Forslag

Retningslinjer/reglement for mottakelse av gaver til Skien kommune

01
Formannskapet til innstilling
Innstilling
Behandlet

1. Formålet med reglementet er å sikre at alle sider knyttet til arv/gaver er belyst. Reglementet skal bidra til å motvirke at kommunens saksbehandling og myndighetsutøvelse påvirkes på en måte som er strider mot god forvaltningsskikk, eller for øvrig anses uetisk. Reglementet skal også sikre at kommunen har vurdert om ulike typer ansvar og kostnader knyttet til gaven/arven

2. Gaver/arv over 10 000 kroner hvor kommunen, eller enkelte enheter i kommunen, tilgodeses skal rapporteres til kommunedirektør.

3. Reglementet gjelder for alle gaver/arv til kommunen fra enkeltpersoner, næringsdrivende, stiftelser eller foreninger, og for gjenstander eller økonomiske verdier i en eller annen form.

4. Gaver under kr. 50 000 behandles av kommunedirektøren

5. Gaver over kr. 50 000 forelegges ordfører som beslutter videre saksbehandling i henhold til delegeringsreglementet § 3-2 bokstav b)

6. Det utvalg som behandler forespørsel om gave/arv skal ta stilling til om gaven/arven aksepteres som den er. Kommunedirektøren skal i saksfremlegget redegjøre for hvordan evt. gaven/arven skal/bør brukes fremover. Kommunedirektøren skal i forkant ha avklart evt. vilkår, og ha forelagt tilbudet for dem i kommunen som evt. tilgodeses.

7. Det skal lages et register hvert år som viser oversikt over gaver/arv som kommunen har blitt tilbudt som forelegges formannskapet en gang i året.

Vedlegg

Les mer