhold) 200 000 Skal rives

Risørhuset: Serveringsstasjon i foajeen - tiltak fra mulighetsstudie 250 000

Tas ut.

Mindreforbruk: 450.000.-

200-8 Svømmehall, rehabilitering eller nybygg

Enkel oppgradering 2.5 mill. Tas ut til utredning ny svømmehall er ferdig. Mindreforbruk 2 500 000.-

200-10 Handlingsplan for tiltak for friluftsliv

1.7.6 Vedlegg 6 Handlingsplan for friluftsområder 2024-27

Urheia Hundepark 150 000 2024 Utsettes til man har mottatt tilskudd

Risøya Utskifting vinduer i hovedhus 150 000 2024 Tas ut.

Mindreforbruk: 300 000.-

200-15 Frivillighet KDs forslag Vedtak fra 2022 om tilskuddsordning for frivilligheten strykes fra 2024. Vi legger tilbake 250.000.-

Merforbruk drift: 250.000.-

500-11 Tilskudd Kirkelig fellesråd - investering Frydendal Kirke:

I tilstandsrapport fra 2021 er det konstatert betydelige råteskader i bærende takkonstruksjoner og søyler samt taktro. Tilstandsrapporten tar ikke for seg tilstanden til tårnkonstruksjonen eller ytterveggen ved inngang og tårn.

Det er ikke foretatt noen utbedringer eller noe vedlikehold etter at rapporten ble utarbeidet. Det er all grunn til å tro at skadeomfanget har økt på de 2 årene siden rapporten ble utarbeidet.

For å sikre at skadeomfanget er tilstrekkelig kartlagt, før arbeidene med utbedringer sendes ut på anbud, er det nødvendig å få på plass en oppdatert rapport.

Kommunen har ansvaret for å vedlikeholde kirken og det er på høy tid å få utført utbedringene før skadeomfanget eskalerer og kostnadene til utbedringene kommer ut av kontroll.

Vi vil derfor framskynde arbeidet med utbedringene til 2024 ved først å innhente ny tilstandsrapport i januar, utarbeide anbudspapirer i februar/mars og starte utbedringsarbeider etter sommerferien. Vi har avsatt 3 mill kroner på 2024 budsjettet til dette, men endelige kostnader til utbedring vil først være klart når tilstandsrapport er utarbeidet og anbud innhentet. Såframt kostnadsrammen på 3 mill kroner sprekker, kommer KD tilbake til kommunestyret med en sak om ytterligere bevilgning.

Ungdomshus: Det settes av 400.000.- til drift i 2024 eget tekstforslag blir presentert

Fotballfritidsordningen gjeninnføres og legges inn under SFO.

Det settes av 150.000.- til drift i 2024, 2025, 2026 og 2027.

Inndekning disposisjonsfond

2025-2027

1.7.1 Vedlegg 1 Tiltaksplan Drift og Investering 2024-2027

200-7 Behovsplan for standardheving kommunale bygg

1.7.5 Vedlegg 5 Handlingsplan std.heving kom.bygg 2024-27

Investeringer 2025:

Risør ung:

Varmtvann til alle klasserom Blokk 6,7,8 og 9 60 000

Bom på ungdomsskolen 250 000

SEFF Sykehusgt 7 diverse ombygginger (fase 2) 1 000 000

Kunstparken:

Kunstparken, ikke noe nytt kjøkken, kan bruke penger fra fremleie om sommeren

Enorme investeringer som trengs de nærmeste årene for Kunstparken

Nytt kjøkken 450 000

Mindreforbruk: 1.760.000

Investeringer 2026:

Kunstparken:

Balansert ventilasjon må vurderes for å tilfredstille dagens krav 1 200 000

Sum Nye termostater 250 000 i 2026 ikke vannbåren varme til 1 mill.

