60/24 Budsjettrammer til utvalgene, budsjett og økonomiplan 2025-2028
Formannskapet legger de overordnede rammene som kommunedirektøren har lagt opp til i sitt forslag til grunn.
Kommunedirektørens innstilling:
Kommunedirektøren viser til sitt budsjettframlegg og vedlagte dokumenter og anbefaler
formannskapet å sende budsjettsaken til utvalgene, slik at disse kan behandle siner rammer
slik de framgår av tabell 1.
Det store bildet.
Demografiendringer i befolkningen krever endringer mellom virksomhetsområdene, og dette gjelder spesielt mellom tjenesteområdene helse og velferd og oppvekstområdet. Det vil de neste 20 årene bli 2600 flere eldre over 80 år ( økning på mer enn 90%).Det forventes en nedgang på 500 barn i barnehage og grunnskolealder de neste 10-12 årene.
Helse og velferd.
Formannskapet viser til kommunedirektørens fremlagte plan, som er utarbeidet i tråd med nødvendige justeringer for å møte kommunens tjenestebehov innen helse og velferd.
Formannskapet ber Utvalg for helse- og velferd om å foreta en grundig gjennomgang av tiltakene og forslagene som er presentert av kommunedirektøren.
Formannskapet uttrykker alvorlig bekymring over det vedvarende høye sykefraværet i kommunen, spesielt innen helse- og velferdssektoren. For å håndtere dette ber formannskapet helse- og velferdsutvalget om å vurdere å fremme konkrete tiltak som kan bidra til å redusere fraværet. I denne sammenhengen bes utvalget se på om det er noe av dette arbeidet som kan settes ut på anbud og utforske andre strategier og tiltak som kan bedre arbeidsmiljøet og redusere sykefraværet.
Formannskapet ber også utvalget om å undersøke muligheter for konkurranseutsetting av enkelte støttetjenester som ikke innebærer direkte pasientkontakt for å effektivisere ressursbruk.
Oppvekst
Målet med alt vi gjør innen oppvekstfeltet er å sette våre yngste innbyggere i stand til å legge grunnlaget for et godt liv for seg selv. Vi dreier nå tjenestene og den helhetlige innsatsen fra reparasjon senere i barnets liv, til å sette inn innsatsen så tidlig som mulig. Fra barnehager til gode skoler som legger det viktige grunnlaget for kunnskap og ferdigheter gjennom den tilpassede opplæringen de behøver og likeverdige muligheter, uavhengig av kulturell bakgrunn og foreldrenes økonomiske evner. For å få til et mest mulig liveverdig tilbud for alle tilpasset den enkelte elev, er det nødvendig å se på hvordan vi kan gi flest mulig, best mulig hjelp med de midlene vi har.
SPTs tjenester skal tilpasses ny opplæringslov og innsatsen skal i større grad enn i dag være i det ordinære tilbudet i barnehager og skoler. Kompetansen skal nærmere barn og elever. Ved å gjøre grep innenfor SPT vil man kunne styrke handlingsrommet i det ordinære tilbudet – inkluderende praksis og felleskap. Det skal i større grad satses på en mer praktisk skole der elever som har kreative og praktiske evner får et godt tilbud. Målet er at flere elever enn idag skal fullføre videregående skole.
For å få til det handlingsrommet i skoler og barnehager som behøves, må elevtallsutvikling og fremtidig struktur tilpasses.
Formannskapet fastholder rammene som kommunedirektør har lagt frem for området. Formannskapet ber oppvekstutvalget foreta en nøye gjennomgang av skolestruktur Melum basert på pedagogiske vurderinger hva som skolefaglig er best for elevene på kort og på lang sikt i Melum og i skoleområdet som helhet.
Kommunedirektørens forslag har skapt betydelig engasjement. Formannskapet ønsker å skaffe seg et best mulig beslutningsunderlag, der de bebudede innbygger engasjementene sammen med hovedutvalg, rådene og lokalutvalgenes behandling er viktige innspill frem mot endelig beslutning.
