← Tilbake

Sak 131/24 - Tilstandsrapport barnehage og skole 2024

01
Endringsforslag fra A. R. K. Sti (Ap)
Endringsforslag
Behandlet

Fjerne følgende setning fra innstllinga til utvalg: "Så langt det lar seg gjøre, ved begrenset bruk av Ipad/ skole-PC".

Vedlegg

Les mer
02
Utvalg for oppvekst til innstilling
Innstilling
Behandlet

Tilstandsrapport barnehage og skole - kvalitetsmelding for 2023-2024 tas til orientering og oversendes Statsforvalteren i Vestfold og Telemark.

1. Lese-prosjekter i alle Skiens-skoler

Gode leseferdigheter er viktig i de fleste fag i skolen. Vi ser av tilstandsrapporten at leseferdighetene hos grunnskole-elevene i Skien er dårligere enn tidligere. UOPP oppfordrer alle grunnskoler i Skien til å igangsette leseprosjekter med bøker for å få opp leseferdighetene hos elevene.

2. En mer balansert tilnærming til bruk av Ipad, skole-pc og bøker i 1. og 2. klassene i Skien Hvorfor: «Oppvekstprofil 2023 for Skien, utarbeidet av FHI, viser at foreldre i Skien har et betydelig lavere utdanningsnivå enn landet ellers. Samtidig er andelen barn som bor i husholdninger med vedvarende lav inntekt eller er mottakere av sosialhjelp, høyere enn landsnivået. Dette bidrar til at en del barn og unge i Skien har et dårligere utgangspunkt for læring. Våre barnehager og skoler i Skien har derfor et særlig ansvar for oppdraget, særlig hva angår inkludering av barn og unge».

En svensk studie viste til at skoler som hadde innført 1:1, (alle elever hadde hver sin digitale enhet), hadde dårligere resultater både når det gjelder matematikk og andelen elever som gikk videre til videregående. Dette gjaldt imidlertid bare for elever med foreldre som hadde lav utdanning. Argumentasjon om at nettbrettene utjevner sosiale forskjeller, kan dermed se ut til å ikke stemme helt. Samtidig som bruken av nettbrett i barneskolen har økt, har barna sluttet å lese. Leserundersøkelsen PIRLS viser at ca 19% av norske 10-åringer skårer «lavt» eller «under laveste» nivå i lesing. I 2016 var dette tallet 10%.

Samtidig ligger norske barn i nedre sjikt av 65 land på «leseglede». UOPP mener dette er alvorlig. «Gjennomsnittlige skalapoeng for elevene i Skien er nedadgående i lesing og regning. Dette ses i de fleste tester, bortsett fra lesing på 9. trinn. Her opprettholdes resultatet fra året før. I lesing har Skienselevene tradisjonelt ligget på nasjonalt nivå på alle trinn.» Tilstandsrapport for barnehager og grunnskolen i Skien viser altså at elevene i Skien scorer lavere enn tidligere år.

UOPP oppfordrer til en balansert tilnærming mellom bruk av Ipad, skole-pc og bøker i de laveste skoletrinn. Dette for å sikre at de grunnleggende lese og skriveferdighetene innøves best mulig. Så langt det lar seg gjøre, ved begrenset bruk av Ipad/ skole-PC.

UOPP ber adm. sette inn ekstra ressurser neste halvår for å redusere det økende elevfraværet. Langtidseffekten av høyt skolefravær er krevende å hente inn igjen, og kan vi store individuelle og samfunnsmessige kostnader. UOPP ber adm. finne fram til årsaker til det stigende fraværet blant elevene, og utreder om ressurser til mer praktisk og variert undervisning kan være en av løsningene.

Vedlegg

Les mer
03
Tilleggsforslag fra Sp
Tilleggsforslag
På vegne av Senterpartiet
Behandlet

I den årlige tilstandsrapporten skal status når det gjelder spesialrom, utstyr i praktiske fag og fysiske lærebøker for den enkelte skole komme frem.

Vedlegg

Les mer
04
Tilleggsforslag fra ND
Tilleggsforslag
På vegne av Norgesdemokratene
Behandlet

"Skien Bystyre pålegger administrasjonen å iverksette og gjennomføre undersøkelser med sikte på å avdekke alle forhold ved det generelle opplæringsmiljøet som kan være medvirkende til å svekke elevers motivasjon for tilstedeværelse, og elevers muligheter for læring. Det bes om at man særlig kartlegger lærernes og elevenes opplevelse av trygghet/utrygghet i sin skolehverdag."

Vedlegg

Les mer