Mindreforbruk:750 000

Kirkegt 1: Bygg selges

Solavskjerming 70 000

Elektriske dørpumper 30 000

Sykehusgata 9 (Søsterboligen). Vinduene, dør, tak, grunnmur m.m. 1 500 000 Bygg selges

Mindreforbruk 3.350.000.-

Investeringer 2027:

Ungdomsskolen:

Nytt låssystem og magnetkortlåser 210 000

Søppelbod (Miljøtiltak/Kildesortering) 150 000

Kunstparken:

Varmepumpe med varmebrønner 2 000 000

Mindreforbruk: 2.360.000.-

200-11 Handlinsplan kommunale veier

1.7.4 Vedlegg 4 Handlingsplan oppgr. kommunale veier 2024-27

2025:

Åmlandsveien 4 mill omprioritering

Sørbøveien Grus/asfalt 8 husstander. Skognæring Skiftes 400 000.-

Skiveien/løkkeveien 800.000.-

Ormdalsveien Grus Havn/rekrea Forsterkning og asfaltering 800 000.-

Øyaveien. 2.000.000.-

Totalt 2025: 4 mill.

Åmlandsveien 2 mill.i 2026

1.7.5 Vedlegg 5 Handlingsplan std.heving kom.bygg 2024-27

Vedlikehold 2024 Forslag til endringer:

Risør Ungdomsskole: Oppussing blokk 6

600 000 Tas ut Ny skole bygges

Musikkens hus: Males 240 000

Utsettes til man vet hva man skal gjøre med bygget.

Gardsjordet Nytt tak 50% 240 000

Utsettes til man vet hva man skal gjøre med bygget.

Mindreforbruk: 1.080.000.-

Vedlikehold 2025:

Oppussing blokk 7 500 000

Maling av storsal - males svart 200 000

Mindreforbruk: 700.000.-

Vedlikehold 2026:

Ungdomsskolen:

Oppussing blokk 8 500 000

Bytte el..tavle i 1 etg. blokk 10 70 000

Kirkegt 1. Bytte vinduer 500 000

Isolere på loftet og bytte loftsluke 20 000

Mindreforbruk: 1.090.000.-

Vedlikehold 2027:

Ungdomsskolen:

Oppussing blokk 9: 500 000

Oppussing blokk 10: 500 000

Bytte El-tavle i Motorbygget: 50 000

Mindreforbruk: 1.050.000.-

Ungdomshus

Forslag til vedtak:

* Kommunestyret setter av kr. 400.000 i budsjett 2024 som skal brukes til oppstart av ungdomshus/sted.

● Vi ber kommunedirektøren utrede løsning til det beste for ungdommene våre med forventning om at det skal være operativt innen Q1 2024.

● Vi legger til grunn at ungdommen må være med i prosessen, sette preg på innholdet og utforming, gi de eierskap og ansvar.

● Ungdomskontakt inviteres til kommunestyremøte i februar for å orientere om fremdrift og status i saken.

Etablering av ny 1-10 skole i Risør med nytt svømmebasseng

Totalt er det lagt inn driftstiltak som skal gi kostnadsreduserende effekt på driftsrammene på totalt 26,6 mill i perioden frem mot 2028, hvorav 15 mill av disse er forventet effekt av å samle alle grunnskolene til en 1-10 skole i Risør.

Vi ønsker å utrede mulighetene for at Risør barneskole og Risør ungdomsskole samles i en 1-10 skole på Kjempesteinsmyra. Det ses også i sammenheng med ny svømmehall.

Forslag til vedtak:

● Utredelse av 1-10 skole (Risør barneskole og Risør ungdomsskole ) med og uten svømmehall. Det forutsettes at Søndeled og Hope barneskole opprettholdes.

● Det startes opp prosess med utredning av bygningsbehov på Kjempesteinsmyra

● Det vil vurderes om nytt bygningsbehov kan kombineres med Risør barneskole, Risør ungdomsskole, idrettsbygg og svømmebasseng

● Mulige innsparinger drift, ses i sammenheng med Bærekraft 2025

● Saken sendes tilbake til politisk behandling senest 31.06.24 Eventuelle utredningskostnader dekkes fra fond.

