Forslag

Budsjettrammer til utvalgene, budsjett og øk.plan 25-28

01
Forslag fra H, FrP, V, KrF og INP
Forslag
På vegne av Høyre, Venstre, Kristelig Folkeparti, Fremskrittspartiet og Industri- og Næringspartiet
Behandlet

Sak 60/24 Budsjettrammer til utvalgene, budsjett og økonomiplan 2025 – 2028

Budsjettforslag fra Høyre, Frp, Krf, Venstre og INP

Vi vil starte med å rette en stor takk til alle våre ansatte i oppvekst-sektoren i Skien for jobben som gjøres hver dag, året rundt.

Skien kommune befinner seg i en alvorlig økonomisk situasjon. Det er derfor ikke rom for de store bevilgningene i sektoren, og det preger dette årets budsjettforslag. Selv om Skien får 43,8 millioner ekstra fra Regjeringen i (valgåret) 2025, har kommunen etter 2. tertial et merforbruk på 126 millioner kroner, i tillegg til svikt i skatteinntektene på mellom 45-65 millioner kroner. Sykefraværet er altfor høyt (9,61%), og både oppvekst og helse-sektoren sliter med mange vakante årsverk. Regjeringen minnet i sin nylige tildeling om at kommunene selv har ansvaret for å omstille seg og effektivisere for å komme i balanse. Det ansvaret må vi også innen oppvekstfeltet ta vår del av.

Kommunedirektør har i sitt budsjettforslag redusert rammene/bevilgninger til politisk prioriterte tiltak som ble lagt inn i budsjettbehandling desember 2024.

Hovedutvalget vil signalisere at disse tiltakene legges inn i bystyrets behandling i desember, under forutsetning om finansiering / inntekter som fremkommer i endelig statsbudsjett / nysaldering og/ eller ekstraordinære inntekter utover det som nå kommer frem i forslag fra kommunedirektør.

Hovedutvalgene signaliserer at følgende tiltak/områder vurderes frem mot endelig budsjettbehandling i bystyret:

UOPP anmoder om at det settes av midler til disse 3 tiltakene dersom sektoren tilføres ekstra midler. Dette vil bli vurdert frem mot bystyrets behandling i desember

  1. Team- Fritid videreføres.

    • Søkbare midler til trusler og vold i skolen

      • Miks videreføres.

        .

        Barnehager - en god start på livet 

        I Skiensbarnehagene skal alle barn oppleve trivsel, mestring og læring. Barnehagen skal gi trygg og god omsorg, og stimulere til lek og utvikling på barns premisser. Det er viktig at alle barnehager har et godt pedagogisk tilbud, slik at barna får utviklet sitt potensiale på best mulig måte.   

        • UOPP ber om en evaluering av hvordan 4- års-kontrollen på helsestasjonen fungerer i dag. Det ønskes også svar på om det kan være muligheter for at barn som ikke får gjennomført 4 års kontrollen på helsestasjonen kan få gjort dette i samarbeid med barnehage og foresatte. Enkelte kommuner har innført en ordning der 4- årskontrollen foretas ute i barnehagene for å oppnå bedre samhandling om barnet mellom foresatte, barnehagene og helsestasjonen.

          • UOPP ønsker at det utarbeides en evaluering av fleksibelt barnehageopptak. Når evalueringen er gjennomført, vil det bli vurdert om ordningen skal videreføres eller om ressursene i stedet bør benyttes til en generell styrking av grunnbemanningen i barnehagene

            Skolen som ser hver enkelt elev

            Gode skoler er det viktigste verktøyet vi har for å utjevne sosiale forskjeller og for å gi alle barn like muligheter. Ved siden av å ivareta de mest sårbare blant oss, er det å gi alle barn og unge god opplæring i skolen kommunens aller viktigste oppgave. UOPP støtter administrasjonens forslag om låneopptak på kr. 5 millioner pr. år for å finansiere tilpasning til mer praktisk undervisning i ungdomsskolene.

            Administrasjonen bes vurdere om også barneskolene kan innlemmes i denne ordningen.

            Elevundersøkelsen og ungdata viser at motivasjonen hos elevene er synkende gjennom hele skoleløpet. Stortingsmelding 34 "En mer praktisk skole" bør implementeres så hurtig som mulig i alle skolene. Sykefraværet er høyt - det pekes på at vold og trusler i skolen kan være en årsak til fraværet.