Formannskapet ber om at konsekvenser og implementering av Sirius elevene på Engrav/Buer utdypes frem mot Formannskapets behandling.
Det er foreslått endringer innenfor SPT området. Formannskapet ber om at det belyses hva dette kan innebære av pedagogiske fordeler/ulemper for elevgruppene og skolen som helhet.
Inkludering Frivillighet og Kultur
Skien-et godt liv hele livet er et viktig dokument som peker på sektorovergripende faktorer, ulike aktører og den enkelte innbygger sin rolle for at dette skal være en realitet for «alle»
Rammebetingelser gitt av stat sammen med de faktiske demografiske forhold, forteller oss at det blir en meget krevende oppgave, og noe kommunen alene ikke er i stand til å løse.
Vi anerkjenner betydningen av opplevelser, fritidsaktiviteter, kunst og kultur i det samspillet som til sammen skal utgjøre Skien det gode Bosted.
En god barndom varer livet ut. Det kan også en barndom som er utrygg gjøre.
Det er derfor viktig å komme tidlig inn med trygge voksne, og et godt samspill mellom hjemmet, barnehagen, skolen, kulturen, idretten, ulike fellesskap og frivilligheten.
Dette budsjettet utfordrer oss til å løse samfunnsoppdraget bedre, med sterke lovpålagte føringer fra overordnet myndighet, og stadig mindre midler, noe som vil kreve mye av oss alle.
Nytt bibliotek.
Bystyret skal ta stilling til hvorvidt man skal igangsette bygging av nytt bibliotek 1 kvartal 2025. Det ligger premisser for finansiering og sambruk og driftstilpasninger i BDK i prosjektet som må totalvurderes før igangsetting og bygging av nytt bibliotek.
Tilskudd andre- Frivillighet og sosiale entreprenører.
Gjennomgås særskilt og innstilling kommer frem mot bystyrets behandling.
Investeringer.
Frem mot formannskapets behandling bes administrasjonen gjennomgå investeringsbudsjettet med et nedtrekk på 100 mill- med en potensiell rente og avdragsreduksjon.
Digitaliseringsprosjekter vurderes spesielt frem mot Bystyrets behandling i desember.
Eiendomsskatt-VAR avgifter.
Eiendomsskatt.
Posisjonspartiene avsatte 100 mill i 2024 til reduksjoner i eiendomsskatt med 25 mill pr år i planperioden. Dette var inntekter som kom fra ekstraordinære utbytter fra Skagerak Energi som følge av meget høye strømpriser som innbyggerne i Skien hadde betalt inn.
Posisjonspartiene ment og mener det er umoralsk å trekke ekstraordinære inntekter fra strømregningene befolkningen har betalt inn i for å finansiere løpende drift.
Dette ville i realiteten vært en ekstra skatt på innbyggere og huseiere i en for befolkningen krevende dyrtid.
VAR avgifter.
Holdes på et tilnærmet 0 nivå i forhold til 2024, dette skyldes i stor grad endrede mva satser innenfor VAR området som regjeringen har endret. Dette er positivt. Investeringsbehovet innenfor VAR området er stort og det ligger inne 220 mill pr år i utskiftninger av infrastruktur og ledningsnett. Det er igangsatt samarbeid i Grenland for å realisere nytt renseanlegg, stipulert investering er anslått til 4,5-5,5 mrd kroner, der Skiens andel er om lag 50%.En slik investering vil være meget krevende for innbyggerne å håndtere innenfor selvkostområdet VAR med adgens rammebetingelser.Det vil bli et viktig fokus å få statlige myndigheter til å bidra med finansiering, lån og endrede avskrivningstider innenfor området, for å holde VAR avgifter på et håndterlig nivå for befolkningen.
Nye rensekrav er pålegg som er kommet gjennom stats forvalter og statlige føringer, og er forutsatt implementert i 2030-32.
Eiendomsskatt og VAR avgifter må sess i sammenheng da det er de samlede belastningene for befolkningen som er avgjørende.
