Forslag

Forslag til høringsuttalelse - Håndheving av mindre narkotikaovertredelser

01
Forslag fra H, FrP og KrF
Forslag
På vegne av Høyre, Kristelig Folkeparti og Fremskrittspartiet
Behandlet

Kommunedirektørens innstilling, vurdering og konklusjon som høringsuttalelse legges til grunn som høringssvar.

Vedlegg

Les mer
02
Kommunedirektørens innstilling
Innstilling
Behandlet
Skien kommune slutter seg til Rushåndhevingsutvalget gjennomgang og konklusjoner av gjeldende rett og dagens rettstilstand opp mot de internasjonale forpliktelser Norge har gjennom EMD og Barnekonvensjonen. Skien kommune slutter seg til Rushåndhevingsutvalgets forslag om at Riksadvokat og Politidirektorat justerer og klargjør sine direktiver om narkotikaoppfølgning til politiet i samsvar med gjeldende rett.Skien kommune slutter seg til Rushåndhevingsutvalgets forslag til lovendringer.

Vedlegg

Les mer
03
Forslag fra SV, V, MDG og R
Forslag
På vegne av Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De Grønne
Behandlet
Høringssvar: Kunnskapsgrunnlaget fra rusreformutvalget viser at tvang og straff ikke er egnede virkemidler for å forebygge helseproblemer som rusatferd.Tvang og straff kan av etiske grunner heller ikke benyttes ved helsehjelp.Når vi ikke lykkes i forebyggingen, kan ikke økt fokus på straff være det automatiske svaret. Når ungdommen ikke lenger er redd for å stå frem kan vi lettere hjelpe dem. I forbindelse med rusreformen har undersøkelser avdekket at kriminalisering fører til at flere holder rusbruk skjult og at ungdommer ikke tilkaller hjelp når de mistenker overdoser. Derfor er det viktig at straffesanksjonene byttes ut med hjelpetiltak. Selve kriminaliseringen av narkotikabruk kan også føre til skadevirkninger ved at de som bruker narkotika kommer i kontakt med kriminelle nettverk og får stadige nye straffer på grunn av avhengighet som ikke kan velge bort. Eller som er bruk som ikke vil ha det skadepotensialet som det vises til. Det er en realitet at mange som kanskje har forsøkt narkotika i enkelte tilfeller, ikke påfører verken seg selv eller andre skader av stor samfunnsmessig betydning.Vi kan heller ikke se at mer straff vil være til hjelp for dem som allerede har et etablert rusproblem. Det er også vanskelig å vite hvor skillene går. Vår prinsipielle holdning er derfor at den strafferettslige tilnærmingen til innehav og befatning med narkotika til eget bruk bør være lik, uavhengig av graden av rusproblemer. Et rettslig skille mellom begynnende avhengighet og rusavhengighet er vanskelig å se for seg ut fra et kunnskapsbasert ståsted, og vi ser det ikke som hensiktsmessig at politiet skal stå for en slik vurdering, da det kun er helsepersonell som kan stille diagnoser. Det er uheldig at debatten som har oppstått i kjølvannet av utvalgets forslag til en viss grad har gitt inntrykk av at det er snakk om en legalisering av narkotika. Det er ikke det denne reformen handler om, og det bør være tydelig i det videre arbeidet. Vi må skulle mellom avkriminalisering og legalisering. Med hensyn til mengde narkotika som skal anses å være til egen bruk (terskelverdier), støtter vi rusreformutvalgets forslag.Vi må ha en mer helhetlig strategi for forebygging. De viktigste punktene i dette arbeidet vil etter vårt syn være:-Befatning med illegale rusmidler til eget bruk avkriminaliseres, og ruspolitikken innrettes etter prinsippet om hjelp, ikke straff, etter Rusreformutvalgets forslag. -Den tverrfaglige oppfølgingen styrkes. -Styrke det integrerte ettervernet og sikre at rusbrukere får medisinsk og sosialfaglig oppfølging. -Sosiale utfordringer trenger sosialfaglig kompetanse. Dette er fagfolk som ikke bare skal jobbe med behandling, men også hjelpe med bolig, skole, jobb, aktiviteter og andre sosiale utfordringer. Når vi skal erstatte straff med hjelp, må vi sørge for at de ansatte har kompetansen til å iverksette riktig hjelpetiltak-Politiet kan, i stedet for å opprette straffesak, henvise mistenkte til rådgivende enhet for russaker, samt at politiet kan henlegge en straffesak og henvise mistenkte til rådgivende enhet for russaker.-Flere bør kunne henvise til rådgivende enhet som et frivillig tiltak, f.eks helsesøster, miljøterapeuter i skole, barnevern mm.-Sørge for tilgjengelige behandlingstilbud og nok kapasitet. Avbrudd i behandlingskjeden må unngås. Det må satses på flere brukerstyrte plasser der folk kan skrive seg selv inn.Kommentar til forslaget: Vi ønsker at dette skal være høringssvaret fra Skien kommune. Vi mener at straff og bruk av narkotikahund ikke er det rette virkemidlene for å hindre unges vei inn i rusavhengighet. Derfor har vi laget et alternativt høringssvar. Dersom vi ikke får til å enes om et alternativt høringssvar, så ønsker vi at avsnittet om narkotikahund tas ut av kommunedirektørens forslag til høringssvar.