Gratis leie av kommunale bygninger for barn og unge

Forslag til vedtak:

Kommunestyret ber kommunedirektøren innen Q1 2024 komme med en oversikt over hvilke lag/foreninger/stiftelser som bruker de kommunale byggene og til hvilken leiepris. Vi ber også om forslag til en økonomisk modell som gjør det mulig at barn og unge (ikke voksne) kan bruke byggene gratis til sine aktiviteter.

Kyststi

Risør kommune tar kontakt med næringsliv og Innovasjon Norge for å start opp igjen prosjektet Universelt utformet Kyststi Flisvika -Randvik

Det lages en finansieringsplan med eksterne aktører sammen med Risør kommune

Administrasjonen kommer tilbake med en sak til kommunestyret i 2024

V.A plan Fie -Krabbesund

Kommunedirektøren legger frem en sak for kommunestyret angående V.A plan

Fie -Krabbesund 1. halvår 2024

Bobilparken

Det Innføres inn og utpasseringskontroll av bobilparken på Tjenna.

100.000.- inndekning Disposisjonsfond

Båthavna

Det innføres automatisk betalingsløsning på app og eventuelt automater i båthavna i Risør sentrum.

Sykefravær

Kommunestyret har en forventning om betydelig reduksjon av sykefravær.

Kommunedirektøren kommer tilbake til kommunestyret med måltall i prosent , sektorvis og helhetlig i kommunen angående sykefravær.

Dette legges frem for politiske organer pr.Tertial.

Streaming av politiske møter.

Det er et overordnet mål å få til størst mulig åpenhet rundt behandling av saker i politiske utvalg. Det er allerede innført praksis på streaming av Kommunestyremøtene og formannskapsmøtene. Nå er tiden kommet til å utvide denne praksisen til også å gjelde Teknisk- og miljø. Dette vil sørger for god åpenhet og tilgjengelig informasjon til alle innbyggerne i kommunen, noe vi mener vil styrke demokratiet og tilliten til beslutningsprosessen. Vi ser at tiden hvor politiske saker ble fulgt av journalister og formidlet gjennom andre kanaler er et tilbakelagt stadium, og derfor anser vi det som viktig å finne en annen måte å få formidlet viktig informasjon på.

Vi ønsker derfor å øremerke midler til dette og setter av kr 60.000.-.

Inndekning disposisjonsfond

Kommunalt eiendomsselskap EF

Risør kommunestyre ber Kommunedirektøren starte opp en prosess i starten av 2024 med det formål å få etablert et Kommunalt Eiendomsforetak (KF) i 2024. Det forventes at dette skal være operativt i løpet av 2024.

Kommunestyret ber om at følgende føringer blir hensyntatt i prosessen:

Risør Eiendom KF vil ha en viktig rolle i å utvikle Risør Kommune. Foretaket bør styre bygge- og eiendomsprosjekter, være ansvarlig for renhold, drift, vedlikehold og utleie av kommunens bygg og boliger. De skal følge opp kommunens overordnede målsetning ved å være en konkurransedyktig og serviceorientert virksomhet som er bevist sitt samfunnsansvar. Risør Eiendom KF skal bidra til at vi skal vokse inn i et grønt samfunn som bør være førende for mål og vekst.

Risør Eiendom KF bør kunne organiseres med F.eks. fire avdelinger i tillegg til administrasjonen:

• Eiendomsdriften skal ha ansvar for drift, vedlikehold og renhold på Risør kommunes formålsbygg. Det kan også tas oppdrag i privat sektor.

• Boligforvaltning vil kunne håndtere utleie av kommunale boliger og oppfølging av utleiekontrakter i tillegg til kjøp, salg og innleie av boligeiendommer. Boligforvaltning håndterer også booking av Møte/fest og skolelokaler.