Handlingsrom 2026.
Kommunedirektør har i sitt forslag forutsatt driftstilpasninger på 120,6 mill i 2025 for å redusere merforbruket. Driftstilpasninger er også foreslått i tidligere år, uten at disse forventningene har slått til. Det vil være avgjørende at Formannskap og administrasjonen løpende gjennom 2025 rapporterer på hvorvidt disse forutsetningene leveres på.
Utbytte fra selskapene.
Ordfører tar kontakt med selskaper kommunen er eier i for å gjennomføre en dialog der målet må være utbytte og kapitalbehov i selskapene diskuteres. Formannskapet forventer at man blir orientert frem mot budsjettbehandling i desember.
Regjering og Stortingets NY saldering i desember.
Det er forventinger om at regjering og Storting kommer kommunesektoren i møte med de økonomiske utfordringer kommunesektoren har i sin bebudede ny saldering i desember. Formannskapet ser frem til denne behandlingen, og endelig budsjett vil ikke kunne presenteres før i Bystyrets behandling i desember.
Rammer budsjett 2025:
Skien kommune står overfor store utfordringer som krever prioritering. Formannskapets utgangspunkt er fortsatt at det viktigste vi gjør, er at vi sammen legge til rette for
Å løfte familier ut av fattigdom
Sikre en forebygging som gjør at barn og ungdom opplever inkludering og fellesskap
En offensiv næringspolitikk der det skapes før det kan deles.
Inntekter:
Foreslått reduksjon i eiendomsskatt gjennomføres ikke, tilsvarende 25 millioner årlig.
Hovedutvalgene må på nåværende tidspunkt vurdere tiltak både innenfor og utenfor rammene, for at formannskapet reelt sett vurderer de faglige anbefalingene fra hovedutvalgene før rammene endelig fastsettes. Det er for tidlig på nåværende stadium å forskuttere rammene for hver sektor, da mange av de konkrete forslagene til innsparing henger nøye sammen med faglige diskusjoner som må håndteres på utvalgsnivå. Formannskapet jobber videre med økte inntekter frem mot neste formannskapsbehandling.
Kostra/Agenda Kaupang/SSB:
I og med at Kostra/Kaupang eller SSB benyttes som svært førende for anbefalinger fra administrasjonen knyttet til hvilke områder Skien bruker «mye», eller «lite». Formannskapet understreker at det ikke er definert at sammenlignbare kommuner har et
riktig
nivå, kun at de har mer eller mindre utgifter enn Skien kommune på de aktuelle områdene.
Næring og arbeid
:
En offensiv næringspolitikk tillegges i dag formannskapets ansvarsområde. Formannskapet har ingen kapasitet til å følge utvikling, trender og være aktivt deltakende på næringslivets premisser, når man samtidig skal forvalte og forberede alle andre saker fra sektorene frem mot bystyrebehandling.
Et eget utvalg for næring og arbeid:
Det må derfor etableres et hovedutvalg for næring og arbeid der tillitsvalgte fra privat sektor, næringsliv, NHO m.fl. deltar sammen med folkevalgte og drøfter morgendagens næringspolitiske løsninger i fellesskap. Hovedoppgaven for et hovedutvalg for næring og arbeid vil være tilgang på kraft og økt kvalifisering av mennesker til arbeidslivet, i tråd med næringslivets behov.
Det avsettes midler til å fremskynde investerings- og vedlikeholdskostnader i offentlige bygg for å stimulere bygg- og anleggsbransjen i en kritisk tid, der mange av fagfolkene nå forsvinner fra feltet.
Kraft:
Den største mangelvaren for industrien i Grenland pr.idag, er mangelen på kraft. Skien kommune må sette seg i førersetet for å utvikle alle typer fornybar energi. Det må umiddelbart iverksettes en kraftpolitisk strategi som befester hvilke kraftkilder som kan utvikles, reguleres for – og iverksettes.
