Støtter innstillingen bortsett fra punkt 2 og 7.
Etter noen gode økonomiske år i Norge, ser vi en kommuneøkonomi i endring, med lønns- og prisvekst, færre skatteinntekter og store økninger i sosialhjelps-utbetalinger. Kommunenes økte renteutgifter begynner å merkes, og i tillegg har eldrebølgen slått inn; vi lever lenger og stadig flere vil ha behov for pleie og omsorgstjenester, samtidig som det fødes færre barn, og det blir færre folk i yrkesaktiv alder. Skien er en «lavinntektskommune» og må tilby gode tjenester for en lavere pris enn andre, sammenlignbare kommuner.
Vi må derfor omstille oss for å ruste oss for framtiden de neste årene og finne måter å jobbe og organisere oss mer effektivt på. Midler som i tiden fremover er bundet opp i halvfulle skolebygg, må vurderes. Samtidig som det i årene fremover blir færre hender til å utføre jobbene, vil en mer effektiv bruk av dyrebare pedagogiske ressurser bli enda viktigere. I Skien bruker vi i tillegg betydelig flere ressurser enn sammenlignbare kommuner på spesialundervisning på utsiden av klasserommet. Vi kommer for sent inn og reparerer i stedet for å forebygge tidlig i barnets liv. Om få år får vi ca 1.000 elevplasser for mye, samtidig som kostnader pr. elev i skolen utgjør kr. 85.000, -. kr.116.000,- der de små enhetene utgjør de dyreste plassene.
Ved å velge å ikke gjøre noe nå, vil det gå ut over alle elever i Skien, og kvaliteten i tilbudet vi gir dem.
Posisjonspartiene har lyttet nøye til alle innspill, muntlige- og skriftlige henvendelser, lytterunder og appeller fra engasjerte innbyggere. Men, når våre varige inntekter er lavere enn våre utgifter over tid, er kutt i utgiftene og bedre organisering av tjenestetilbudet det middelet vi må se på, også innenfor oppvekstfeltet i Skien.
UOPP legger til grunn de vurderinger som er gjort i LDIP for perioden 2025-2044 med følgende endringer:
• Melum skole legges ikke ned. Melum skole har stor betydning for alle som bor i bygda, både når det gjelder i- og utenfor skoletid. Den er en god skole med trivsel og et miljø som oppleves trygt og godt for elevene. Det kan være fremtidig potensiale for elevvekst ved utbygging av Fensfeltet.
• Bølehøgda/Sirius: Samlokaliseres med Engrav/Buer.
Bølehøgda/ Sirius har et unikt og inkluderende skolemiljø som søkes videreført under ny organisering, der det skal legges betydelig vekt på et tett og godt samarbeid mellom Sirius-elevene avdeling Engrav og Buer barneskole, og bygnings- planlegging må ta høyde for at samarbeid og interaksjon mellom Engrav og Buer blir best mulig.
Det legges til grunn i prosess videre at investering bygg Buer/Engrav dimensjoneres etter nærmere avklaringer av elevtallsutvikling og behov. Uteområdene må tilpasses det sambruk man legger opp til mellom elevgruppene.
• Kommunens 2-språk lærere er en viktig ressurs for Skien kommune som må ivaretas ved en omorganisering. UOPP ber administrasjonen vurdere om de kan organiseres under Voksenopplæringen eller KIE. KIE bør kunne vurderes selv om de ikke er organisert under oppvekst.
• SPT: Det overordnede organisatoriske grepet skoleadministrasjonen legger opp til med å etablere en ny spesialpedagogisk enhet støttes.
• Det er et mål at flere elever som har behov skal få et tilbud i nært samarbeid med primærskolen eleven hører til. Frekvens og omfang i tilbudet må skje i nær dialog med primærskolen, Spesialpedagogisk enhet og elev og foresatte innenfor de økonomiske rammer Bystyret til enhver tid legger til grunn.
• Samlokalisere SPT skoleprosjektene til en avdeling: Det er et mål at skoleprosjektene også i fortsettelsen skal ha som målsetting at elevene med behov innenfor dette området skal ha et kreativt og godt tilbud.
• Et sterkt og godt fagmiljø er viktig for Fagenheten. Samtidig har erfaringer fra andre kommuner vist at ved en dreining slik piloten skal teste ut, har bidratt til en mer systemrettet og allmenn-pedagogisk måte å jobbe på. Det igangsettes derfor en pilot i 2-4 barnehager med en varighet på et år. I piloten inngår både kommunale og private barnehager.
• SPT Svanen skole skal gi et tilbud til barn fra 5. -10. klasse. Ordningen skal evalueres etter ett år med henblikk på å se om det er nødvendig å innlemme enkelt-elever med spesielle behov fra tidligere skoleår. Oppvekstutvalget sammen med skoleadministrasjon og ny fagenhet skal avklare Svanens fremtid ift nåværende lokasjon og en lokasjon som mulig kan etableres nærmere sentrum avklares.