            • Det bes om en vurdering på om en mer

              praktisk skole

              også kan gjøre noe med elevenes motivasjon, med den effekt at antall tilfeller av vold og trusler reduseres, og om det kan tilrettelegges for mer praktisk undervisning også i lavere skoletrinn. Det bør legges vekt på mer praktiske alternativer for unge som idag benytter arbeidstreningen, men som da kan gjennomføres innenfor opplæringslovens rammer

              • Skole-hjem samarbeid

                - Et godt samarbeid mellom skole og hjem er viktig for å støtte elevenes læring og trivsel. For at dette samarbeidet skal fungere best mulig, er det ønskelig at foreldre eller foresatte deltar aktivt, særlig gjennom foreldremøter og samtaler med lærerne. Noen skoler og lærere opplever imidlertid at enkelte foreldre sjelden har anledning til å delta på slike møter, noe som kan påvirke informasjonsflyten og oppfølgingen av elevene.

                • For å fremme deltakelse kan skolene tydeliggjøre i innkallingen at møtene er viktige, slik at foreldrene ser betydningen av å delta. Ved gjentatt fravær kan skolen ta direkte kontakt med foreldrene for å følge opp og avdekke eventuelle hindringer for deres deltakelse. Målet er å etablere en god dialog som støtter elevens utvikling, samtidig som foreldrene føler seg godt informert og involvert i skolehverdagen.

                  • Samarbeid kommunen – frivilligheten:

                    Det er påbegynt et godt samarbeid mellom enkelte skoler og frivilligheten for å gi elevene muligheten til å delta på aktiviteter i SFO-tiden. Gode erfaringer fra arbeidet bør deles underveis og i etterkant av prosjektperioden, noe som er i tråd med føringene fra TFK som tildeler midlene.

                    • Vi må sikre like muligheter for alle. NAV bør inkludere sosiale entreprenører og ideelle aktører som spesialiserer seg på å hjelpe ungdommer, spesielt de med flerkulturell bakgrunn, inn i arbeidslivet.

                      Barnevern – trygghet for våre mest sårbare 

                      Et dyktig barnevern er nødvendig for å sikre alle barn en trygg oppvekst og bidra til at familier som trenger noe ekstra kan få den nødvendige veiledning. Barnets behov for omsorg og trygghet skal prioriteres og være avgjørende for hva slags tiltak som settes inn. Det er viktig at vi har høy kvalitet og mangfold ved barnevernsinstitusjonene.  

                      • Barnevernet skal arbeide systematisk og strategisk med kompetanseutvikling, blant annet innen minoritets- og flerkulturelle perspektiv, samt arbeide for å rekruttere og beholde kompetente og erfarne medarbeidere i barneverntjenesten.

                        Driftsbudsjettet

                        • Det er satt av betydelige summer pr år for lisenser til PCer og MS Office til barnehagene som blir belastet driftsbudsjettet for den enkelte enhet. UOPP støtter administrasjonens påbegynte gjennomgang av alle avtaler i Oppvekstområdet der man bla. vurderer om det er andre enn den enkelte enhet som skal dekke lisesenskostandene

                          Sykefravær

                          • Følgende gjelder hele kommunens lederprogram og vil bli løftet opp på overordnet nivå. men nevnes kort her på grunn av høyt sykefravær også i denne sektoren. Administrasjonen bes justere sitt lederopplæringsprogram og tydelig målrette det mot sykefraværsoppfølging, nærværsarbeid og øke kompetansen blant våre ledere på rettigheter og plikter i arbeidslivet. Programmet skal ha en konkret del som handler om oppfølging av sykemeldte arbeidstakere, avklaring av sykemeldte arbeidstakere samt bruk av tilrettelegging.

                            Vedlegg

                            Les mer
                            02
                            Endringsforslag fra Ap, MDG, Sp og SV
                            Endringsforslag
                            På vegne av Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne, Senterpartiet og Arbeiderpartiet
                            Behandlet

                            2025 – Budsjettforslag Utvalg for Oppvekst AP, MDG, SP og SV

                            Politiske vedtak må stimulere til bo attraktivitet og mål om økt innbyggertall i alle deler av vår kommune. Dette er ikke minst viktig i år hvor vi står i en krevende økonomisk tid. Det vil kreve kloke politiske valg på vegne av alle innbyggeren i Skien kommune. Vårt hovedfokus i dette budsjettet er å sikre gode velferdstjenester til barn, unge og deres familier. Barnehager, skoler og aktiviteter i nærmiljøet hører tett sammen. Vi må styrke samarbeide ytterligere for å sikre gode oppvekstsvilkår, og på den måten legge til rette for et inkluderende liv i Skien. Læring, trivsel og mestring er viktige suksess faktorer for barn og unge uansett hvilke forutsetninger man har for deltakelse.