Utvalg for helse:
Formannskapet ber hovedutvalg for helse vurdere nøye forholdet mellom sykehjemsplasser, omsorgsboliger og omsorgsleiligheter. Det fremstår som en voldsom kursendring, at man nå skal ha netto nedgang på antall sykehjemsplasser, og vi er ikke trygge på framskrivningen av morgendagens behov for sykehjemsplasser. Økningen av antall demente, parallelt med at flere skal bo i omsorgsleiligheter/boliger er også et forhold vi har behov for mer informasjon om, da vi ikke ser at dette åpenbart er en klok løsning.
Formannskapet er svært tilfreds med at administrasjonen endelig legger til grunn at regjeringens midler fra opptrappingsplan for psykisk helse, nå faktisk skal disponeres til psykisk helse.
Utvalg for oppvekst:
Skolestruktur:
AP, SV, SP, MDG og Rødts primære politikk er først og fremst å ikke legge til rette for et økt innslag av privatskoler som i praksis utarmer den offentlige skolen. Ved at privatskoler fakturerer kommunen for tilpasset opplæring knyttet til enkeltvedtak, mens offentlige skoler må dekke dette innenfor egen ramme, gjør at det skapes det et A og B system innenfor skolesektoren.
I forslaget til kommunedirektøren er det foreslått to skolenedleggelser. Hovedutvalget for oppvekst må bruke tid til å lytte til elever, foreldre, ansatte og andre. Investeringskostnader for Bølehøgda, dersom den opprettholdes må fremlegges for utvalg for oppvekst.
Melum skole legges ikke ned. Hensynet til å opprettholde skoler, også i distriktene er en viktig kjerneverdi for vår kommune. Å forsterke en allerede sterk sentralisering ved å legge ned en godt fungerende distriktsskole, er vi imot.
Spesialavdelinger/tilpasset opplæring:
Utvalg for oppvekst må vurdere forholdet mellom tilpassa undervisning utenfor ordinærskolen, og i ordinærskolen grundig. Formannskapets bekymring er at det ikke er realistisk å gi et godt skoletilbud til 25 elever som nå er i spesialskole/prosjekt, med kun en økning på 0,9 årsverk pr.skole. Dette vil i ytterste konsekvens igjen innebære at de aktuelle barna ender på et grupperom i ordinærskole, fremfor et fellesskap på en spesialskole. Økt fleksibilitet mellom nærskole og spesialavdelinger/prosjekt har vært et enstemmig politisk fokus siden 2018-gjennomgangen, men det er særs problematisk at utgangspunktet for debatten 2024 først og fremst dreier seg om økonomi, og ikke om en full faglig gjennomgang av hvordan morgendagens elever både i ordinær og spesialskole skal motta et godt tilbud.
Aktiviteter i bydelene:
Å ha tilgang til gode fritidsopplevelser i tilknytning til skoledagen sin har beviselig hatt en god effekt i ulike bydeler. For budsjettåret 2025 er dette foreslått tatt bort. Formannskapet mener disse aktivitetene i bydelene er et avgjørende virkemiddel for en god forebygging og inkludering, og tilskuddene legges tilbake i budsjettet.
Utvalg for idrett, frivillighet og kultur:
Spriten – kunstnerbyen Skien:
Kunstnerbyen Skien inneholder både stipender, visningssteder og aktivitet med erkjennelsen av at kulturfolk er også arbeidsfolk. Vi trenger både å ha noe å leve av, men også noe å leve for. Å fjerne et visningssted for kunst som også mottar ekstern støtte fra kulturråd og fylkeskommune fordi Skiens anseelse på feltet nettopp er godt, er et trekkplaster fra byen, og noe vi bør hegne om. Leieavtalen med Spriten videreføres.
Fritidskort/kontingentkasse:
Bakgrunnen for at fritidskortet ble tatt bort av regjeringen, var i all hovedsak at kortet ble benyttet av familier med god økonomi. Nå reduseres kontingentkasse og fritidsfond for alle, til fordel for gratis fritidsopplevelser for 5-7 klasse. Det er vi uenige i. Det må være betydelig mer målrettede tiltak for å få barn og ungdom i fritidsaktivitet.