• Eiendomsutvikling bør organisere kommunale eiendomsprosjekter, kjøp og salg av tomter og utvikling av kommunale tomteområder.

• Prosjekt kan være ansvarlige for alle kommunale investeringsprosjekt, både små og store byggeprosjekter.

Det vil være naturlig at det utarbeides en Rammeavtale over Eiendom, Bygg og anlegg mellomavtalepartene: Risør Kommune (RK) og Risør Eiendom KF (REKF) Styret i Risør Eiendom KF bør velges av kommunestyret og følge valgperioder, det bør settes av 1 plass til ansattes representant.

Vedlegg

Les mer
08
Formannskapets innstilling
Innstilling
Behandlet

Som vist på storskjerm

Vedlegg

Les mer
09
Forslag fra K. M. Strat (H) Hele budsjettet
Forslag
Publisert

Vedlegg

Les mer
10
Forslag fra F. F. Dørsdal (R)
Forslag
Publisert

1 KOMMUNESAMMENSLÅING 

«Kommunedirektøren bruker ikke ressurser på å utrede kommunesammenslåing til en storkommune.  Kommunens administrative ressurser brukes i stedet på å styrke Risør kommunes tjenester og styrke det interkommunale samarbeidet.»

Begrunnelse: 

Det er få år siden Risør utredet sist. Det er ingen indikatorer på at kommunesammenslåing vil bedre demokratiske beslutninger, distriktspolitikken eller økonomien for Risør. Tvert om. Særlig vil vi understreke at en eventuell kommunesammenslåing til storkommune i øst vil legge sterkt trykk på sentralisering av utkantskolene, en sentral sak for kommunen.

2 SOSIAL

FORSLAG TIL VEDTAK:

Kommunestyret ber KD komme tilbake med en orientering om beregning og utmåling av sosialhjelp i Risør kommune, der ordningen med den kommunale korttidssatsen, faller bort. I orienteringen ber vi om at KD vurderer de sosiale og økonomiske konsekvensene ved at kun de statlige veiledende retningslinjene legges til grunn. 

BEGRUNNELSE 

Når det gjelder utregning av økonomisk sosialhjelp i Risør kommune foreligger det et bystyrevedtak om at de statlige veiledende retningslinjer for økonomisk stønad skal følges.  I tillegg foreligger det en kommunal korttidssats som skal benyttes de første tre månedene. Den er lavere enn de veiledende satsene. 

 

Selv om det i lov om sosiale tjenester påpekes særskilt at det skal gjøres individuelle vurderinger for å sikre et forsvarlig livsopphold fører dette til lavere utbetalinger disse første månedene. Med den store prisstigningen vi ser nå på matvarer, drivstoff og strøm mener vi at denne kommunale korttidssatsen er svært uheldig og at den skal falle bort i 2024

3 SOSIAL

Kommunestyret ber kommunedirektøren komme tilbake til kommunestyret med en utredning om kommunal bostøtteordning for behandling i løpet av 1.kvartal 2023.

BAKGRUNN FOR FORSLAGET.

Det er ikke alle som fyller vilkårene for å få bostøtte, selv om de har lav inntekt. En årsak kan være at husleien er for høy slik at søker faller utenfor det Husbanken godkjenner som boutgift. 

På kommunens hjemmeside står det: "Bostøtte kan du søke hvis husstanden din har lave inntekter og høye boutgifter. Det er satt øvre grenser for hvor høy inntekt du kan ha." 

Dette er imidlertid en ordning finansiert av staten. Det vi foreslår er en kommunal støtteordning i tillegg til den statlige for å dekke utgiftene til boutgifter, dersom noen faller utenfor ordningen. Det er usikkert hvor mye dette kan dreie seg om. Derfor ber vi kommunedirektøren legge fram en faglig vurdert sak. Bakgrunnen er de voksende økonomiske utgiftene som rammer familier med dårlig råd hardt, bl.a. Pga boutgifter.