                            Sikre gode forebyggende tiltak som gjør at barn og ungdom opplever inkludering og fellesskap er vårt hovedmål for 2025.

                            1. 

                            Melum skole legges ikke ned

                            . Vi vil opprettholde velfungerende skoler også i distriktene. Det er en viktig kjerneverdi for vår kommune. Å forsterke en allerede sterk sentralisering ved å legge ned en distrikts skole er vi imot. +0,8 MNOK (2026), + 1.6 MNOK (2027)

                            2. 

                            Bølehøgda barneskole legges ikke ned

                            . Basert på usikre prognoser, skolens betydning for nærmiljøet, mer risikofylt skolevei, økte kostnader ved ombygging av Buer skole, behov for økte arealer ved Enggrav skole når elevene ved Sirius er tenkt flyttet til den skolen, stor usikkerhet ved de økte kostnadene for kommunen, økte skysskostnander. Bølehøgda skole skårer høyt på læringsresultater og har i dag en stabil og kostnadseffektiv drift. Etter en liten reduksjon fra 2024 (- 13) til 2030 vil antall barn i barneskolealder er ventet å øke noe fram mot 2050 (+6) Vi ønsker å beholde flest barn i de kommunale barneskolene. En nedleggelse vil med stor sannsynlighet føre til en betydelig overgang av skolebarn til private skoler i området som igjen vil påvirke kommunens handlingsrom innenfor Oppvekstområdet. Med de ekstra tilførte statlige midlene i november må viktige velferdstjenester som skole prioriteres lokalt. + 2,250 mill (2026) + 4,500 mill 2027)

                            3. 

                            Etter skoletid-aktiviteter

                             på Åfoss, Mæla og Menstad opprettholdes. Vi ønsker å videreføre og innarbeide flere ulike bydelstiltak som gir økt deltakelse, inkludering og mestring for barn og unge. Det stimulerte til økt lærelyst. Det gode samarbeide med frivilligheten må forsterkes. Erfaringene fra prosjektene er gode. + 1.8 MNOK.

                             4. 

                            Spesialundervisning: Saken utsettes

                            . Vi vil behandle organiseringen og endringsforslagene innenfor spesialundervisning i egen sak våren 2025. De pedagogiske vurderingene og konsekvensene for de ordinære skolene og skoleprosjektene må vurderes grundigere, og ikke bli en del av et budsjettforslag.

                            Vi er positive til å gjøre flere endringer innenfor spesialundervisning og tilretteleggingstiltak som er beskrevet i saken, men for å kunne bearbeide og vurdere faglige innspill til saken må vi bruke noe mer tid. Siste innspillene i saken kom for kun 3 dager siden. Det å trygge alle berørte parter i en slik sak vil kun medføre økt kvalitet bak tiltakene.

                            5. 

                            Skolebibliotekene styrkes

                            . Behovet for å legge bedre til rette for å skape økt leselyst er viktig. Bibliotekene skal være gode møteplasser for elevene. Stillerom, læringsverksted og avkobling fra den ordinære skoledagen. + 1 mill

                            6. 

                            MIKS – Kulturskolen videreføres

                            . Miks står for mangfold, inkludering, kultur og samhold. Prosjektet som startet i 2019 har gitt store opplevelser og mye læringseffekt for tusenvis av elever i Skien siden oppstarten. Praktisk estetiske aktiviteter i skolen må prioriteres også fremover. +0,8 mill

                            7. 

                            Forebygging av vold og uro i skolene

                            . Rektorer og lærere står ofte i krevende situasjoner med elever som kan være utagerende å skape situasjoner som krever ekstraordinære tiltak. Vi ønsker å gjennomrette ordningen med søkbare midler til å løse hendelser som krever raske tiltak. Skolenes ordinære driftsbudsjetter er ikke dimensjonert for de utfordringene som kan oppstår gjennom et skoleår.    + 2 mill.

                            8. 

                            Inkluderende russefeiring i Skien våren 2025

                            . Kommunen inngår samarbeid med fylkeskommunen og frivillige lag for å sikre trygge og inkluderende russearrangement for alle.

                            9. 

                            Nei til etableringer av flere elevplasser i privatskoler

                             i Skien kommune.

                            10. 

                            Trykte læremidler. 

                            Bruken av midler som er avsatt til innkjøp av trykte læremidler må intensiveres.

                            Finansiering av tiltakene presenteres i formannskapet og bystyret

                            Vedlegg

                            Les mer