Foreslått fritidskort fjernes, og foreslått kutt i kontingentkasse og fritidsfond tilbakeføres 1.3 millioner.
Bydelshus
Formannskap, utvalg og bystyre inviteres til å legge ned et bydelshus uten at man vet hvilket. Det er ikke aktuelt for opposisjonen. Bydelshus har ulike funksjoner i ulike bydeler, og hvordan det skal ivaretas på en god måte, må være avklart før folkevalgte kan foreta en beslutning, ref. Agenda Kaupang om at disse arenaene er en viktig del av innsatstrappa for å motvirke ensomhet og sikre tilhørighet på bydelshuset som møteplass.
Oppsummering kroner:
Eiendomsskatt: - 25 MNOK
Fritidskort: - 4 MNOK
Kontingentkasse/fritidsfond: +1.3 MNOK
Opprettholdelse «Spriten – kunstnerbyen»: +1.4 MNOK
Opprettholdelse Melum skole: +0,8 MNOK (2026), + 1.6 MNOK (2027)
Etter skoletid-aktiviteter på Åfoss, Mæla og Menstad: + 1.8 MNOK
Bydelshus legges ikke ned: +1.650 MNOK (2025)
Bestillinger frem mot utvalgsbehandling:
Helse
:
Sykehjemsplasser:
Det fremstår som om det er gjennomgangen Agenda Kaupang har gjort, som nå benyttes som fasit for budsjettforslaget. Inntil i fjor var det en omforent problemstilling at vi trengte flere sykehjemsplasser, nå legger budsjettet opp til en netto nedgang av antall sykehjemsplasser.
Hvor mange av dagens beboere på sykehjem mener administrasjonen kan nyttiggjøre seg av et tilbud uten tilsvarende bemanning? Vi vil gjerne at spørsmålet også stiles til ansattes organisasjoner.
Hvordan er en netto nedgang i antall sykehjemsplasser vurdert opp mot en forventet økning i demente pasienter? Antar at det ikke er tenkt at demente først og fremst skal bo i egne boliger, uten fast bemanning.
Kan det lages en tabell der det fremkommer antall a) sykehjemsplasser (langtid) b) Avlastningsplasser c) omsorgsboliger 1 d) omsorgsboliger 2 – i enden av hvert år. Altså antallet i slutten av 2024, 2025, 2026, 2027, 2028, dersom kommunedirektørens forslag til budsjett legges til grunn.
Er det andre årsaker til at det er Melum sykehjem som er foreslått nedlagt enn det som fremkommer i forslaget til kommunedirektøren? (Tilgjengelige ansatte, avstand beboere/pårørende mv.)
Hvor lang ventetid er det i dag på en sykehjemsplass i Skien, og hvor mange venter?
Hvor mange klager har Skien kommune hatt på avslag på sykehjemsplass i 2024, 2023, 2022?
Er det realistisk å bygge 48 omsorgsleiligheter og 16 avlastningsplasser med dagens areal på Bakkane? Hvilken bemanning er tenkt i disse leilighetene og avlastningsplassene?
Helse: SAMBA:
SAMBA er et faglig sterkt og viktig tilbud for de aller sykeste barna.
Hvilke avlastningsboliger har tilstrekkelig kapasitet, teknisk infrastruktur og faglighet som kan erstatte dette tilbudet?
Hvilken konsekvens får det for andre barn som ønsker avlastningstilbud dersom 3-4 plasser står med en fast avtale halve tiden (ref.barn som i dag er på Samba).
I dagens Varden står det at alternativet til noen av disse barna er opphold på sykehuset, gitt at sykehuset ikke er enige i dette, vil ikke dette i praksis defineres som en overligger dersom kommunen ikke har et passende tilbud å ta imot barnet til?
Hva vil sykehusets kostnader knyttet til leie fra Skien kommune utfra avtalen om investering i sin tid, er problemstillingen drøftet med sykehuset?