Vedlegg

Les mer
04
Tilleggsforslag fra INP
Tilleggsforslag
På vegne av Industri- og Næringspartiet
Trukket
-Til alternativforslaget fra Linda Pettersen:Punktet om "tegn og symptomer" fjernes.

Vedlegg

Les mer
05
Tilleggsforslag fra INP
Tilleggsforslag
På vegne av Industri- og Næringspartiet
Behandlet
-Til innstillingen:Punktet om spytteprøver fjernes fra høringsuttalelsen. Det tilføyes i høringsuttalelsen at punkt om spytteprøver fjernes frahøringsutvalgets rapport.

Vedlegg

Les mer
06
Tilleggsforslag fra INP
Tilleggsforslag
På vegne av Industri- og Næringspartiet
Behandlet
-Til innstillingen:Punktet om "tegn og symptomer" fjernes fra høringsuttalelsen. -Det tilføyes i høringsuttalelsen at punktet om "tegn og symptomer" fjernes fra høringsutvalgets rapport

Vedlegg

Les mer
07
Forslag fra G. Kverndalen (Ap)
Forslag
Publisert
Tilleggsforslag fra Gudmund Kverndalen, Ap på vegne av Ap og Sp:
  1. Det har vært stor usikkerhet knyttet til politiets handlingsrom og deres mulighet til å drive godt forebyggende arbeid inn mot ungdom og rusproblematikk. Vi støtter Kommunedirektørens høringssvar, og er enige med ungdomsrådet som uttaler «det eneste som kan løse dagens rusproblematikk er å innføre flere, og styrke allerede eksisterende forebyggende tiltak».
    • Det viktigste arbeide med rusproblematikk er likevel å styrke det forebyggende arbeide i bydelene, på skoler og i ungdomsmiljøer. Det er et arbeide og en prioritering som må styrkes framover.
      • Rettspraksis m.h.t. politiets virkemidler og mulighet til å drive forebyggende arbeid må styrkes. Vi støtter tydeliggjøringen av at narkotika verken helt eller delvis er avkriminalisert. SLT, MMO og politiet i Skien har gitt tydelige tilbakemeldinger om endringer i rusvaner og holdninger blant ungdom. Det må tas på alvor. Vi må lykkes bedre med det rusforebyggende arbeide enn det som gjøres i dag.
        • Viktig å unngå stigmatisering av ungdommers kobling til rus på skolen. Likevel støtter vi kommunens svar om ønske om at politiet agerer i større graden nå når skolene formidler konkrete forhold som kan gi hjemmel for gjennomsøk med hund. Nødvendig personvernhensyn blir ekstra viktig i bruken av dette tiltaket.

          Vedlegg

          Les mer
          08
          Tilleggsforslag fra INP
          Tilleggsforslag
          På vegne av Industri- og Næringspartiet
          Publisert
          -Til alternativt forslag fra Linda Pettersen: Spytteprøver og tegn/ symptomtester må erstattes av relasjons skapende arbeid.
          • Bruk av erfarings konsulenter i forebyggende arbeid.

            Vedlegg

            Les mer