Hopp til hovedinnholdet

Spørsmål fremmet av Arbeiderpartiet v/Lars Arne Pedersen:

Boligbyggingen i Børsa har på det nærmeste stoppet helt opp. Det er store områder som er regulert til boligbygging, men de står på hold.

I reguleringsbestemmelsene (revidert 01.04.2016) står fortsatt kapitlet med Infrastrukturfond. Dette ble prøvd uten at det løste ut bygging. Kommunestyret har bestemt at vi forlater den finansieringsmåten..

«Før utbygging av nye boligområder som naturlig vil benytte o_V1 kan skje, må omlegging av FV773 rundt skolen og idrettsanlegg være gjennomført». Når det gjelder omlegging av vegen, vet vi at den ikke har prioritet hos Fylkeskommunen. Skaun kommune er heller ikke i en situasjon hvor vi kan forskuttere omleggingen.

Vegene o_V1, inkludert rundkjøring, o_V2 – o_V3 med tilhørende annen veggrunn - grøntareal, parkering, fortau (o_FTA1-o_FTA4) og gang- og sykkelfelt (o_GS1-o_GS4) skal være opparbeidet før ny bebyggelse innenfor naturlig tilhørende delfelt gis midlertidig brukstillatelse.

Her er reguleringsendring med bestemmelser ute på høring, som endrer innholdet / kravene som står i reguleringsbestemmelsene.

Langs Lensmannsekra har vi områdene 19 og 57 (der trygdeboligene i dag står) settes det krav til næring i første etasje. Disse to områdene ligger tett ved BOA (Solbakken) og med de kjente behovene for flere avlastningsplasser og tilsvarende boliger som i Solbakken og med Solbakken som base, burde en utvidelse kunne skje på de aktuelle eiendommene. Det er vanskelig å tro at vi kan få næring i 1. etasje på de aktuelle eiendommene. Derfor burde også reguleringsbestemmelse for disse områdene gjennomgås. I Mulighetsstudie fra Oslo Works 2019, vises også til mulig plassering av boliger for psykisk helse og rus, samt dagtilbud i samme område.

Vi ordføreren ta et initiativ til at det blir en gjennomgang av reguleringsbestemmelsene?

Behandling

Gunn Iversen Stokke (Senterpartiet) fremmet følgende forslag:

Det er reist viktige og relevante spørsmål knyttet til reguleringsbestemmelsene for Børsa sentrum og utviklingen av Lensmannsekra-området. Jeg deler vurderingen av at dagens bestemmelser flere steder framstår som krevende å realisere i praksis, og at dette kan bidra til at ønsket boligbygging og utvikling blir stående på vent.

Når det gjelder infrastrukturbestemmelsene og kravene knyttet til omlegging av fylkesveg 773, er det riktig at både finansieringsmodellen med infrastrukturfond og forutsetningene for vegomlegging har vist seg vanskelig å gjennomføre. Kommunestyret har allerede tatt stilling til at infrastrukturfond ikke lenger skal være den aktuelle modellen, og kommunestyrets prinsippavklaring på utbyggingsavtaler overstyrer anbefalingen gitt områdeplanens bestemmelse §3.2 om infrastrukturfond.

Spørsmålet om utviklingen av Lensmannsekra, herunder områdene 19, 20, 36 og 57, er samtidig større enn enkeltbestemmelser alene. Kravet om næring i første etasje må sees i sammenheng med hvordan kommunen ønsker at Børsa sentrum skal utvikles over tid. Det gjelder både behovet for sentrumsfunksjoner, boliger og offentlige tjenester.

Det pekes også på et viktig moment knyttet til nærheten til BOA/Solbakken og muligheten for å utvikle flere boliger og avlastningsplasser i tilknytning til eksisterende tjenester. Dette er behov kommunen kjenner godt til, og som det er naturlig å vurdere nærmere i et helhetlig perspektiv. Også tidligere mulighetsstudier har vist at området kan være aktuelt for ulike bolig- og tjenestetilbud.

På denne bakgrunnen mener jeg det vil være hensiktsmessig at kommunen vurderer å ta initiativ til en mer helhetlig detaljplan for Lensmannsekra og tilgrensende områder. En detaljplan vil kunne gi større fleksibilitet og mulighet til å se behov, funksjoner og utvikling av Børsa sentrum samlet, uten at man nødvendigvis må starte en full revisjon av områdeplanen. Som det vises til i spørsmålet, er det fullt mulig å fremme detaljplaner som avviker fra områdeplanen, så lenge avvikene blir godt redegjort for og fortsatt er i tråd med kommuneplanens overordnede føringer.

Jeg vil derfor ta initiativ til at administrasjonen legger opp til en drøftingssak i PMU der man vurderer hvordan en slik gjennomgang og et eventuelt planarbeid kan organiseres og prioriteres framover. Målet må være å legge bedre til rette for både boligbygging, tjenesteutvikling og en ønsket utvikling av Børsa sentrum.

Vedtak