Forslag til kommunedelplan for Skien sentrum 2024 – 2036 med plankart, planbestemmelser, planbeskrivelse, inkludert konsekvensutredning, sendes på høring og legges ut til offentlig ettersyn, jf. pbl § 11-4.
Fram til sluttbehandling skal det vurderes om arealet, unntatt bebyggelsen, i Brekkeparken skal endre formål til grønnstruktur park.
Fram til sluttbehandling skal det vurderes minimumskrav, eller et intervall mellom minimumskrav og maksimumskrav, til parkering for bolig.
Rødt Skien ønsker ikke mer utbygging og privatisering av vannfronten i sentrum, og ønsker at det settes strek for dette i den nye arealdelplanen. Dette er også helt i tråd med Kystverkets innspill til behandlingen, der det heter:
«Skiensvassdraget er av stor betydning for lokal og regional næringsvirksomhet. Det er viktig at kommunen vektlegger næringsvirksomhet som er avhengig av Skiensvassdraget i arbeidet med kommunedelplanen. Det må ikke legges til rette for arealbruk som kan snevre inn farvannet.»
Tilleggsforslag:
1: I planområdet tillates ikke bygging/utbygging på kunstige øyer, halvøyer eller annen konstruert byggegrunn i vannet.
2: Endring i reguleringsplan for Klosterøya, plan ID 960:
Felt 17 tas ut av reguleringsplanen.
Rødt Skien ønsker ikke mer utbygging og privatisering av vannfronten i sentrum, og ønsker at det settes strek for dette i den nye arealdelplanen. Dette er også helt i tråd med Kystverkets innspill til behandlingen, der det heter:
«Skiensvassdraget er av stor betydning for lokal og regional næringsvirksomhet. Det er viktig at kommunen vektlegger næringsvirksomhet som er avhengig av Skiensvassdraget i arbeidet med kommunedelplanen. Det må ikke legges til rette for arealbruk som kan snevre inn farvannet.»
Tilleggsforslag:
1: I planområdet tillates ikke bygging/utbygging på kunstige øyer, halvøyer eller annen konstruert byggegrunn i vannet.
2: Endring i reguleringsplan for Klosterøya, plan ID 960:
Felt 17 tas ut av reguleringsplanen.
Endringsforslag fra Rødt:
1. Byggehøyder for felt S-1 Lietorvet
Hensynet til Skien kirke rolle i dette bylandskapet må sikres mot ytterligere forstyrrelser. Byggehøyden økes ikke.
2. Byggehøyder for felt S-4a, S-4b Arkaden
I tråd med føringene i Kulturhistorisk stedsanalyse (DIVE) og byformveilederen for Skien økes ikke byggehøydene.
Bestemmelser og retningslinjer, 1.10.3.1, byggegrenser langs vann og vassdrag:
Det tillates som hovedregel ikke tiltak etter plan- og bygningsloven § 20-1 nærmere vann og vassdrag enn 20 meter.
Der det fysisk ikke er mulig å opprettholde 20-metersgrensen, skal tillatelse kunne gis for tiltak inntil 10 meter fra vann- og vassdrag såfremt allmennhetens tilgang langs vannfronten opprettholdes etter gjeldene krav til bredde og universell tilgjengelighet.
Etterhvert som Jernbanebrygga blir bygget ut vil det bli færre langtidsparkeringsplasser i sentrum. UTS ønsker å få vurderet å bygge et parkeringshus på Marensro.
Kommunedelplan for Skien sentrum 2024-2036.
Førstegangsbehandling
Kommunedirektørens innstilling
1. Forslag til kommunedelplan for Skien sentrum 2024 – 2036 med plankart,
planbestemmelser, planbeskrivelse, inkludert konsekvensutredning, sendes på
høring og legges ut til offentlig ettersyn, jf. pbl § 11-4.
2. Fram til sluttbehandling skal det vurderes om arealet, unntatt bebyggelsen, i
Brekkeparken skal endre formål til grønnstruktur park.
3. Kvartalene fra Kaffehuset-Torggt-Henrik Ibsens gate til Prinsensgt i vest, til Skistredet i nord settes høgder til 6 etasjer.
Bebyggelse i dette området er definert som murbyen, området bærer preg av bebyggelse som trenger betydelig renovering og opprustning og med takflater som visuellt er meget skjemmende.
Skien har 2 valg, la myrbyen fortsette og forfalle med lav aktivitet, eller sette rammebetingelser som oppmuntrer til renovering og nybygg som er tilpasset vår tid, ivaretar byggningshistorie og byens behov for fremtiden.
Det vurderes fram til 2.gangs behandling å ta ut ordningen med at det kan pålegges utbygger å frikjøpe for manglende mulighet for parkeringsplasser og/eller lekeplasser på egen eiendom.
Skien kommune gjøre en utreding på en større innfartsparkering utenfor sentrum type Gjerpen/Mofalta for å bøte på færre parkeringer i Sentrum.