4

SVIPP

Kommunestyret ber adminstrasjonenen komme tilbake med en utredning av  bestillingstjenesten SVIPP for å bedre tilbudet med kollektivtransporten i Risør.

Å styrke kollektivtibudet er i samsvar med kommunestyrets vedtak i ulike planer. SVIPP-ordningen er både sosial og et konkret miljøtiltak fordi det reduserer bruk av personbil. 

Som del av utredningen for SVIPP, ber vi om at taxinæringen i Risør kontaktes for å diskutre muligheten for at den lokale taxitjenesten styrkes i et samarbeid med kommunen /AKT. Vi ber også om at det blir sett på et samarbeid over kommunegrensene.

5

BUSSKUR

Kommunestyret ber administrasjonen utrede og kostnadsberegne muligheten for et busskur på toppen av Rønningsbakken for skoleelver. Samtidig sjekkes det om det er midler igjen til kollektivtiltak og mindre trafikksikkerhetstiltak hos fylkeskommunen, som kommunen kan søke om til dette  formålet. Kommunestyret ber KD komme tilbake til kommunestyret sak i løpet av våren 2024

6

SAMLING AV GRUNNSKOLENE PÅ KJEMPESTEINSMYRA.

Kommunestyret vil stryke pkt 200-18 i Tiltaksplan drift og investering i tråd med signalene fra et samlet kommunestyre. 

BEGRUNNELSE

I kapittelet «Tiltaksliste til handlingsprogram» på side 29. pkt 200-18 står det at: «Alle grunnskolene i Risør kommune samles i en 1:10-skole på Kjempesteinsmyra, osv. Det er ikke i tråd med tidligere vedtak i kommunestyret. Planlegging og prosjekteringsarbeidet med ny svømmehall/utbedring av eksisterende påstartes når planen for Kjempesteinsmyra klargjør rammene.

7

TILLEGSFORSLAG TIL Side 129 nr 200 -14 «Risør kunst og kultursenter»

Kommunestyret ber KD starte et mulighetsstudie for bruken av Kragsgata 48, «Det gule huset», så snart planene for Legesenter er vedtatt. 

Det sees bla.a. på hvordan et tilbud til barn og unge vurderes innarbeidet i prosjektet «Risør kunst og kultursenter»

BEGRUNNELSE

Forslaget om å videreutvikle kunst og kulturbyen er et spennende prosjekt som Risør trenger for å bringe videre optimisme rundt kulturbyen. Det vil også kunne bidra til å styrke sentrums attraktivitet generelt. Å fokusere barn og unge, vil styrke Risør som en kommune for de yngre, noe som er høyt prioritert av alle partier.

EN BÆREKRAFTIG POLITIKK FOR HYTTE- OG FRITIDSBOLIGER. 

Kommunestyret ber KD legge fram en sak som gir et overordna bilde av hvor bærekraftig en eventuell fortsatt kraftig satsing på hytter og fritidsboliger er, både for klima, natur og kommunens driftsbudsjett, – felleskassa.

– Kommunestyret ber KD undersøke mulighetene for en ekstern medfinansiering fra fylke og statlige instanser til en slik kartlegging.

BEGRUNNELSE

Kartleggingen skal tydeliggjøre virkningene på økonomien i handlingsplanen, administrativ ressursbruk for planavdelinga og de utfordringene KD nevner innledningsvis i budsjettframlegget som helt sentrale. 

Det er avgjørende for oss folkevalgte å vite om en bebudet storsatsing er bærekraftig både for kommuneøkonomien og miljøet. 

Vi ber om et slikt helhetlig faglig vurdert beslutningsgrunnlag for en bærekraftig framtid arbeides med parallelt med kommuneplanens arealdel og budsjettprosesser.

Vedlegg

Les mer