Helse: Administrasjon i helse og velferd:
Lederkabalen i helse og velferd er endret, ikke som et innsparingstiltak, men for å gjøre organisasjonen mer effektiv. Det er imidlertid svært viktig at politikken vet hvor mye ny lederstruktur defacto koster, sammenlignet med gammel lederstruktur.
Vi ber derfor om at følgende spørsmål bekreftes eller avkreftes, og at det vises tall på hva gammel og ny organisasjonsmodell på ledelsesnivå betyr i kroner.
Rollen som seksjonsleder kvalitet til seksjonsleder for tjenestekvalitet og kompetanseutvikling, og øker da i ansvar og lønn.
Leder for tjenestekontor ble seksjonsleder i 2023, og beholder lønna som det, men utgår fra ledergruppa.
Det opprettes to assisterende områdeledere for området «Rus og rehabilitering». Dette er da roller som øker i ansvar og dermed lønn.
Områdeleder øker lønna fra rollen som fagsjef.
Rollen som assisterende kommunalsjef blir fast i nytt organisasjonskart, ergo en ny rolle med lønn og ansvar utfra organisasjonskartet 2023.
E-helse – ny stilling med økt ansvar og lønn.
Leder sykehjem og Helsehus – ny stilling med økt lønn.
Avdelingsledere – nye stillinger – nærmere ansatte, men antakelig opprykk i lønn.
Er det ikke tenkt assisterende stillinger under de to resterende områdelederne? Hva skiller områdene i ansvar og ansatte?
Kurs- og kompetansesenter helse:
S.62: «Det letes etter lokaler for å etablere et kurs og kompetansesenter for systematisk opplæring av egne ansatte i kommunalområdet».
- Er dette en ny enhet?
- Er det estimerte nye utgifter?
- Skal det være ansatte her?
- Hvorfor kan man ikke benytte noen av lokalene som allerede i dag, er i kommunens eie?
- Hvordan løses dette i andre kommuner/fylke og stat?
Samlokalisere boliger innenfor habilitering, rus og psykisk helse:
Foreslått innsparing 2 MNOK i 2026, 5 MNOK i 2027 og 7 MNOK i 2028.
Hvilke boliger er aktuelle, og hvorfor?
Hva mener administrasjonen er et riktig nivå av antall beboere i en institusjon innenfor dette feltet?
Oppvekst:
Bølehøgda:
Kan man estimere investeringskostnader ved opprettholdelse av Bølehøgda?
Oppvekst: Spesialundervisning:
Hvilke spesialavdelinger og prosjekter skal reduseres med 25 plasser?
Hvor mange elever er i dag i segregert tilbud på nærskolen sin i størsteparten av tiden (selv om man er pr.definisjon i samme bygg som nærskolen sin)?
Hvor mange avslag er gitt på plass i spesialavdelinger/prosjekt i 2024/2023/2022?
Hvor mange av det totale antallet i spesialavdelinger idag finansieres av andre kommuner? (Kjøp av plasser fra andre kommuner, fosterbarn, etc.)
Er et segregert tilbud i ordinærskole (grupperom) mesteparten av tiden, bedre enn opplæring/fellesskap på en spesialavdeling?
Hvor mye mer tilpasset undervisning kan en nærskole gi med 0,9 årsverk ekstra?
BDK:
Bibliotek:
Kan administrasjonen distribuere tilstandsrapporten fra dagens lokaler av biblioteket til gruppeledere og medlemmer av UIFK, samt supplering fra administrasjonen på nyere avdekte behov?
Hva er tatt ut av prosjektet etter bystyret valgte å nedskalere prosjektet?
Hvem tar økonomisk ansvar for ombygging av Ibsenhuset?
Kommunedirektøren viser til sitt budsjettframlegg og vedlagte dokumenter og anbefaler formannskapet å sende budsjettsaken til utvalgene, slik at disse kan behandle siner rammer slik de framgår av tabell 1.